BMW X5 har kommit till åren och blivit omkörd av konkurrenterna. Nu kommer deras viktiga modell i en ny generation och har blivit bättre och mer tekniskt utvecklad än tidigare.

Det här är nytt!

Gränssnitt/infotainmen
iDrive-vredet finns kvar men gränssnittet är nytt och kallas Operating System 7.0.
Motor
Starkare och anpassad till Euro6d-TEMP.
Interiör/exteriör
Storlek och njurar har svällt ordentligt.

Det har gått nästan tjugo år sedan första generationen av BMW X5 presenterades i Atlanta. Tyskarna berättade då stolt att de utvecklat en Sports Activity Vehicle det vill säga en sav och inte en suv. En bil som skulle tåla även lite tuffare tag och inte bara dagishämtning och shopping på stormarknaden. Mikael Stjerna fick uppleva det med önskvärd(?) tydlighet då en pressansvarig tog med honom på en tur i terrängbanan vilket­ slutade med ett raserat­ avgassystem när ett gupp attackerades i bästa Stig Blomqvist-stil.

BMW x5 xdrive30d

Vi är nu tillbaka i Atlanta för att, bland annat, ta reda på om den fjärde generationen av X5 är mer terrängduglig än den första.

Vi är nu tillbaka i Atlanta för att, bland annat, ta reda på om den fjärde generationen av X5 är mer terrängduglig än den första. Först och främst är det inte bara njurarna i fronten som har vuxit på nya X5. G05-generationen, som den nu heter, har blivit längre, högre och bredare än sin föregångare. X5 mäter in på 492 centimeter på längden vilket är fyra centimeter längre än föregångaren. Med 200 centimeter på bredden är den sju centimeter bredare och med 175 centimeter på höjden är den två centimeter högre än förra generationen (F15).

De interiöra utrymmena är luftiga och bagagevolymen är likvärdig med föregångaren. Med uppfälld baksätesrygg ryms 650 liter. Fälls sätesryggen (fällbar 40/20/40) ryms upp till 1 870 liter. Som tillval finns en tredje sätesrad som ger plats åt ytterligare två åkande. Att kliva in och ut ur denna är enkelt då sätesraden framför är elektriskt lutningsbar. En trevlig­ finess är den tudelade bakluckan som kan manövreras elektriskt. Som standard är luckan manuellt manövrerad vilket är i snålaste laget. En annan smart detalj är det höj- och sänkbara glidskyddet­ i bagagerumsgolvet. Det håller lasten på plats vid rörelse men sänks när lasten ska skjutas in vid lastning. Men även det är tillval som kostar extra.

BMW X5 xDrive30d

Totalt har det producerats cirka 2,1 miljoner BMW X5.

Jag väljer att köra xDrive30d vilket lär bli den vanligaste synen på de svenska vägarna. På plats vid ratten är det första som slår mig att startknappen har bytt plats och nu hittas nere vid växel­väljaren. Trycker igång motorn och rullar iväg längs Georgias ”highways” och ”parkways”. Efter att ha trippel­kollat back- och sidospeglar efter State Troopers så låter jag bilen accelerera upp till svensk motorvägsfart och konstaterar ganska­ omgående att bayrarna har lyckats mycket bra med sin isolering.

Efter ett antal mil viker provkörningsrutten av från motor­vägen och jag får känna på nya X5 på lite mindre och kurvigare vägar. Styrkänslan är av det tyngre slaget vilket jag gillar. Chassit håller emot riktigt bra och karossen rollar inte nämnvärt vid högre farter och lite snävare kurvtagning. När vägarna blir av det sämre slaget, med något som liknar skrovlig betong, så visar det sig att den tidigare uppfattningen om att ljudisoleringen är bra verkligen stämmer. Förvånansvärt lite däckljud smiter in trots att vägens beskaffenhet är av det sämre slaget.

BMW X5 xDrive30d

BMW har jobbat hårt med att städa upp och göra inredningen än mer sober.

Baptistkyrkorna fortsätter att virvla förbi utanför sidorutorna och dieselsexans motorljud tycks närmast sjunga lovsånger. Till vad eller vem låter jag vara osagt. Tekniskt sett är nyheterna många, inte minst chassimässigt. Som standard är X5 utrustad med dynamiskt chassi där stötdämparna kan justeras på elektronisk väg. Som tillval finns ett tvåaxlat luftfjädringssystem som inte bara tillåter mjuk och behaglig gång utan även justerbar­ markfrigång på åtta centimeter. En annan nyhet är ett offroad-paket som utöver­ luftfjädringssystemet­ även innehåller hasplåtar.

Tre generationer

BMW X5

Foto: Tom Kirkpatrick

Första generationen (E53) kom 1999 och höll i ända fram till 2006. I det första testet i Teknikens Värld 16/2000 ställdes den mot Volvo V70 XC och Audi Allroad 2,7T quattro.
Andra generationen (E70) tog sedan vid och dess livslängd varade i sju år. Cadillac Escalade var motståndare när denna generation av X5 testades för första gången, en match som bayraren vann lätt.
Tredje generationen (F15) såg dagens ljus 2013 och även denna är en tidigare testvinnare. Nu var det Range Rover Sport och Jeep Grand Cherokee som fick se sig slagna.
Som bilden avslöjar har njurarna vuxit vid varje generationsskifte. Bäva månde vad som väntar för femte generationen.

Interiören är ganska typisk för BMW men har till utseendet moderniserats en hel del. Bland annat har infotainmentskärmen fått en mer framträdande roll och har förenats tydligare med mätarhuset. Skärmen är på 12,3 tum, samma storlek som mätarhusets skärmyta. Tillsammans benämns skärmarna BMW Live Cockpit Professional och är standard i nya X5. Infotainmentsystemet kan som tidigare manövreras med hjälp av iDrive touch-kontrollvredet, multifunktionsknapparna på ratten, röstkontroll samt gester. Även head up-displayen är ny och större än tidigare generationer för att kunna visa mer och tydligare information. En 7 x 3,5 tum stor bild projiceras i framrutan.

En stor nyhet är även mätardesignen och frågan är om de mest konservativa BMW-ägarna kan förlika sig med stapellika mätare i stället för mer traditionella hastighets- och varvräknare. Om kritikerstormen blir för stor är det inte omöjligt att det kan bli tal om en uppdatering som kan ändra utformningen som BMW verkar förstå är något vågad. Är det möjligen därför som gränssnittet heter Operating System 7.0 vilket öppnar för en uppdatering till 7.1.

BMW X5 xDrive30d

Fällningen är 40/20/40 och bakluckan delbar.

BMW tar även ytterligare ett kliv mot en högre grad av autonom körning i och med Driving Assistant Professional. Bilen är ­utrustad med en adaptiv farthållare som med hjälp av Stop & Go-funktionen håller X5 mer eller mindre på konstant avstånd till trafiken framför. Den klarar även att, tillsammans
med köassistenten, köra i långsamma köer, även om det skulle stå stilla helt plötsligt. Bilen kommer­ igång ändå. Körfältsassistent finns för att inte hamna utanför ”sin körbana” och den kan också genomföra filbyten på egen hand. Parkeringsassistent ingår, så även en backassistent som tar över styrningen vid backning – i upp till 50 meter.

Fem olika motoralternativ presenteras i dagsläget, två bensinare och två dieslar där samtliga är kopplade till åttastegade Steptronic-automatlådor och xDrive-fyrhjulsdrift samt är utrustade med partikelfilter och avgaskravsanpassade enligt Euro6d-TEMP. Dessutom finns en hybridversion.

BMW X5 xDrive30d

Mugghållare som kyler eller värmer.

Vi fokuserade på instegsalternativet på diesel­sidan X5 xDrive30d. Det betyder en rak sexa på 3,0 liter, 265 hästkrafter och 620 newton­meter. Den gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder och toppar 230 km/h. Förbrukningen sägs ligga på 0,60 liter per mil vilket motsvarar 158 gram koldioxid per kilometer. På plats visades även X5 xDrive45e iPerformance, den nya hybridmodellen. Och än en gång måste det påpekas, varför är dessa inte tillgängliga för provkörning direkt? BMW kan inte ha missat att det är hybridversionerna som det är störst intresse kring just nu.

Sammanfattningsvis så känns det som att nya BMW X5 har tagit ett ganska stort steg framåt i utvecklingen jämfört med den förra generationen som var till åren kommen.­ De största skillnaderna är av teknisk art och hittas­ i interiör, gränssnitt och körassistenter. Prispåslaget är lite över 25 000 kronor för xDrive30d och landar nu på 659 800 kronor. Visst är det mycket pengar men prisökningen känns rimlig med tanke på nyheterna.

BMW X5 xDrive30d

Vid offroadläget visas ytterligare information, som vertikal och horisontell lutning, i mittenskärmen.

Hur var det då med sav-egenskaperna? Jo det måste sägas att de gått framåt. Trots en ganska bilfientlig terrängbana så klarade sig avgassystemet helskinnat denna gång. Så nära 20 års åldrande har gjort X5 gott. Tänk om det även gällde för undertecknad.

BMW X5 xDrive30d

Pris
659  800 kronor.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,5. Borrning/slag 90,0/84,0 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 620 Nm mellan 2 000–2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med fem länkarmar per sida.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 298, längd 492, bredd 200, höjd 175, spårvidd f/b 167/169. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 110, maxlast 770, max släpvagnsvikt 2 700. Tank 80 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 650–1 860 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,77 l/mil, landsväg 0,63 l/mil, blandad körning 0,68 l/mil.CO2  179 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
8 362 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

Volvo XC90 R-Design 2016

Volvo XC90 d5 AWD R-design
Volvo stakade ut riktningen med ny interiör­teknik och välutvecklade körassistenter. Nu har BMW täppt till luckan till den tidigare testvinnaren. Pris: 619 000 kronor.

Audi SQ7

Audi Q7 45 TDI quattro tiptronic
Audi Q7 i nuvarande generation kom 2016 och är fortfarande konkurrenskraftig. Bakom nya beteckningen 45 TDI gömmer sig en trelitersdiesel. Priset är något högre än konkurrenterna.
Pris: 678 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av BMW X5 xDrive30d
NÄSTA Mitsubishi ger inte upp sedaner och småbilar