BMW har sedan tidigare både deklarerat och visat att 3- och 7-serien kommer som plug in-hybrider. Men allra först ut av alla blir storsäljaren, suven X5.

Första intrycket

En redan bra bil har förbättrats på en punkt. Förbrukningen. Men kommer det att räcka för att stoppa den totala dieseldominansen när det gäller X5?

Elräckvidd

3/10

Prisvärd

6/10

BMW ger sin in i plug in-hybridsegmentet på allvar med X5 xDrive40e. Eldrivna bilar i sig är inget nytt för företaget som har både i3 och i8 men detta är första gången som xDrive och eldrivlinan får nöjet att arbeta tillsammans.
Denna laddhybrid bjuder på nästan allt som alla andra X5 gör, men förstås även lite till.
Det den saknar är möjligheten till en tredje sätesrad, där är det upptaget av ett stort batteri i stället. Bagageutrymmet har tappat 150 liter utrymme men det låter mer än det är.
Enligt BMW Sverige är det här med sjusitsig X5 ett konstigt kapitel. Samtidigt som det är väldigt få som beställer en tredje sätesrad är det så att en femsitsig X5 är svårsåld på begagnatmarknaden.
Svår situation det där.

BMW X5 väger en bra bit över två ton men uppför sig, nästan, som en yster sportbil på vägen.

BMW X5 väger en bra bit över två ton men uppför sig, nästan, som en yster sportbil på vägen.

Trots de runt 100 kilo som laddhybriden lagt på sig (beroende på vilken version man jämför med) så har den behållit alla de fina köregenskaper vi är vana vid. Det är med andra ord både sportigt och vägsäkert och jagar man på lite tenderar X5 att bli lite överstyrd, men det är absolut inga problem att hämta hem ens för den som fått sitt körkort i ett corn-flakes paket.
Då stör det mig mer att X5 utan anledning liksom vaggar i sidled på en till synes fin och slät väg. Det är inget som affekterar själva körningen, det är mer okomfortabelt. Ställer jag stötdämparna i sportläge blir det bättre men då nickar den i stället lite framåt/bakåt.

Det märks inte vare sig på bild eller lastkapacitet men under allt det vita ruvar batteriet som tar X5 på el i några få mil.

Det märks inte vare sig på bild eller lastkapacitet men under allt det vita ruvar batteriet som tar X5 på el i några få mil.

X5 xDrive40e baseras förstås på den nya X5 som visades upp i slutet av 2013, och ännu är det inte tid för någon facelift. Nuvarande X5 baseras lite löst på föregångaren E70. Peter Wolf, ansvarig för de stora BMW-modellerna, medger att det visserligen är den gamla botten­plattan men att den modifierats så ­kraftigt att den kan klassas som ny.
Det spelar faktiskt heller ingen roll om det är en äldre bottenplatta som används bara det fungerar, och det gör X5.
I detta nya fall har BMW:s raka fyra på 1 997 kubik (328i) kopplats samman med en elmotor på 113 hästkrafter vilket sammantaget ger en effekt på 313 hästkrafter. Motorn känns väl inte hysteriskt stark, men den drar i alla fall iväg 2,3-tonsklumpen från 0-100 km på 6,8 sekunder och har trots detta bara ett koldioxidutsläpp på 77 gram per kilometer.

Hybridsystemet

I motsats till många andra hybridbilar så driver BMW X5 på alla fyra hjulen oavsett om den går på el eller bensin. Det är annars vanligt att elmotorn driver enbart en av hjulaxlarna.
Hybridsystemet kan vie en eDrive knapp justeras i olika lägen.
Auto eDrive är normalläget, då används både el och bensin. Vid kraftig acceleration griper eldriften in på nolltid och ger 250 Nm direkt.
Max eDrive innebär att X5 går enbart på el, så länge den nu räcker. Maxfarten är då 120 km/h.
Save Battery gör att ett delvis eller helt tomt batteri laddas upp igen under körning. Detta sker genom återvinning av till exempel bromskraftenergi och du kan köra bilen helt på el igen, om du till exempel kör in i ett tätbebyggt område.
De olika funktionerna som finns på alla X5 via Driving Experience Control (Comfort, Sport, Eco Pro) kan användas vid alla inställningar.

Det fina i kråksången är hur lent bensinmotorn och elmotorn arbetar i symbios. När duon gör skiftarbete märks inte ett smack, möjligen ett knyst då det är aningen tystare med elmotor. Men faktiskt bara aningen. Bilen är sanslöst tyst även med båda drivkällorna aktiva. Det är bara vid kick-down som jag hör bensinmotorn ryta till och det ligger ju lite i sakens natur. Man ska också veta att denna bil alltid är fyrhjulsdriven, även om den bara går på el. Detta för att föraren ska veta vilket uppträdande han har att förvänta sig av bilen.
BMW hävdar att det ska gå att köra denna X5 på ren el i 3,1 mil, men det är som vanligt bara i fablernas värld, eller i alla fall i teorin.
Vi körde väldigt snällt och försiktigt, till 95 procent på motorväg och i max 90 kilometers fart. Efter 2,2 mil var det slut på el.
Nu säger jag inte att det är dåligt gjort av BMW, det blir liknande resultat i stort sett i varenda hybrid vi kör. Det är bara det att biltillverkarna gång på gång rent av ljuger då de vet att de presenterade siffrorna inte gäller.
Å andra sidan, går marknadsförarna ut med de rätta uppgifterna samtidigt som konkurrenterna vidhåller de oriktiga så blir det snart lediga kontorsstolar.

Med ett enkelt knapptryck förvandlar du X5 till elbil. Bra om du ska köra i stadstrafik.

Med ett enkelt knapptryck förvandlar du X5 till elbil. Bra om du ska köra i stadstrafik.

På det stora hela fungerar BMW X5 xDrive40e mycket väl. Synd för dem bara att det från Västsverige redan dykt upp en konkurrent med sju permanenta sittplatser, fyrhjulsdrift, 407 hästkrafter, som klarar 0-100 km/h på 5,6 sekunder, drar 0,21 l/mil, spyr ut 49 gram koldioxid (supermiljöklassning) och ”bara” är 71 000 kronor dyrare.
Just det: Volvo XC90 T8 Twin Engine.

PeO Kjellström med nyinförskaffade glasögon och eldrivna BMW X5.

PeO Kjellström med nyinförskaffade glasögon och eldrivna BMW X5.

BMW X5 xDrive40e

Pris
Från 655 000 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 90,1/84,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 1 245 r/­min. Elmotor 75 hk (55 kW), total effekt 313 hk, batterityp litium-jon, 9 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda (steptronic).


Fjädring/hjulställ
Fram skruvfjädring med fjäderben och dubbla triangellänkar, krängningshämmare. Bak luftfjädring, dubbla tvärställda länkarmar, krängningshämmare.


Styrning
Eldriven servo. Vändcirkel 12,7 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/55 VR 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 293, längd 489, bredd 194, höjd 176, spårvidd f/b 164/165. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 305, maxlast 675, max släpvagnsvikt 2 700. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500-1 720 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 210 km/h. Med enbart eldrift 120 km/h


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,33. CO2 77 g/km. Elförbrukning 1,54 kWh/mil. Räckvidd 3,1 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, fri service 3 första åren.


Skatt
Skattebefriad de fem första åren.

Rivaler

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Foto: Patrik Lindgren

Mitsubishi Outlander PHEV
Just nu den bäst säljande i laddhybrid-Sverige. En helt okej prislapp i kombination med bra rymlighet räcker långt.

Pris: från 409 900 kronor.


07-volvo-v60-plug-in-hybrid-2014
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
Visst, lite mindre men för de som känner att plug-in är rätt för dem och inte behöver mer lastutrymme, varför inte.

Pris: från 519 000 kronor.

Visa kommentarer