Den helt nya tredje generationen BMW X6 är här men nu är konkurrensen hårdare än någonsin i klassen för suvar som ingen egentligen behöver. Håller nya X6 måttet?

Det här är nytt!

Grill.
Inte nog med att den ikoniska njurgrillen har blivit större än hos föregångaren, nu kan du få den belyst för att synas mer.
Design.
Linjeföringen är djärvare än tidigare och särskilt över baken påminner X6 mycket om det mindre syskonet X4.
Glastak.
Panoramaglastaket täcker en yta dubbelt så stor som föregångarens.

På plats på BMW:s hemort Münchens gator råder det ingen brist på bilar från tillverkaren, allt från toppfina klassiker som E30 till kamouflerade testbilar som når marknaden först om några år. Särskilt koncentrerad population är det i området kring den gamla Olympiastadion där BMW:s huvudkontor och museum också ligger. Tvärs över gatan ligger skrytbygget BMW Welt där en flotta av BMW X6 M50i med färgen Riverside Blue står och speglar sig i den välpolerade Welt-fasaden.

BMW X6 M50i

Bilen som skapade ett eget segment. X6 är inne på sin tredje generation. Nederkanten av bakrutan sitter högre än i X5 och bidrar till dålig sikt bakåt.

Körningen föregås av en sedvanlig presskonferens där projektledaren Gerhard Thiel håller i ratten, och han har verkligen ingen brist på självförtroende då han kaxigt deklarerar:

– Den första BMW X6 var banbrytande och visst har det kommit konkurrenter sedan dess men ingen av dem är lika felfri som X6.

Vilka fel han menar att konkurrenterna har kommenterar han dock inte, kanske på grund av viss risk att bli synad…

BMW X6 M50i

Upplyst grill är en gimmick som kostar 5 100 kronor extra.

3 frågor

Daniel Nowicki BMW Driving Dynamics

Dr. Daniel Nowicki – projektledare BMW Driving Dynamics.

Först och främst måste jag fråga om den upplysta grillen, varför?
– Kör du en X6 gör du det för att synas och nu kan du även göra det när det är mörkt. Vill du ha en praktisk bil finns det bättre alternativ.
Hur har ni lyckats få en belyst grill godkänd av myndigheter?
– Det har inte varit helt lätt men till slut gick det. Nu är den högra delen av grillen godkänd som en del av den högra strålkastaren och vice versa.
X6 går att få med 22-tumshjul men du verkar vara emot det, varför?
– Just 21-tum passar perfekt sett till prestanda, komfort och utseende för just X6, klivet upp till 22 tum kan tyckas vara litet men påverkar mer än man kan tro.

Den 4,4 liter stora V8-motorn brummar igång under den klarblå huven och BMW Welt ligger bakom oss, knappt synligt genom backspegeln på grund av den riktigt dåliga bakåtsikten som coupéformen är skyldig till. Jag sitter i vad som för tillfället är värstingversionen M50i som delar motor med både X5 och 8-serie. 530 hästkrafter och hela 750 newtonmeter gör att stora X6 som väger drygt 2,2 ton klarar av 0-100 km/h på 4,3 sekunder. I Münchens täta stadstrafik är det många som slänger ett extra öga på kolossen och det är inte helt lätt att avgöra om det är med beundran eller avsmak i blicken.

När den första generationen X6 lanserades 2008 fick den motta skarp kritik och många ifrågasatte dess existensberättigande. Men kundgruppen fanns där och uppenbarligen fortfarande då konkurrenter som Mercedes, Porsche och Audi alla har lanserat sina versioner av suvcoupéer de senaste åren. Kundgruppen jag syftar på är personer med mer pengar än smak, som gärna vill att deras flådiga livsstil ska reflekteras i den bil de kör. Sedan den första X6:an har BMW sålt drygt 450 000 exemplar varav majoriteten i länder som USA och Ryssland.

BMW X6 M50i

X6 lastar 70-340 liter mindre än X5 med baksätet upp- eller nedfällt, totalt 580-1 530 liter.

Ute på A8 riktning sydväst kommer X6 till sin rätt, fri fart gör att motorn får visa vad den går för – vilken motor det är! Fullt vridmoment levereras redan vid 1 800 r/­min och kraften räcker gott till omkörning oavsett vilken av de åtta växlarna automatlådan har kuggat i.
Provbilen är utrustad med adaptiv M-fjädring vilket betyder stålfjädrar som kan anpassas efter vilket körläge jag använder. Den stora X6:an ligger mycket stadigt och är så pass riktningsstabil att hastigheter norr om 200 km/h upplevs som inom laglig gräns i Sverige. Men att köra jättesnabbt rakt fram är inte jätteunderhållande så den falukorvstjocka ratten riktas mot mindre landsvägar.

Trots att X6 är mer än två meter bred upplevs den som smidig även på mindre vägar tack vare väl avvägd och kommunikativ styrning, visst märks bilens vikt av men ändå så dyker den förtroendeingivande in i kurvkombinationerna mellan de öppna fälten i Bayern. I sitt vassaste körläge är jag tacksam för att sittpositionen nästintill är perfekt med gott om stöd för ben och längs sidorna samt att ratten går att få riktigt nära.
Jag lättar på gasen och dumpventilen ger ifrån sig ett djupt suckande som tränger in i den annars välisolerade kupén, samtidigt hörs några dova trumliknande ljud från avgassystemet. Inte alls ett lika busigt ljud som hos bland annat BMW X4 M40i där den raka sexan ger ifrån sig ett högt smattrande i liknande situationer.

BMW X6 M50i

Interiören är i princip likadan som hos X5, det enda som skiljer är utrymme i baksätet.

BMW X5 xDrive45e iPerformance

Robin Törnros bredvid BMW X5 xDrive45e iPerformance 2020

I samband med provkörningen av nya BMW X6 får jag även köra den nya laddhybridversionen av syskonet X5 med beteckningen xDrive45e. Den första laddbara versionen av X5 kom med den förra generationen 2015, då med ett batteri på 9 kWh och en uppgiven elräckvidd på tre mil, i verkligheten drygt två. Den nya laddhybriden har fått ett rejält batteripaket på 21,58 kWh som ska räcka upp till 97 kilometers elkörning enligt WLTP-körcykeln. Jag startar körningen i utkanten av München och styr söderut, efter några kilometer byts den täta stadstrafiken ut mot en trefilig Autobahn med fri fart. Med en hastighet på 120-130 km/h närmar sig Irschenbergen och motorväg blir så småningom landsväg. När batteriet sinat står trippmätaren på 65 kilometer. Ett rejält lyft ställt mot föregångaren och med tanke på att jag inte ägnat mig åt någon snålkörning får det ses som okej. BMW anger en elförbrukning på 2,35 kWh/mil vilket är i nivå med rena elbilar som Audi e-tron, förvånande då e-tron har elmotorer som levererar 408 hästkrafter och elmotorn i X5 som upplevs orkeslös vid acceleration endast ger 113 hästar. Kanske kan detta förklaras av att motorerna i e-tron är direkt kopplade till respektive axel via en reduktionsväxel, och elmotorn i X5 sitter vid växellådan och har en längre väg att leverera effekten till hjulen. Något som kan resultera viss effektförlust. Snittförbrukning i hybridläge anges till 0,17 l/mil.

Överlag känns X6 M50i lite mer vuxen än sitt syskon, den adaptiva M-fjädringen har faktiskt ett ganska brett spann mellan körlägena där det mjukaste Comfort levererar vad det utger sig för att leverera. Något som inte kan tillskrivas 3-serie med motsvarande fjädring. Där är gången mest struttig och fast oavsett vilket körläge du valt.

Det går inte att hymla med att nya BMW X6 är en bra bil att sitta bakom ratten i men särskilt samtida är den inte. I tider där elektrifiering har blivit en statussymbol kommer X6 med ett urval av bensin- och dieselmotorer med sex eller åtta cylindrar och dubbelturbo, till och med fyra turboaggregat om du väljer den största dieseln M50d med 400 hästkrafter.
Detta trots att det mycket nära syskonet X5 finns som laddhybrid och klarar över åtta mil på ren eldrift. Men denna drivlina har BMW inga planer på att erbjuda till X6 med förklaringen att de som köper en X6 inte vill ha en hybrid.

En annan sak BMW slår på stora trumman för är dock att du nu kan få den ikoniska njurgrillen upplyst så du även syns lite extra i din X6:a när det är mörkt ute. Så devisen för de tilltänkta kunderna verkar vara mer ”bling-bling och skit i allt annat”…

BMW X6 M50i

Baksätet upplevs som trångt och instängt, taket snuddar nästan i överkant av huvudstödet.

BMW X6 M50i

Pris
935 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 89,0/88,3 mm, cylindervolym 4 395 cm3. Max effekt 530 hk (390 kW) vid 5 500-6 000 r/min, max vridmoment 750 Nm mellan 1 800-4 600 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9,5/10,5 tum, däck fram 275/40 R21, bak 315/35 R21.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 298, längd 494, bredd 201, höjd 170, spårvidd f/b 168/169. Markfrigång 21,6. Tjänstevikt 2 235, maxlast 740, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 83 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580-1 530 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,3 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 1,42 l/mil, landsväg 0,85 l/mil, blandad körning 1,07 l/mil. CO2 243 g/km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Ingen uppgift.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
15 071 kronor per år de första tre åren. Därefter 3 264 kronor per år.

Rivaler

Porsche Cayenne Turbo Coupé 2020

Porsche Cayenne Turbo Coupé
Rent prismässigt är X6 rena kapet jämfört med Cayenne Coupé men Porschen är den bättre bilen.
Pris: 1 464 000 kronor.

Audi Q8 2019

Audi Q8 55 TFSI quattro
Q8 har ingen tillräckligt vass motor för att mäta sig med X6 M50i men det är troligen en bil eventuella kunder ändå sneglar på. 340 hästar i denna.
Pris: 731 800 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer