Första intrycket

Säga vad man vill om designen, lättsmält är den inte. Nya stötfångare och lampglas ändrar inte helhetsintrycket. Det gör däremot 2,5si-motorn som är ljuvlig – ljud- och körmässigt.

Basfakta

Pris
362 000 kronor.

Motor
6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 82/78,8 mm, cylindervolym 2 497 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 2 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel med enkla längs- och dubbla tvärlänkar.

Styrning
Kuggstång med elservo.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. ABS.

Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 409, bredd 178, höjd 130, spårvidd f/b 147/152. Tjänstevikt 1 360, maxlast 300. Tank 55 liter.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,20, landsväg 0,63, blandad körning 0,84 l/mil.

Fartresurser*
Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,5 s.

*Enligt tillverkaren


Rödtjutsrivalen

Det är en röd roadster. Där slutar likheterna med vårt sommarskott ”Rödtjut”. Formfenomenet BMW Z4 har genomgått minimal skönhets-operation och samtidigt bytt hjärta.

Färden går på slingrande vägar över åkrar. Det luktar ömsom raps, ömsom nyslaget gräs. De förstärkta intrycken som en liten nedcabbad roadster ger är livskvalitet.
En bidragande faktor till välbehaget är ljudet från den nyinopererade motorn 2,5si. Lägg i en hög växel och tryck på gasen, ett dovt basljud sprider sig. Peta ner några hack och varva ur motorn så blir tonen betydligt ljusare och vassare. Släpp gaspedalen så bluddrar motorn förföriskt.
Instegsmotorn är fyrcylindriga 2,0i med 150 hk. Sedan blir det raka sexor för hela slanten, från 2,5i med 177 hk hela vägen till M Roadster med 343 hästar. Där emellan ligger 2,5si samt 3,0si (265 hk).
Utan att ha kört 3,0si vill jag påstå att den är onödig. Den är 59 000 kronor dyrare än 2,5si och det är faktiskt inte plattan mot mattan som är målet med en roadster. 2,5i är i sin tur 25 000 kronor billigare än 2,5si. Skillnaden består i, förutom styrka, att motorn utan s inte kan fås med Sport-knapp och att de bakre bromsskivorna inte är ventilerade. Den nya automatlådan (22 500 kronor) finns bara till 2,5si och 3,0si. Sport-knappen ska ändra gas- och styrrespons men skillnaden är i ärlighetens namn knappt märkbar.

Provkörningsbilen har 18-tumsfälgar. Priset du får betala är 24 400 kronor plus stötig och spårig gång. Den nya fronten och aktern ingår emellertid i grundpriset. Z4 debuterade för fyra år sedan och har nu fått marginellt uppdaterade stötfångare och lampglas. Det övertygar dock inte mig, den höga svansföringen är fortfarande anskrämlig och trösklarna är märkliga.
nteriört märks ändrade färgkombinationer. Den stora dekorpanelen ser ändå inte klok ut, väljer du aluminium ligger liknelsen med diskbänk nära. Väljer du trä kan folk fråga vad en stock gör i kupén.
Suffletten går upp eller ner på
13 sekunder, inräknat rutornas färd. Fällningen kan utföras på distans, med ett tryck på nyckeln. Tyvärr fungerar inte bakvänd procedur. Med vindskyddet på plats kan du hålla motorvägsfart utan att vantrivas. Bagageutrymmet sväljer 240-260 liter beroende på takets läge. Småprylar ryms i tiolitersfacket på väggen mellan stolarna.
Det går att sitta lågt men är stolarna i bakersta läget skaver de mot väggen, med irriterande ljud som följd. Att sitta nästan ovanpå bakaxeln medför att tvärskarvar och gupp når rakt upp i ryggen. De feta hjulen i kombination med M-sportchassi (3 400 kronor) förstärkte komfortmissen.Kalla mig lättlurad, men halvdan komfort och stökig design förlåts av den gudabenådade kraftkällan.

Visa kommentarer