Första intrycket #452

Rak sexcylindrig motor, hämtad från M3, tillsammans med sköna coupéformer gör det lätt att bli trollbunden av nya Z4 M Coupé. Inte den allra bästa sportbilen på marknaden, men bra nog.

Basfakta

Pris
557 000 kronor.

Motor
6-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 87/91 mm, cylindervolym 2 496 cm3. Max effekt 343 hk (252 kW) vid 7 900 r/min, max vridmoment 365 Nm vid 4 900 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Differentialbroms.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel med enkla längs- och dubbla tvärlänkar.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg fram 8 tum, däck 225/45 ZR 18. Fälg bak 9 tum, däck 255/40 ZR 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 409, bredd 178, höjd 129, spårvidd f/b 147/152. Tjänstevikt ca 1 495, maxlast 310. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,0 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,82, landsväg 0,86, blandad körning 1,21 l/mil.

*Enligt tillverkaren.


Projekt ubåt

Dags för taklagsfest? Z4 har begåvats med snyggt coupétak och med den underbara M3-motorn är temperamentet minst sagt häftigt. Vi provkör på Estorilbanan i Portugal.

Projektet Z4 Coupé hölls länge hemligt i München, ett team på elva personer jobbade med det utan BMW-styrelsens vetskap. Projektgruppen benämnde internt sitt arbete som ett ”ubåtsprojekt”, få visste om vad som var i görningen. Först när den handbyggda körbara prototypen var klar presenterades projektet och genast gavs klartecken för modellen. Efter mindre än 17 månader stod den färdiga bilen klar och att det även skulle bli en uppföljare på den hårresande Z3 M Coupé var en självklarhet. Inom utvecklingsteamet var målet att den kommande Z4 M Coupé skulle utmana självaste Porsche 911 Carrera.

De nya coupéformerna delar upp betraktare i två läger – snyggare eller fulare än Z4 Roadster? De klassiska linjerna på Coupén är inte lika karska som på öppna Roadster, mer snyggt eleganta och tillrättalagda. Att Coupé är designad helt i efterhand efter att Roadster presenterats låter som en skröna, de ömsom konvexa och konkava ytorna stämmer alldeles utmärkt om ni frågar undertecknad. Helt klart en av de snyggaste och personligaste bilarna sommaren 2006, om jag får bestämma.
Det bågade taket (med två bulor som en äkta Zagato-coupé!) är en centimeter lägre än Roadsterns tygsufflett och tvåmetersmän bör provköra/sitta ordentligt före ett eventuellt köp. Sikten genom backspegeln kan för långa personer hämmas av överkanten på bakrutan, man måste ducka rejält för att se om det klart bakåt.

Annars är interiören densamma som övriga Z4. Strikt med en viss Bangle-finess. Kvalitetsintrycket är inte i toppklass, något Z4 delar med sin amerikanskbyggda kusin X3. Bilarna från Spartaburgfabriken har inte samma skärpa i material och passningar som Münchenbyggen.
BMW Motorsport har strösslat rikligt med M-loggan inuti. M:et återfinns två gånger på stolen, på instegslisterna, växelspaken, ratten – ingen medpassagerare lär missa att du köpt den allra värsta Z4-modellen.

Skulle så ändå vara fallet kommer han/hon med hundra procent sannolikhet upptäcka det när du börjar köra. I passagerarsitsen upplevs farten mer intensivt än sittandes bakom ratten i vänstersitsen. Det explosiva trycket filtreras bort i och med den fina precisionen bilen förmedlar. Att bilen är snabb visar resultatet från Nürburgring – enligt BMW ska Z4 M Coupé vara snabbare än både Roadstermodellen och självaste M3. Åtta minuter och 15 sekunder runt Ringen är en respektingivande tid satt av en BMW-testförare.
Som brukligt vid bankörningen ”plockar” jag ur DSC-systemet när vi får tillåtelse till Estorilbanan i Cascais söder om Lissabon. Ett snabbt tryck tar bort antispinnfunktionen, håller man in knappen lite längre förhöjs gränsnivån för antisladdsystemets ingripande rejält, i princip gör urkopplingen att bilen kan upplevas på riktigt, utan livräddande ”hängslen”. Ett är säkert, det är bara på bana det går snabbare utan DSC, vid vanlig aktiv körning på allmän väg kan man låta säkerhetsprogrammen vara påslagna.

Coupén är tio kilo tyngre än sitt öppna Z4-syskon, men denna övervikt är inget som märks. Tvärtom. Coupékarossen är styvare och chassit är något omgjort (styvare) för att passa karaktären bättre. Sport-knappen förkortar gaspedalens respons, gör styrningen kvickare och bygger om avgassystemet för en fränare ton. Tyvärr blir det ändrade, rappa, gaspådraget alltför häftigt. Det blir svårt att portionera ut gaspådrag och högerpedalen känns mer som en avtryckare. På eller av.
Det märks tydligt att BMW-ingenjörerna har arbetat för att få till ett snällt och förlåtande chassi. Inte ens hårdkörning på F1-banan ”klädde” chassimässigt av Z4 M. Tydlig understyrning som med gaspådrag växlar till kontrollerad överstyrning och bredsladd, om du plockat ur DSC-funtionen. Behåll antisladdsystemet inkopplat och chassistyrningen jobbar på högtryck, ingreppsnivå är relativt lågt satt om man jämför med exempelvis Porsche Cayman S. Lillporschen tillåter mer sidodrift innan styrsystemen går in och justerar.
Efter tio raska varv runt den svårkörda banan börjar bromsarna mattas rejält. Det tjuter, gnekar och vibrerar – dags att gå i depå. Bromsutrustningen är kopierad från M3 CSL (fullventilerade 345 millimeters skivor runt om) men räcker ändå inte till när de pressas till max. Bäst passar Z4 M Roadster utanför banstaketen, även om stunderna på avlyst asfaltslekpark är klart underhållande.

I övrigt kvarstår intrycken från provkörningen av Z4 M Roadster (TV nr 5/06) och från Bankalaset 2006 (läs på sidorna 30-51).
I kupén finns det plats för två personers packning, men i Z4 M Coupé minskas bagageutrymmet jämfört med den mildare Z4 3,0si Coupé (som begår debut samtidigt) på grund av att batteriet och däckreperationssatsen som står i högerkant av bagageutrymmet. Det fyrpipiga avgassystemet (3,0si har tvåpipigt system) har lett till att dessa två detaljer måst flyttas upp i själva skuffen.   Tveksamt om två golfbagar därför ryms i M-versionen.

Efter 50 mils provkörning under två dagar känns det som att det ursprungliga målet Porsche 911 Carrera var att skjuta över, till det krävs etter värre artilleri. Samt att den 78 hästkrafter svagare och 151 000 kronor billigare Z4 3,0si Coupé verkar vara det vettigaste coupéalternativ från BMW i nuläget.

Visa kommentarer