Sprungen ur en tid då framtidstron var skyhög. Entreprenören Malcolm N. Bricklins dröm om den ultimata sportbilen blev sann men liksom dagsländan fick Bricklin SV-1 flyga en kort tid innan produktionen lades ner. Vi kör ett unikt exemplar som letat sig till Sverige!

F

örsta intrycket är det som oftast sätter ribban. Min första glimt när jag i annat ärende besökte förvaringsmagasinet och fick syn på den orangea Bricklin-sportbilen drog igång en rejäl tankesnurra. Med få tillverkade, knappt några alls importerade till Europa över huvud taget, är det en ynnest att få lov att ögonspotta den Kanadabyggda specialaren.

Tidstypisk kaross, måsvingedörrar och så hela konceptet med jänke-V8 kopplad till automatlåda. 1970-talet inte bara hälsar, det viftar och tjoar glatt! Kontakt med ägaren tas och snart så, kanske, ska jag få lov att provköra bilen. De senaste fyra-fem åren har bilen sovit Törnrosa-sömn hos bilentusiasten Zoltan Vicei i Fritsla några mil söder om Borås. Men Zoltan har – till skillnad från vissa andra skrivbordsnissar, hrm… – inte tummen mitt i handen.

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Profilen är en mix av Datsun Z, Corvette och Maserati. Men egentligen liknar SV-1 ingen annan.

När vi varskor om att vi önskar att komma på provkörningsbesök så blir det fart i de västgötska garagemiljöerna. Efter en månads väntan för oss, och slit för Zoltan med vänner är vi välkomna. Ute i det bleka vinterljuset skiner Bricklin SV-1 upp lite extra.

Intrycket är ett sammelsurium av Knight Riders tjänstevapen, AI-bilen ”Kit”, science fiction-teveserien V:s transportskyttlar och så en hel del av Tillbaka till framtiden-DeLorean. Men hur föddes egentligen idén om en sportbil, tillverkad i Kanada?

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Uppsjö med instrument­rundlar och varningslampor, nästan som i en cockpit.

Den amerikanske entreprenören Malcolm N. Bricklin (född 1939) är en man som alltid genomsyrats av visioner och storslagna bildrömmar. Tidigt introducerade han bilmärket Subaru i USA genom att bilda Subaru America i slutet av 1960-talet. Senare skulle bilälskaren Bricklin även starta upp USA-importen av jugoslaviska ­lågprisbilen Yugo och kinesiska Chery. USA-importen av nya, lilla bränslesnåla Subaru 360 rullade på.

Malcolms dröm om en sportbil under eget efternamn tog snabbt fart. Bricklin SV-1 (”Safety Vehicle 1”) byggdes som prototyp 1972 av legendariska Bruce Meyers (mannen bakom Beach Buggy). Mr Bricklin gick raskt vidare med sitt egna koncept som en vacker, sportig och säker sportbil. Unge designern Herb Grasse höll i ritstiftet, med bakgrund hos både Chrysler och Ford hade Grasse arbetat med bland annat George Barris när Lincoln Futura blev till showbilen Batmobile.

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Insteget är enkelt tack vare måsvingedörrarna. Trång kupé i sidled med bred mittkonsol.

Produktionen av SV-1 startade 1974 och framtidstron och självförtroendet var starkt. För vem skulle egentligen kunna motstå en stilren sportbil med rena linjer, popup-strålkastare samt måsvingedörrar? Mest av finansiella skäl bestämdes det att produktionen skulle starta utanför staden Saint John, i New Brunswick-provinsen i Kanada.

Bricklin SV-1 var inte bara sportig, den var byggd efter en vision med högt säkerhetstänkande efter rådande tidsanda. På det svepande frontpartiet fanns rejäla stötfångare för att skona fotgängare, längs karossens sidor löpte tydliga svarta lister. Karossen var gjord i glasfiber och under den fanns en kraftig rörkonstruktion för att den skulle vara så styv och krocksäker som möjligt.

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Vippströmbrytarna styr dörrarna. Notera den eftermonterade askkoppen.

Tillbaka till verklighetens Fritsla. Marknadsföringsmaterialet som följer med den ”Safety Orange”-brandgula original­bilen berättar om en krocksäker bil, men också om en bil så snabb och ­lättmanövrerad att olyckor lätt kunde undvikas. Man kunde få sin Bricklin i fem olika signalfärger, och samtliga var svartlackerade under ­karossens midjelinje, precis som Ferrari 365 BB. Kupén är ombonad med mattor och mörk ­brunbeige plyschliknande klädsel mest överallt. Instrumentpanelen har djupt sittande instrument, i förarens blickfång satt varvtalsmätare och hastighetsmätare. Till höger sitter resterande fyra mätare. Växelväljaren sitter högt på mittkonsolen, och föraren har ett rejält utrymme att vila högerarmen på.

SV-1 lanserades som en lyxig och välutrustad bil. Som standardutrustning fanns luftkonditionering, en lågt monterad radio, digitalklocka och annat trevligt. Ett par detaljer som kunden fick klara sig utan var cigarettändare samt askfat, då Malcolm Bricklin menade att det var idiotiskt att röka samtidigt som man körde.

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Toppfarten är udda nog rakt nedåt på mätartavlan. En av många egenheter med SV-1.

Den 1,23 meter låga och 4,54 meter långa bilen har en daterad men enligt dåtiden ytterst vass och hypermodern design. Den sportiga looken krävde en vass motor. De första 155 exemplaren som byggdes under 1974 i Kanada levererades med en motor från AMC, senare fick alla SV-1 Ford 351 V8 (5 752 cm³), ”Windsormotorn”.

Trycker på den lilla svarta plastknappen bakom dörren och den hydraulikstyrda måsvingen lyfter sig upp mot skyn. Bricklin lever!

– Den är lite morgontrött, säger Zoltan när han slänger över den lilla knippan med tunna plåtnycklar.

Redan varmkörd går den rejäla V8-motorn igång direkt när jag vrider om efter det standardiserade startmotortjutandet. Fem, sex, sju – till slut slår alla tändstift om motorstånkandet över till det klassiska, riviga vinkelåttasoundet. De feta änd­rören bromsar avgaserna ytterst modest. Mer av raka rör. Måsvingedörren stängs även med hydraulik via knapp på tunnelkonsolen, varje dörr väger drygt 40 (!) kg och man ska helst manövrera varje dörr en åt gången. Provkörningsrapporter från 1970-talet berättar om för svag batterikräm och brända elmotorer för de hiskeliga dörrarna. Någon get-away-car är inte SV-1 heller, öppning/stängnings-proceduren tar hela 12 sekunder från respektive ytterläge. Passar mig ypperligt denna kylslagna vinterdag år 2020. Jag har nog att tänka på ändå, att ta till mig alla bilintryck.

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Dörrarna väger drygt 40 kilo, öppnas och stängs via avancerad el-hydraulik.

Rivet hos SV-1 finns där, bilen är som en tidsmaskin till en bekymmerslös period och framtid där det mesta var glatt. Pressar inte bilen alltför mycket (”chassit ska gås genom”, förklarar Zoltan) men känner att det inte är några som helst problem att få de feta bakdäcken att spinna loss i det fuktiga väglaget. Bakvagnen är inte raketforskning precis, bladfjäder och stel bakaxel enligt gammal Hotchkiss-princip.

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Sugen på en Bricklin SV-1? Provbilen auktioneras ut på Bilweb Auctions den 18-19 mars.

Efter några mil börjar man sätta sig in i konceptet och jag ­känner för att börja odla feta polisonger och ­buskig mustasch som Burt Reynolds. Kupén är trång i sidled och kompakt, man förstår att dörrlösningen närmast var ett krav för att kunna äntra sittbrunnen. Vi passerar byns mellanstadieskola där man har rast ute på gården, hör skolbarnens ivriga entusiastiska tjoande skrik över bilens coola form genom både tjock plastkaross och dånande V8-bullermuller.

Misskalkyleringar satte dock krokben för SV-1. Prislappen på 1974 års modell hamnade på 7 490 dollar och när 1975 års modell hade premiär hade priset hoppat upp till hela 9 980 dollar. Man hade kallt räknat med att sälja tusen exemplar per månad men bästa månadsresultatet löd på 429 exemplar. Endast totalt 2 854 exemplar tillverkades innan projektet lades ner i slutet av 1975. Uppskattningsvis finns knappt tusen exemplar kvar i dag.

Bricklin SV-1

Foto: Glenn Lindberg

Provexemplaret har diger dokumentation, bland annat en härlig broschyr med poster.

Senaste nytt från over there om skaparen Mr. Malcolm N. Bricklin är att han firar sin 81-årsdag den nionde mars i år. Vissa överlevare är starkare än andra.

Bricklin SV-1 1975

Pris (ny, 1975): 9 980 US-dollar.
Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor, stötstänger. 2 ventiler per cylinder. Förgasare. Kompression 8,1:1. Borrning/slag 101,6/88,9 mm, cylindervolym 5 752 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 4 600 r/­min, max vridmoment 388 Nm vid 2 600 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. 3-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, fjäderben med undre triangellänk fram. Bladfjäder, stel axel bak.
Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,4.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/60 R15.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 244, längd 455, bredd 172, höjd 146, spårvidd f/b 148/144. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 630, maxlast 140. Tank 79.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 174 km/h.
Bränsleförbrukning: Stad 2,54, landsväg 1,43, blandad körning 2,02 l/mil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer