Provkörning av Cadillac ATS 2,0L

Cadillac gör ännu ett försök att slå BMW med nya sportiga ATS. Bilen är bättre än någonsin, men var är handlarna?

Första intrycket

Grym körmaskin, med motor och chassi i särklass. Gillar du en amerikansk lyxgrogg som går som en europé är det här bilen för dig. Tre nackdelar kan nämnas: Bagageutrymmet är i minsta laget, och att det bara finns två återförsäljare i Sverige.

Sticker ut

10/10

Prisvärd

8/10

Jag har snart tappat räkningen på alla pressträffar som Cadillac anordnat på temat ”Nu satsar vi på Europa och ger BMW och Mercedes en riktig match. Se bara på vår nya…”
Jag minns Cadillac Seville-visningen i Detroit, sommaren 1992, då de slog på trumman för sin nya V8, ”Northstar”. Sedan kom CTS, storkombin SRX och den kantiga sportbilen XLR om nu någon minns den. De skulle alla konkurrera med det bästa från Europa, och Cadillac-herrarna pekade på BMW 5-serie, Mercedes SL och BMW X5.  
Det fanns vedertagen etikett. Presscheferna brukade vid dessa till­ställningar öppna med att modest erkänna att deras produkter tidigare inte hade ­hållit måttet, för att sedan understryka att nu blir det andra bullar. Och är det inte bilarna det är fel på så är det organisationen. 2003 trodde GM att allt skulle bli bättre om ­holländska företaget Kroymans fick ansvar för all Europa-import av Cadillac och Corvette.
Men inget har hjälpt. De voluminösa STS-modellerna, Saab-kopian Cadillac BLS, de superkantiga SRX-skåpen – alla floppade rejält i Europa. Och Kroymans gjorde konkurs 2010.
Så förlåt mig om jag tar på mig en lätt skeptisk min när jag lyssnar på Europachefen Wolfgang Schuberts presentation av nya Cadillac ATS i Frankfurt.
– Jag kan erkäna att tidigare modeller för Europa inte har hållit måttet. Men den helt nya ATS innebär ett enormt lyft för Cadillac, bilen är den mest dynamiska Cadillac som någonsin har…

Han gör sitt jobb, tänker jag, men jag måste erkänna att han låter övertygande. Knorren sparas till sist.
– Vi har som ni förstår utvecklat ATS direkt mot BMW 3-serie. Av samma anledning har vi förlagt presskörningen till södra Tyskland, hemmaplan för de tyska premiumtillverkarna. Vi vill att ni ska känna på ATS på tyska motorvägar, säger Wolfgang Schubert.
Ut på Autobahn alltså, djävulens egen kula. På flygplatsen väntar ett gäng ATS, några med manuell låda, några med automat. Vi ska få köra till Würzburg, en sträcka som på omvägar mäter 20 mil. Resan börjar på motorvägen, och jag väljer en bil med manuell låda.

Första intrycket får hakan att sänkas mot bröstkorgen. ATS går ju som tåget. Motorn är fjärran från törstiga jänkemaskiner med cylindervolymer som bogserbåtar. Under huven sitter en helt ny tvåliters turbomotor på hela 276 hästkrafter. 138 hästkrafter per liter!
Maximalt vridmoment på 353 Nm kommer redan vid 1 700 varv, och 90 procent av vridet finns redan vid 1 500 varv, tack vare twinscrollturbon. Det ger en skön körbarhet.
Motormässigt ska ATS klara av att konkurrera med BMW 328i, med en tvålitersturbo på 245 hästkrafter. Den klarar jobbet, delvis. På autobahn ilar ATS snabbt upp mot 200 km/h, och den går stabilt och tyst. Toppfarten är 240 km/h, och det är förmodligen den kantiga karossen som gör att 250 km/h inte blir verklighet. Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall tycker förstås att 240 eller 250 km/h i toppfart saknar betydelse, och det har han kanske rätt i.
Om det inte vore för det retfulla faktum att BMW 328i klarar 250 km/h.
Ljudet som hörs vid gaspådrag är just så mycket man vill höra om man nyss har köpt en bil med 276 hästkrafter. Tveklöst är det en av de skönaste tvålitersmotorerna jag har kört. Men trots direktinsprutning och låg vikt drar bilen ohemult mycket soppa. På en presskörning är det inget som bekymrar mig nämnvärt, och bränsleekonomin är förmodligen heller ingen avgörande faktor för Cadillac-köparna. Men 0,86 liter per mil? BMW 328i checkar in på 0,63 liter per mil, 27 procent mindre. Cadillac ATS är bevisligen inte riktigt ”up-to-date” när det gäller miljö och bensinförbrukning, kanske en följd av grossessen i Detroit.
Efter ett tag kör jag av motorvägen och fortsätter på böljande tyska landsvägar.  Greppet är lysande, styrningen distinkt och chassit kränger inte alls. De har gjort ett kanonjobb i Detroit – aldrig har en amerikanare varit så här underhållande att köra.
Framstolarna är precis lagom kramiga och kan för övrigt ställas in på alla upptänkliga vis. Men sedan verkar ingenjörerna ha slutat bry sig. Baksätet har ett benutrymme som lämnar en del övrigt att önska, även om takhöjden är anständig. Bagageutrymmet är inte särskilt rymligt alls med tanke på att bilen är 4,65 meter lång. Cadillac ATS sväljer 381 lådliter. BMW 3-serie är några centimeter kortare men lastar 480 lådliter.

Instrumentpanelen är modernt designad – snygg skulle nog de flesta tycka. Infotainmentsystemet är av modernaste snitt och eftersom allt som kostar mer än tre dollar att utveckla får ett namn i det stora landet i väster heter det ”CUE” – Cadillac User Experience. Det är navigation, radio, telefon, röststyrning och mycket, mycket mer som sköts via en tryckskärm på samma sätt som en iPad. Smart? Nja, de många inställningsmöjligheterna förutsätter en högskolekurs i CUE-kunskap, särskilt som skärmen ändrar utseende när man rör handen framför skärmen.
Priset är 339 000 kronor, en bit över motsvarande BMW 3-serie, men när man har lagt till den tillvalsutrusning som skiljer bilarna åt menar Cadillac att ATS blir billigare.
Men någon storsäljare lär det inte bli, det erkänner till och med Wolfgang Schubert.
– Vi har ett litet återförsäljarnät och saknar än så länge diesel i programmet, så någon volymbil blir den inte, säger Wolfgang Schubert.

Vad är då er ”selling point”, varför ska man köpa en Cadillac ATS?
– Det handlar om ”american luxury”. Vi tror vi kommer att attrahera kunder som vill ha en bil som är lika bra som en BMW eller Mercedes-Benz, men som man inte ser i varje gathörn, sammanfattar Wolfgang Schubert.
Om det stämmer in på dig ska du styra stegen till någon av Sveriges två Cadillac-handlare någon gång i vår, då ATS intar landet.

Rivaler

BMW 328i


Nya 3-serien har satt ribban högt, och erbjuder en fantastiskt fin körupplevelse. Numera är dessutom kupén hyfsat rymlig.
Pris: 330 000 kr.

Mercedes C250


Mercedes C250 på 204 hästkrafter är ytterst förfinad, men frågan är hur man motiverar merpriset jämfört med BMW 3-serie. 
Pris: 380 900 kr.

Cadillac ATS 2,0L

Pris
338 000 kronor.


Motor
Bensin. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, twinscroll. Kompression 9,5. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 276 hk (203 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 353 Nm vid 1 700-5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkupphängning.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vänddiameter 11 meter. Max 3,2 rattvarv.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ESP.


Hjul
8 tum, däck 225/45-R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 465, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 151/155. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 1 559, maxlast i.u, max släpvikt 1 136. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 381 liter.


Fartresurser*
Toppfart 240 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,0 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 1,20, landsväg 0,65, blandad körning 0,86 l/mil. CO2 199 g/km.


Garantier
3 år/10 000 mil. 12 år rostskyddsgaranti.


Skatt
2 000 kr (fr o m 2013).


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer