Huka er i bänkarna Audi, BMW och Mercedes, för nu laddar amerikanerna om med det tyngsta artilleriet sedan andra världskriget. Den första missilen är Cadillac ATS-V med 470 hästkrafter och en toppfart på 304 km/h.

Det här är nytt!

Motor: Detta är Cadillacs första V6-motor med dubbelturbo. Ett kompakt turboaggregat direkt i anslutning till avgasportarna på vardera sidan. Gasresponsen är snabb och effekten enastående.
Stötdämpare: Magnetic Ride har blivit mycket snabbare i reaktionen.
Prestanda: Accelerationen och toppfarten får många konkurrenter att verka slöa.

Det är i självaste hjärtat av Tyskland den briserar – ATS-V. Provkörningen äger rum i BMW:s stad München. Nya Cadillac ATS-V är nämligen direkt konkurrent till BMW M3/M4. Effektiva M-bilar som de flesta vill mäta sig med. Rak sexa och dubbelturbo som kramar ur 431 hästkrafter och 550 Newtonmeter från knappt tre liters cylindervolym.

Grymma trynen när Borglund tar en så kallad selfie, eller självi.

Grymma trynen när Borglund tar en så kallad selfie, eller självi.

Cadillac ATS-V finns som fyradörrars sedan och som tvådörrars coupé. ATS-V Sedan/Coupé är två centimeter längre men två centimeter smalare än M3/M4 vilket gör dem ganska snarlika måttmässigt. Cadillac är cirka 150 kilo tyngre men kompenserar det med mer effekt ur den knappt 3,6 liter stora V6-motorn med dubbelturbo. 470 hästkrafter och 603 Newtonmeter. Maskinen är ihopbultad med en snabbskiftande, åttastegad HydraMatic 8L90 av GM:s egen tillverkning som leder kraften till en elektroniskt diffbromsad bakaxel, kyld av samma oljekylare som kyler automatlådan.
Enligt Tony Roma, chefsingenjör, så är bilen byggd för bankörning men passar lika bra i det vardagliga livet. Tyvärr är den enda banan som erbjuds för dagen Autobahn. Ett inslag i det tyska, vardagliga livet.

Det här kan vara utsikten från en omkörd BMW M4. ATS-V är inte att leka med.

Det här kan vara utsikten från en omkörd BMW M4. ATS-V är inte att leka med.

Och det är nu jag ser den i backspegeln. De klassiska ljusringarna i strålkastarna som talar om att här kommer en BMW. Den kommer snabbt upp bakom, blinkar med helljuset för att jag ska flytta mig, men när bilen framför mig går in i högerfilen ger jag järnet. M3-föraren måste bli ordentligt snopen när Cadillacen försvinner och ökar försprånget med marginal. Hinner läsa 280 på mätaren innan trafiken blir tätare och farten lägre. Jag släpper skrattande förbi den stukade BMW-föraren som inte ger mig så mycket som en blick.

Kompakt, och tufft förpackad.

Kompakt, och tufft förpackad.

ATS-V går kursstabilt och förvånansvärt odramatiskt i höga farter. Styrkänslan är riktigt bra och sköts av ZF Servotronic generation II med variabel utväxling. Stötdämparna är tredje generationen Magnetic Ride Control som är 40 procent snabbare än föregående modell. Det innebär att vid 50 km/h så kalkylerar Magnetic Ride den optimala dämpningen för varje centimeter bilen rullar. Självklart kan man ställa in bilen i olika ”modes”. Tour, Sport, Snow/Ice och Track. De olika inställningarna påverkar styrning, växling, antisladdsystem och fjädring.
Jämfört med en vanlig ATS är V-versionen uppstyvad med en ny hjälpram i aluminium fram, grövre krängningshämmare och styvare bussningar. Spårvidden har ökat och bromsarna från Brembo biter rejält. Skivorna är specialbehandlade och är hårdare än brukligt och ska dessutom rosta betydligt mindre. Däcken är skräddarsydda Michelin Pilot Super Sport. Cadillac har verkligen inte sparat på krutet.

Snygg, välskräddad förarplats där allt finns.

Snygg, välskräddad förarplats där allt finns.

Inredningen står inte de tyska konkurrenterna efter varken material- eller finishmässigt. Allt jag ser och tar på har fin känsla. Ratten i alcantara är lagom tjock att greppa och Recarostolarna har 18 elstyrda funktioner där man kan ställa in så de passar krumme Quasimodo eller långryggade chefredaktör Frodin, och de flesta kroppskonfigurationer där emellan.
ATS-V Coupé kostar från 708 300 kronor medan den merutrustade Premium går på 753 000 kronor. Mycket pengar. Mycket bil. Mycket vill ha.

Ett väl fungerande baksäte, för två inte alltför långa.

Ett väl fungerande baksäte, för två inte alltför långa.

Cadillac ATS-V Coupé

Pris
Från 708 300 kronor, säljstart vintern 2015, första kundleverans våren 2016.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 94/86 mm, cylindervolym 3 564 cm3. Max effekt 470 hk (346 kW) vid 5 850 r/­min, max vridmoment 603 Nm vid 3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre dubbla länkararmar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9/9,5 tum, däck f/b 255/35 ZR18-275/35 ZR18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 278, längd 469, bredd 186, höjd 140, spårvidd f/b 153/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 768, maxlast cirka 350, max släpvagnsvikt i. u. Tank 62,5 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 295 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,9 s, toppfart 304 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,69, landsväg 0,82, blandad körning 1,14. CO2 260 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, rostskydd 6 år.


Skatt
3 638 kronor per år.

Rivaler

BMW M4 Coupé

BMW M4
Den bil alla vill försöka slå, men väldigt få kommer i närheten. Huruvida Cadillac ATS-V klarar uppgiften återstår att se. Men det verkar som om de har något på gång.

Pris: från 704 000 kronor.


Mercedes-AMG C 63 S Coupé 2016
Mercedes C63 AMG Coupé
En rykande färsk muskelbil med V8 på 476 hästkrafter. Vill självklart vara med i leken när de sportigaste coupéerna gör upp. 0-100 på fyra sekunder blankt.

Pris: från 778 900 kronor.

Visa kommentarer