Cadillac CT6 utmanar de bästa lyxbilarna och erbjuder fyrhjulsstyrning, fyrhjulsdrift och potenta 417 hästkrafter. Och något inte grannen har.

Det här är nytt!

4-hjulsstyrning.
Bakhjulen svänger också, det stabiliserar bilen i hög fart och snävar till vändradien i lågfart.
4-hjulsdrivning.
Standard på de svensksålda modellerna.
Allt annat.
Ny kaross och ny motor på 417 hästkrafter.

Det har gått mer än ett halvt sekel sedan Cadillac bjöd på de största fenorna på marknaden, de lenaste automatlådorna och gav begreppet ”dollargrin” ett ansikte. Cadillac har sedan dess varit ett varumärke som det gnistrar kring. Kör fram en Cadillac och bartenders häller ut champagnen i vasken och svärpappor krattar grusgången. Den har kort sagt närvaro, den fyller upp sina skor, eller hjul. Till brädden.

Men trots all pondus som ligger i varumärket har Cadillac aldrig blivit en exportsuccé. Inte för att man inte har försökt. Sedan 1992 har man jobbat på en Europa-anpassning av produktprogrammet. Först med STS som kom 1992, sedan med kantiga, kompakta CTS 2002. Varje facelift har visats på pressevent där vi journalister har fått höra ett mantra från PR-folket som upprepats till förbannelse. ”Nu satsar vi på Europa, och nu har vi de rätta produkterna… ” Men inget verkar ha övertygat kunderna. De enkelspåriga européerna har fortsatt köpa BMW, Mercedes och Audi. Inte för att Cadillac gör dåliga bilar. Det är bara det att folk inte verkar gilla dem.

3 frågor

Florian Spinoly – Produktchef Cadillac Europe.

Cadillac säljer bara 500 bilar per år i Europa. Varför är det så?
– Det finns många orsaker, och vi är nu i början av en resa. Vi har ett nytt team på huvudkontoret i Zürich och vi tittar på alla aspekter. Det handlar om återförsäljarnätverk, om produkter. GM investerar 12 miljarder dollar för att vitalisera märket.
Hur stor kan CT6 bli i Europa?
– Vi jagar inte volym i Europa. I Europa tar vi på oss en pionjärroll, det kommer att bli en testmarknad för ny teknik och hur vi interagerar med kunder.
Om du ska välja en enda bilmodell, vilken är den största konkurrenten till CT6?
– Vi vill nå individualisten, den kreativa personen, någon som inte vill vara en del av den stora massan, någon som har starkt intresse av design.

De senaste åren har Cadillac-skutan gått på grund genom en försäljning på runt 500 bilar i Europa. Nej, inte per månad – per år. Det är där vi står nu och det är därför Cadillac har bjudit in till ännu ett pressevent. I lejonets kula, Tysklands huvudstad Berlin. Hemmaplan för Mercedes, BMW, Audi. Här får jag se och köra sprillans nya Cadillac CT6. Och för första gången hör jag inte PR-folket upprepa orden ”nu satsar vi på Europa..” Bilen får tala för sig själv.

CT6 är en helt ny modell i ett nygammalt segment för Cadillac. 5,18 meter lång och därmed snäppet större än Cadillac CTS. I USA kallas storleken för ”full-size” och den kan jämföras med Mercedes S-klass, BMW 7-serie och Audi A8. Kostymen är alltså stor men bilen ser trots det kompakt ut. Den karaktäristiska Cadillac-kantigheten har mjukats upp en smula men fortfarande står strålkastarna på höjden.

Några snabba fakta: Treliters bensin-V6 med dubbla turbo. 417 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Pris 699 000 kronor för basversionen med det inte helt missriktade namnet Luxury. Cadillacs vana trogen erbjuds även en toppmodell där man har slängt på alla tillval som finns. Då heter bilen CT6 Platinum och den kostar 899 000 kronor. Nattseende, fyrhjulsstyrning och mycket mer är standard.

Berlin känns inte som rätt habitat för 5,2 meter Cadillac CT6 men jag har inget val. Jag svänger ut från den gamla krutfabriken som för tillfället huserar Cadillac-premiären. Gatstenar sätter fjädringen på prov. Provbilen är fullutrustad med adaptivt chassi med tre förinställda körprogram: Sport, Tour och snö/is. Läggningen går åt det sportiga hållet även i läge ”Tour”. På gatstenarna saknar jag ett ”Comfort”-läge. En världsnyhet är backspegeln som även fungerar som backkamera. Då blir backspegeln en bildskärm som visar allt vad vidvinkelkameran filmar. På landsväg gör kamerabilden att närliggande trafik känns avlägsen, men i parkeringsmanövrar fungerar systemet bättre.

10,2-tums bildskärm i panelen med Apple Carplay och Android auto. Till höger om växelföraren finns en tryckplatta. Här kan man skriva in adresser till navigationen.

Foto: Thorsten Weigl

10,2-tums bildskärm i panelen med Apple Carplay och Android auto. Till höger om växelföraren finns en tryckplatta. Här kan man skriva in adresser till navigationen.

Automatlådan har åtta steg och växlar mjukt men ändå med viss distinktion. Runt om mig svämmar kupén över av finesser i Platinum-versionen. Sitsarna fram och bak är uppvärmda och fläktkylda och kan massera. Bildskärmar finns i nackskydden och 34 högtalare underhåller passagerarna. Nattkamerafunktionen är utvecklad av svenska Autoliv och använder en infraröd kamera som känner av temperaturskillnader i mörkret. Systemet kan även känna skillnad på djur och människor. Tillvaron i stort regleras med menyval, alternativt via skriftliga beställningar medelst tryckplattan vid växelspaken. Värme och ventilation har dock direktreglage men via tryckkänslig ”knapp” på bildskärmen. Vad är det som är så farligt med ett vred som sticker ut? Interiören är påkostad. Cadillac gör ett nummer av sin ärlighet. ”Ser det ut som skinn så är det skinn, ser det ut som metall är det metall” hade de produktansvariga sagt till mig innan provkörningen. Hur annorlunda var det inte förr då jänkarna behandlade stolslädret tills det kändes som galon?

När vi till slut kommer ut ur Berlin kan jag känna på motorn, 555 Nm och 417 hästkrafter gör att jag aldrig saknar en gammal Northstar-V8. Motorn går tyst, bara om jag trycker in ”sport”-knappen höjer den rösten. Ljudkomforten är för övrigt i toppklass. En orsak kan vara att Cadillac inte har gått in för helaluminium-kaross. Vissa centrala delar är av plåt. Ändå är CT6 ingen tungviktare, knappt två ton i tjänstevikt gör den lättare än Mercedes S 400 4Matic. I USA är Cadillac märket ”for those who dare”, för de som vågar. I alla fall i deras reklam. Så smalt har märket blivit i en tid när lyxbil har blivit synonymt med tysk bil. Synd, för det känns inte det minsta modigt att ratta en CT6. Bara avslappnat och bekvämt. Det blir tummen upp!

Cadillac CT6 3,0 TT V6 AWD

Pris
Luxury 699 000, Platinum 899 000 kronor. Säljs nu, första kundleverans september 2017.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 86,0/85,6 mm, cylindervolym 2 997 cm3. Max effekt 417 hk (307 kW) vid 5 700 r/­min, max vridmoment 555 Nm vid 2 500-5 100 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter. 4WS 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 245/40 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 311, längd 528, bredd 188, höjd 147, spårvidd f/b 161/163. Tjänstevikt 1 965, maxlast 496, max släpvagnsvikt i. u. Tank 73 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 433 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 240 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,32 l/mil, landsväg 0,74 l/mil, blandad körning 0,96 l/mil. CO2 218 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.


Skatt
2 714 kronor per år.

Rivaler

Mercedes S 400 4Matic

Mercedes S-klass mot Bentley Flying Spur

Foto: Glenn Lindberg


S-klass känns fortfarande ny efter debuten 2014. Betydligt dyrare och effektsvagare än Cadillac CT6.
Pris: 870 000 kronor.

 


Maserati Ghibli S

Maserati Ghibli

Den fullfjädrade individualisten tittar förstås på vad andra uddatillverkare erbjuder. Maserati Ghibli S på 410 hk är betydligt trängre men i samma prisklass.
Pris: 855 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer