Cadillac har tagit ett beslut, eller kanske vatten över huvudet. Att pulverisera BMW M5. För just den bilen anses vara ”#1 target” till dräparen från Detroit – ­Cadillac CTS-V. Hur det makalösa konststycket går till, om det över huvud taget är möjligt, får du en föraning om här och nu.

Det här är nytt!

Motor. Cadillacs kraftigaste motor i företagets 112-åriga historia. 6,2 liters stötstångs-V8 med kompressor.
Stötdämpare. Magnetic Ride har blivit mycket snabbare i reaktionen.
Toppfart. 320 km/h med en fyrdörrars sedan är i nivå med supersportbilar.

General Motors har efter många tunga år vänt skutan på rätt köl, kravlat upp ur livbåtarna med kikaren riktad framåt. De ser även Europa som en större marknad än vad man gjort tidigare, och bygger därför bilar som ska attrahera kräsna européer. Ford har gjort det med nya Mustang, Jeep med nya jeepar och GM, hittills, med nya Corvette. Vad amerikanerna sedan några år insett är att det inte räcker med en stor motor, många hästkrafter, stela axlar och en tafflig inredning. Det funkar inte. Det måste vara mer seriöst, byggt med stil och finess, och det är nya Cadillac CTS ett levande bevis på.

Vinge på bakluckan, det behövs säkert när det går fullt i 320 km/h.

Vinge på bakluckan, det behövs säkert när det går fullt i 320 km/h.

Framför allt CTS-V, värstingen där man tryckt ner 6,2-liters V8:an från Corvette, adderat en kompressor som mosar ut sig 649 hästkrafter och 855 newton­meter i vridmoment genom en åttastegad GM 8L90 automatlåda med växelpaddlar, vidare till de multilänkfjädrade, diffbromsade bakhjulen.
Det hiskeliga maskineriet gör att den relativt tunga bilen ändå slungas iväg till 100 km/h på 3,7 sekunder och toppfarten är 320 km/h. I dessa två grenar är BMW M5 klart distanserad och kan i jämförelsen närmast ses som trött. Den gör 0-100 på 4,3 sekunder och toppar 305 km/h om den inte är spärrad vid 250 km/h.

Konstruktionen med stötstänger är gammal men ger låg tyngdpunkt.Med hjälp av kompressor ger den också 649 vilda hästar.

Konstruktionen med stötstänger är gammal men ger låg tyngdpunkt.Med hjälp av kompressor ger den också 649 vilda hästar.

Men allt handlar inte om att åka fort rakt fram. Det måste gå att svänga också, och att stanna. Tyvärr fanns ingen bana tillgänglig och heller ingen krokig väg. Ett trafikerat, tyskt Autobahn var allt som stod till buds och den svänger inte så kraftigt även om man kör drygt 200. Bilen rullar tungt, tyst och stabilt – och styrkänslan finns där, känns exakt.
Styrväxeln levereras av ZF, samma leverantör som BMW använder. Cadillac själva säger att bilen är redo, direkt från fabrik, för bankörning. Eller som vardagsbil med allt vad det innebär.
Föraren kan bolla med olika körprogram och ställa in touring, sport och track, samt även ställa in antisladdsystemet för väg- eller bankörning. CTS-V har den senaste generationen Magnetic Ride som ställer in stötdämparna 40 procent snabbare än den tidigare generationen. Däcken kommer från Michelin och är specialkomponerade för CTS-V.

Mycket sköna stolar med vansinnigt många inställningar.

Mycket sköna stolar med vansinnigt många inställningar.

Bromsarna levereras från Brembo. Sexkolvsok fram med 390 millimeters skivor garanterar kort stoppsträcka. Bra så långt alltså, eller snarare, man har tagit i utav helsike och man blir inte besviken över inredningen heller.
Fina, påkostade material och hög sammansättningskvalitet, sköna stolar med mängder av inställningar. Snyggt utan att vara pråligt. Säkerhetsutrustningen är omfattande men det går inte att få autobroms till CTS-V, däremot till den fyrcylindriga modellen med 276 hästkrafter, som också finns med fyrhjulsdrift.

Visst passar de ihop, ­Borglund och Cadillac CTS-V? De ser rätt slipade ut båda två.

Visst passar de ihop, ­Borglund och Cadillac CTS-V? De ser rätt slipade ut båda två.

För att komma tillbaka till V8-motorn så är den försedd med cylinderavstängning för att gå snålare när man inte behöver så mycket kraft, men 1,3 liter milen vid blandad körning är inte direkt snålt. Å andra sidan kommer inte hästkrafter av luft allena, det måste till soppa också, men BMW M5 kontrar med 0,99 under samma premisser. M5 kostar från 970 800 kronor medan Cadillac CTS-V kostar från 917 000 kronor.
Jag tror jänkarna har något här. Även om CTS-V kanske inte klår M5 i verkligheten, vilket vi för närvarande inte vet, så är den kompetent så det räcker.

Cadillac CTS-V

Pris
Från 917 000 kronor, säljstart nu, första kundleverans våren 2016.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med centralt placerad kamaxel och stötstänger. 2 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 10:1. Borrning/slag 103,25/92 mm, cylindervolym 6 162 cm3. Max effekt 649 hk (477 kW) vid 6 400 r/­min, max vridmoment 855 Nm vid 3 600 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre dubbla länkararmar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9,5/10 tum, däck f/b 265/35 ZR19 – 295/30 ZR19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 291, längd 502, bredd 186, höjd 145, spårvidd f/b 158/155. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 925, maxlast cirka 425, max släpvagnsvikt i. u. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 388 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,7 s, toppfart 320 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 2,0, landsväg 0,89, blandad körning 1,3. CO2 298 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, rostskydd 6 år.


Skatt
4 474 kronor per år.

Rivaler

110615-nya-bmw-m5

BMW M5
Att utnämnas till måttstock är förstås en ynnest, och att försöka jämföra sig med måttstocken är kaxigt. BMW M5 är bilen alla vill klå men få om ens någon har lyckats.

Pris: Från 970 800 kronor.


Mercedes E 63 AMG

Foto: Glenn Lindberg

Mercedes E 63 AMG
5,5-liters V8 med dubbla turbo pumpar fram 585 hästkrafter och 800 newtonmeter. E 63 AMG finns även fyrhjulsdriven och som kombimodell.

Pris: Från 999 900 kronor.

Visa kommentarer