Basfakta

MOTOR
8-cyl längsmonterad V-motor med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder 4228 cm3. Mekanisk kompressor med laddluftkylare. Max effekt 405 hk vid 6400 r/min. Max vridmoment 522 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-stegad automatlåda vid bakaxeln.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Fram dubbla bärarmar i smidd aluminium, bak nedre och övre bärarmar i aluminium, samt fem länkarmar till vardera sidan. Tvärställda bladfjädrar i glasfiber.

STYRNING
Kuggstång med variabelt servo. Antal rattvarv 3,0.

BROMSAR
Ventilerade och perforerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL
Aluminiumfälgar. Fram: fälg 19 tum, 650R480 x 245, bak: fälg 21 tum, 690R520 x 275. Michelin PAX punkteringssäkra däck.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 428, bredd 183, höjd 125, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt 1915.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, 0-160 km/h 11 s. Toppfart 250 km/h.


På rymmen från estraden

Evoq lever! Cadillacs rakbladsvassa sportbil visad på Detroitsalongen har gjorts körbar och njutbar. Teknikens Värld provkörde 32-miljonersbilen som pekar ut riktningen för Cadillacs framtida form.

Dömda till ett trollsländeliv i paljettkostym; bilindustrins prototyper har det inte lätt. Först majestätiskt upphöjda, omsvärmade, analyserade ut och in.
Därefter får de bilda fond för tredagars utbildning i säljteknik. Och så småningom placeras de under ett skynke i ett kompakt mörker i en sovande lagerlokal. I en evig väntan på att en rusig motorhistoriker med bultande tinningar ska glänta på dörren och ge dem upprättelse. Endast undantagsvis kommer historikern på besök.
Om visionen om Evoq slår in kommer vi i en nära framtid se bilar från Cadillac i rakbladsvassa kostymer. Kompressordånande fram längs gatorna likt osynliga stealthbombare. Gärna det, tänker jag och trycker gasen i botten på direkt uppmaning av min bisittare Peter M. Lewis.
Innan pedalen ens nuddat mattluddet har den djupa V8-stämman förbytts i ett upphetsat gurgel. Kompressorn trycker in mer och mer i Northstarmotorn som svarar med att fyrdubbla sin sång. Detta måste vara så långt från soffiga mjukisfasoner man kan komma, så långt från Cadillac det överhuvudtaget går. Men ändå inte.

Videokameror ersätter backspeglarna
Det är Mr Lewis och hans team som gjort det möjligt för Evoq att rymma från estraden. Inte bara hjälpligt linka fram som en ”kulissbatmobil” utan på riktigt, för en utvald grupp journalister. Noll till hundra på 5,2 sekunder. 405 hk under huven. Och ett ljud som bara måste vara genererat i George Lucas effektstudio i Hollywood. Allt fungerar inklusive ståltaket som viker ihop sig elegant och de små videokamerorna som ersätter backspeglarna på dörrarna. Bilden projiceras på två monitorer på konsolen. Ytterligare sändningstid gives i en ruta strax nedanför. Med rätt knapptryckningar, eller ännu hellre röstkommandon, surfar man på nätet och tar emot e-post och håller sig ständigt uppdaterad med senaste noteringarna från börsen. Datorn kan identifiera 200 ord men reagerar inte på svordomar. Brusande trafik och sydstatsdialekt ska inte vara några problem. Huruvida den är kapabel att hantera den franske säkerhetschefens fonetik får vi inget svar på.
Satellitnavigering är en självklarhet med information projicerad i vindrutans nederkant. Tekniken kallas HUD, Head Up Display. Där syns också Night Vision, Cadillacs spännande system för att i kolmörker upptäcka vimsiga älgkalvar och strandade bilister med bensindunkar i näven. Det fungerar med hjälp av ett infrarött öga i fronten som fångar upp värmestrålning. Night Vision kommer från krigsindustrin och ska finnas som tillval redan nästa år i De Ville-modellen.
Grunden i Evoq är två längsgående balkar där fram- och bakvagn från Chevrolet Corvette har infogats, inklusive tvärställda fjäderblad i glasfiber. Med en utvecklad Northstarmotor i nosen och bakhjulsdrift genom Corvettens fyrstegade automat monterad vid bakaxeln är Evoq inget annat en modern tolkning av en uramerikansk Hot Rod.
Det skramlar lätt om karossen när jag passerar skarvarna på testbanan Mortefontaine utanför Paris. På höger sida reser sig en väldig vägg: velodromen. En fjösig Renault susar förbi över våra huvuden i 180 km/h och jag får klara instruktioner att inte ens tänka tanken. Bilen har kostat 32 miljoner kronor att ta fram och den enda försäkringen är Mr Lewis som personligen varit ansvarig för att få Detroitsalongens stjärna att fungera i praktiken.
– Jag fick bara 40 dagar på mig, grymtar Lewis på bred amerikanska.
Totalt har 200 personer varit inblandade i projektet vilket började med några lösa skisser från Chip Tholes penna (se separat artikel). I depån omgiven av en hel stab ultraprofessionella GM-medarbetare lunkar en kollega fram och åter i väntan på sin tur. Jag får ett varv till. Gör mitt yttersta för att suga åt mig intryck. Fjädringen är fast. De gigantiska 21-tumshjulen bak och 19-tumshjulen fram har tunna gummiskoningar, (”punkteringssäkra”
Michelin PAX som avlägset påminner om det vi vanligen kallar däck). Bilen går tungt, rejält, nästan hårt, med en ordentlig dos känsla i ratten.

Brutalt och förfinat på samma gång
Automaten växlar snyggt som sig bör och den ständigt närvarande avgastonen tigger om att få gå upp i ursinnesvarv med hjälp av den brödburksstora kompressorn. Upplevelsen är brutal och sofistikerad på samma gång. En starkt bidragande faktor till intrycket är bilens vikt, saftiga 1,9 ton. Ryktena säger att en eventuell produktionsmodell om tre-fyra år skulle ha en kaross i plast och tillverkas parallellt med Corvette.
– Slow down here, please, säger Mr Lewis.
Försöker anlägga en cool pose sista biten men misslyckas. Sittbrunnen är nämligen så djup att inte ens mina smörgåsbordsarmbågar kan slinka över karosskanten på ett trovärdigt sätt. Ändå är upplevelsen maximalt heltuff, omsluten av skarpa linjer och sofistikerade material. Med en dragsterhög bakdel och en lång flack motorhuv med fenor och veck och en motor som kittlar ända in på kalsongnivå.
Och inte blåser det nämnvärt i kalufsen. Den korta körupplevelsen av denna skarpskurna möbel är så jobbigt helrätt och allvarstyngd att det känns skönt att få trycka på bromsen och framkalla lite ironi genom att sätta ännu ett framtidsorienterat system i funktion. CHMSL. I reklammaterialet uttyds det ”Center High Mounted Stop Lamp”. Högt placerat bromsljus i mitten.
Även uppblåsta fraser hör framtiden till.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer