Basfakta

Motor
8-cyl längsmonterad V8, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93,0/84,0 mm, volym 4565 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 6400 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 4400 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Tvärgående bladfjädring. Övre och undre A-länkar fram och bak.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 8 tum, däck 235/50 ZR18.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 451, bredd 184, höjd 128, spårvidd f/b 158/158. Tjänstevikt ca 1800, maxlast 328. Tank 68 liter.

Fartresurser
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,9 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,82, landsväg 0,90, blandad körning 1,32 l/mil.

Miljonmesyren

Snabb och tillräckligt dyr, men Cadillacs nya roadster är inte tillräckligt bra.

Cadillac var en gång bilen att synas i. Den som satt bakom ratten på en Caddy hade lyckats här i världen. Världens stora affärsmän, artister och politiker, nästan alla körde Cadillac.
Men det var då det, ungefär samtidigt med att Vietnamkriget äntligen tog slut upphörde också Cadillacs gyllene era. Kvar bakom ratten fanns bara grånade, eller möjligen blåhåriga, farbröder och tanter. Den yngre publiken hade vänt sig annorstädes.
Det är den här synen på Cadillac företaget nu försöker förändra, bland annat med miljonbilen XLR som Teknikens Värld provkört.
Är det något man mest förknippar Cadillac med är det gigantiska plåtschabrak med svulstiga skärmar och stora fenor, men XLR (Xeries Luxury Roadster) är något för Cadillac så unikt som en tvåsitsig roadster med fällbart plåttak. XLR med sina kantiga, vassa linjer är väl ungefär så långt bort man kan komma från en Eldorado eller Coupé de Ville.
Ett av de viktigaste målen vid tillverkningen var just vikten. XLR har en tomvikt på förhållandevis låga 1635 kg (vilket innebär att tjänstevikten hamnar runt 1800 kg). Jämfört med en konkurrent som Mercedes SL500 väger Cadillac ca 230 kg mindre.
För att nå dit har Cadillac använt sig av plastmaterial i skärmar och huvar, utfört sittbrunn och hjulupphängningar i aluminium, golvet delvis av balsaträ (!), stolstommar och tvärgående bladfjädrar i kompositmaterial – och så vidare.
Chassit är till stora delar detsamma som nya Chevrolet Corvette baseras på.
Av viktskäl har man avstått från att förse bilen med störtbågar som skjuts upp när faran nalkas. Nackskydden är i stället synliga hela tiden. Inte heller har man valt att ge stolarna aktiva nackskydd.
Däremot har man inte sparat på saker som läderklädsel, navigationssystem, rejäl musikanläggning, elstyrt plåttak, dito sidorutor, backspeglar, stolar, rattjustering och bakluckeöppning.
Eucalyptusträ i inredningen, intelligent farthållare som avläser framförvarande trafik, regnsensor för vindrutetorkare, xenonlampor för både hel- och halvljus, head-up display i vindrutan för bland annat hastighetsvising. Allt är på plats.
Men nyckel finns inte, bara en liten dosa. Med denna i min ficka kan jag starta bilen med en enkel knapptryckning. När jag går ifrån bilen mer än en meter låses den per automatik och när jag lägger handen på dörrskarven låses allt upp.
Genialiskt, eller hur? Om det nu inte vore så att jag plötsligt känner något i min ficka. En liten dosa. Och jag sitter inte i bilen, för den är ute på vägen med en annan förare bakom ratten.
Keyless-go har aldrig varit, och kommer aldrig att bli, någon bra idé. Renault har haft det i några år och mer än en gång har vårt testlags medlemmar fått åka tillbaka till redaktionen med startkortet så att en annan förare skall kunna komma i väg. Det kan nog hända hemma i familjen också. Under provkörningen av XLR visar det sig att ett danskt reportageteam åkt omkring hela dagen utan dosa, men tursamt nog aldrig slagit ifrån motorn.
När jag känner dosan i min bröstficka sitter jag några hundra meter från bilen. Då kommer min kollega som tagit över bilen efter mig och frågar försynt om jag har nyckeln till bilen han just kört?
Att Cadillac XLR är maxutrustad från start får alla kunder finna sig i, det finns ingen snikmodell att tillgå.

Prislappen är därefter, 950000 kronor, så konkurrenterna heter Mercedes SL500, Jaguar XK8 och Lexus SC430.
XLR kommer inte att bli vardagsmat. Cadillac räknar med 200 sålda bilar i Europa under 2004. Den svenska marknaden kan få 15 av dem. Som mest har Cadillac, totalt, i Europa sålt 1300 bilar under ett år. Enbart i Chicago säljs det ca 30000 Cadillac om året och XLR har blivit en succé i hemlandet, där det är sju månaders väntetid på en bil.
Det är tveksamt om det blir lika stor framgång här. För det måste Cadillac lyckas i Tyskland och klara konkurrensen från Mercedes SL500.
Effektmässigt ligger Cadillac XLR väl till. Den 4,6 liter stora Northstar-åttan ger 326 hk och ett maximalt vridmoment på 420 Nm. SL500 med sin femliters åtta ger 306 hk, men har å andra sidan högre vridmoment, 460 Nm.
Enligt Cadillac själva klarar XLR att nå 0-100 km/h på 5,9 sekunder och det behöver vi inte betvivla. Det finns bra med kraft i motorn och den femväxlade automatlådan är reptilsnabb i växlingarna. Mercedes anger 6,2 sekunder för samma acceleration. Toppfarten är i båda fallen elektroniskt reglerad till 250 km/h.
Automatlådan är av den intelligenta typ som känner av förarens sätt att köra. Vid avancerad attack växlar den till och med ned själv med både ett och två hack inför en kurva.
På många sätt är XLR en avgjort trevlig bekantskap. Men vi är oroliga för kvaliteten. Det flexar kraftigt i chassit såväl med taket uppe som nere. Beroende på vilket exemplar man sitter i finns det till exempel högt vindbrus eller läderklädsel som knarrar. Vindrufset i kupén är alarmerande, även om man försöker mildra det med sidorutorna uppe.
Vägegenskaperna är i alla fall fullt tillräckliga, det välavstämda antisladd-/antispinnsystemet fungerar utmärkt och tillåter en liten ?drift? på bakhjulen innan det griper in.
Däremot är stötdämpningen i tuffaste laget. Om man tidigare kunnat klaga på att amerikanska bilar har varit svampiga är det precis tvärt om här.
XLR har ett avancerat stötdämpningssystem, kallat Magnetic Ride Control. Oljan i dämparna har mixats med små partiklar av metall. När bilens ”kördator” känner att dämparnas hårdhet måste ökas ändras vätskans densitet med hjälp av magnetisk laddning i dämparna. Styrkan på stötdämpningen kan, vid varje hjul, förändras 1000 gånger per sekund.
Om XLR körs väldigt tufft och hårt på bana uppskattas nog detta system men för vardagsbruk är det här alldeles för stumt.
Styrningens servo är hastighetsavkännande, servoverkan börjar avta vid 64 km/h. Väl i fart finns det inte så mycket att gnälla på, men i stadstrafik är XLR trög att hantera och fickparkering är en tuff affär.
Bagageutrymmet är snarast att betrakta som ett skämt, med taket nedfällt påstås det rymma 125 dm3 bagage men i praktiken finns bara en ca 40 cm bred springa att placera last i.
Inte heller bakom de två stolarna finns det plats för någon typ av bagage, vilket gör XLR mycket begränsad om man vill kombinera en längre resa med bagage med möjligheten att åka öppet på vägen dit.
Cadillac är på offensiven just nu, XLR är bara en av flera nya modeller på gång till Europa. Målsättningen är inte blygsam. Företaget vill bli ”Standard of the World” igen, precis som det anrika gamla märkets slogan en gång löd.
För att lyckas med det måste man vara bäst i klassen, framför allt i Tyskland där värsta motståndet finns.
Men bäst i klassen är Cadillac XLR långt ifrån ännu.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer