Basfakta

MOTOR
6-cyl längsmonterad V-motor med stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,1. Borrning/slag 101,6/88,4 mm, volym 4298 cm3. Max effekt 193 hk (142 kW) vid 4500 r/min, max vridmoment 339 Nm vid 2800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Bakhjulsdrift, inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Hög- och lågväxel, 4-stegs automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Separat ram. Fram torsionsfjädring och dubbla triangeltvärlänkarer, bak stel axel och bladfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING
Snäcka, servo. Vändcirkel 11,2 meter.

BROMSAR
Skivbromsar (ventilerade) runt om. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK
Fälg 7 tum. Däck 235/70 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 272, längd 464, bredd 174, höjd 165, spårvidd fram/bak 145/140. Tjänstevikt 1950, max last 477, släp 2041. Tanken rymmer 68 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,1 s. Bränsleförbrukning blandad körning 1,43 l/mil.

Masskonfektion med passform

Pris: 348100 kr (juli 1999)

Lillebror i Chevrolets familj av terränggående kombibilar på separat ram överraskar.
Utseende ungefär som den stora Tahoe eller den enorma Suburban, men en halv trappa ner i storlek. Bilen är knappast någon av de stora profilerna i klassen, dit får väl Grand Cherokee och Range Rover räknas, men ganska snart visar sig den lilla kavajen ha flera oväntat goda sidor; motorn och det förhållandevis behändiga formatet inte minst.
Så känns det emellertid inte när man klivit in bakom ratten och skådar ut över motorhuven. Den verkar lika hangarfartygstor som på vilken gammal jänkare som helst. Blazer ger den tryggt upphöjda känsla amerikanska hemmafruar gillar.
Strax är också jag betydligt mer välvilligt inställd, jag brukar annars vara sval inför bilar som Blazer – klunsiga klossar som knappast är rymligare än vilken småbilskombi som helst och som är rena stridsvagnarna gentemot övrig trafik.
V6-motorn på 4,3 liter och 193 hk har en mörk, trevlig ton och det är inget fel på fartresurserna.
På minuskontot i sammanhanget måste dock bensinkontot anföras. I riktigt försiktig körning lyckades jag glida neråt 1,4 liter milen, men oftare var det närmare 1,7-1,8. Riktigt så rolig är bilen knappast.
Automatlådan växlar mycket mjukt i fart men från stillastående kan den rycka på ett sätt som inte känns bekant i bilar från over there.
Väggreppet är hyfsat men det skallrar en del från hjulställen, som i så många andra terränggående jänkare. Annars är åkkomforten utmärkt, både ljudnivå och vindbrus lyser nästan helt med sin frånvaro i svenska farter.
Blazer är bakhjulsdriven men kan driva på alla fyra på två sätt: dels med ”AutotracTM” (alla amerikanska finesser heter något), en automatisk viskokoppling utan differentialverkan mellan hjulaxlarna, dels med permanent fyrhjulsdrift (som har hög- och lågväxel). Autotrac ligger automatiskt i när motorn startas och drivsätten ändras enkelt genom knapptryckningar.
Inredningen är enhetligt leverpastejfärgad med en del svarta inlägg här och var. Man vänjer sig. Detaljutförandet är bra mycket bättre än i den slampiga Chevrolet Alero som nyligen huserade på redaktionen (provrapport i TV 8/99).
Stolarna fram är elmanövrerade och sköna – törs jag skriva skräddarsydda – för en man av medellängd som jag. Dessutom är utrymmena oväntat generösa och baksätet bättre än i många andra liknande bilar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer