Receptet som Chevrolet vill att hela världen ska nappa på är klassiskt. Stor bil, många finesser och liten prislapp.

Första intrycket #227

Prisvärd och irritationsfri är den onekligen, men vem efterfrågar en sedan i C-segmentet? Den väl tilltagna karosslängden bjuder dock på relativt stort utrymme. Minus för bränsletörst.

Chevrolet. Märket har ju i USA alltid varit folkbilen, en bil med gott om plats och finesser samt ett lågt pris. Valuta för pengarna, eller som amerikanerna säger ”bang for the buck”.

I Sverige betyder det 139 900 kronor för en stor, 4,6 meter lång familjebil. På papperet ett fynd. Lägg till 6 000 kronor för luftkonditionering så har du en stor och välutrustad transportör.
Designen är modern och inte så lite europeisk. Taket avslutas sluttande, framtill gapar en mun som inte Mick Jagger hade skämts för. Du sitter tryggt, bilen har fått fem stjärnor hos Euro NCAP. Så långt alla rätt.

Men det finns ett stort frågetecken, och det sticker ut där bak. Cruze kommer nämligen till att börja med bara att säljas som en fyradörrars sedan. Denna bilindustriella sätesbjudning är en följd av att födas som världsbil. På de stora marknaderna i Kina, USA och östra Europa är det nämligen en limousinliknande profil som efterfrågas.
I västra Europa, och i synnerhet i kombilandet Sverige, är dock en sedanmodell i Golf-klassen knappast vad kunderna skriker sig hesa efter.
Därför är också Chevrolet-importörens försäljningsprognos relativt modest. 500 bilar i år är vad man tror på.

Det kommer fler dörrar vad det lider. Om ett år en halvkombi, om två år en ”hel” kombi.
Den som till äventyrs accepterar livet i en sedanmodell tror jag blir positivt överraskad. Det finns värre saker i livet än en bagagelucka.
Bakom ratten möts jag av en modern cockpit. Reglagen är tydliga och i den här prisklassen slipper man brottas med hundratals inställningar i olika undermenyer. Visst är det skönt?
Radiodisplayen i de enklare versionerna är dock mer än lovligt otydlig, och knapparna till värmefördelningen är små.

Rattreglagen för radion känns väldigt mycket Opel Astra, men så är de också GM-barn båda två. Hans Hedberg, som faktiskt har kört 2011 års Saab 9-5, påstod sig känna igen en spak från Saabs nykomling. Uppenbart har GM utnyttjat storseriefördelar till fullo.
Inredningen känns ombonad, en känsla som till stor del skapas av den textilklädda ovansidan av panelen. ”Vi har infört en ny nivå av ”coolness” i segmentet,” skriver Chevrolet i pressmaterialet.
I övrigt håller kvalitetskänslan normal klass. Fläkt- och värmereglage har en gummerad yta som faktiskt ger ett litet premiumtillskott. Tysk precision har varit måttstocken. Gliporna mellan mittkonsolens detaljer får lov att vara högst en millimeter, mellan panel och dörr får det vara högst fem millimeter enligt fabrikens utfästelser.

Alla vill vara Audi. Men det är ändå en bit kvar till den solida känsla som finns i en Golf eller Audi A3. Eller för den delen en Citroën C5, Peugeot 308 eller nya Opel Astra.
Stolarna ger en sittkomfort som är ”sådär”. Man får inte vara för bred. En miss är att höjdjusteringen är näst­intill omöjlig att använda. Pumpspaken på stolsidan sitter för långt bak, är svårt att nå och så kort att man inte får någon hävstångseffekt. Har konstruktören verkligen använt spaken i verkligheten?
Baksätet är relativt rymligt och har för storleken anständigt benutrymme. Takhöjden är det sämre med.
Bagageutrymmet är stort, 450 lådliter. Baksätets ryggstöd är delbart och fällbart och i nedfällt läge blir öppningen till baksätet stor. Flexibelt – för att vara en sedan.

På vägen upplever vi bilen som ganska ”lätt”, den studsar gärna till på smågupp. Styrning är i dag en raritet, en gammal hederlig hydraulisk kuggstångsservo. I Europa har i princip alla tillverkare elservo som sparar koldioxidgram. Men styrkänslan för Cruze känns helt okej.
Modellprogrammet omfattar tre olika motorer, två bensinmotorer och en diesel på 125 hästkrafter. Vi kör instegsmodellen som har en 1,6 liters-motor på 113 hästkrafter. Kombinerat med en femväxlad låda är den mer högljudd än konkurrenterna på fina gatan. Bränsletörsten är inte riktigt ”2010”, bortskämd som vi har blivit. Tillverkaren påstår 0,68 liter per mil i blandad körning. Men när vi kör försiktigt ligger genomsnittsförbrukningen på 0,9 liter per mil. Inte heller dieselmodellen känns up-to-date med sina 0,56 liter per mil i EU-cykeln. Inte när en betydligt större V70 drar decilitern mindre.
Det märks att CO2-jakten ännu inte nått in i styrelserummen i Seoul. Eller är det här arvet från Detroit spelar in?

Chevrolet Cruze 1,6 LS

Pris
139 900 kronor. 1,6i LS 154 900 kronor. 

Motor
Bensin. 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 79/ 81,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 113 hk (83 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 153 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben, triangellänkar. Halvstel bakaxel med dubbla länkarmar.  

Styrning
Hydraulisk servo. Kuggstång. Vänddiameter 10,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/60-15 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 460, bredd 179, höjd 148, spårvidd f/b 154/156. Tjänstevikt 1 285, maxlast ca 500, max släpvikt 1 200. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,9, landsväg 0,55, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 159. 

Skatt
1 245 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer