Första intrycket #361

Chevrolet Epica är en positiv överraskning som paradoxalt nog plockar upp ett Chevrolet-arv med sin raka sexa, sin stora rymliga fyradörrars kupé och sin tydliga glidarutstrålning.

Tyst, förvånansvärd tyst, men med ett rätt ljud från den raka sexan när den varvas. Överraskande hög byggkvalitet, bra komfort och fina utrymmen.

Basfakta

Pris
Fr.190 000:- (2,0 LS) , 220 000:- (2,5 LT A)

Motor (2,5 liter)
Tvärställd rak 6-cyl, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression: 9,8:1. Borrning/slag 77,0/89,2 mm, cylindervolym 2492 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 237 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
McPherson fjäderben fram, multilänkaxel bak

Styrning
Kuggstång med hydraulisk servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak, ABS med EPD (elektronisk bromskraftsfördelning)

Hjul
Fälg 6,0 tum, däck 215/50R17

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270 längd 480 bredd 181, höjd 145, spårvidd f/b 155/154,5. Tjänstevikt 1500, maxlast ca 485, max släpvikt 1700. Tank 63 liter.

Fartresurser*
Toppfart 209 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,9 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,38, landsväg 0,66 blandad körning 0,93 l/mil.

* Enligt tillverkaren.


Den bästa koreanska chevan hittills

Med raka tvärställda sexor skiljer nya Epica ut sig på bilmarknaden. Dessutom skiljer den sig från övriga koreanska Chevroleter genom att vara en hyfsat bra bil!

Sedan Daewoo blev Chevrolet i Europa har många rynkat på näsan åt de koreanska bilarna. I många avseenden har rynkningarna varit befogade. De nya Chevorna har inte direkt legat framkant med egen attityd och modern säkerhet.
Men in på scenen kommer nu Chevrolet Epica och det är dags för konkurrenter och kunder att ta märket på allvar. Sedan december har bilen sålts under namnet Daewoo Tosca på hemmamarknaden.
Epica är en klassisk sedan, en karosstyp som inte tillhör de hetaste trenderna bland Västeuropas bilkunder. Däremot spår Chevrolet en kraftig efterfrågan på biltypen i Östeuropa. Marknadsmässigt profileras också Chevrolet Epica annorlunda på de olika marknaderna. I öst som en ung familjebil och väst som en bil för äldre par med utflugna barn. Det gäller att ha koll på vad/vem man är som bilköpare idag.
Exteriört gör Epica inte något stort intryck, men man undrar onekligen var alla influenser till formen har kommit ifrån. Kanske har BMW:s 5-serie inspirerat till de runddragna strålkastarna och bakpartiet har nästan en liten Saab 9-3-önskan över sig. Rätt från sidan kan man få en känsla av Alfa 166. Oavsett känns designen alla fall fräsch med tydliga överhäng fram och bak.

Lite fördomsfullt och överraskande är det första som slår mig när jag sätter mig i bilen att… jamen, det här funkar ju, både kvalitativt och ergonomiskt! Det är nästan så att man skäms en smula. Passagerarstolen har ingen el-justering och kan därmed på Volkswagen-vis höjas och sänkas med stora marginaler, skönt för de som vill sitta lågt. På förarplats stjäl el-justeringen utrymme och man sitter lite för högt. Men glädjande nog har ratten justering i både höjd- och längsled, än i dag inte helt självklart på asiatiska bilar. Man sitter gott i skinnstolarna och ännu gång en kommer jag på mig själv med fördomsfulla tankar, sätet är inte alls spinkigt och hårt, snarare just lagom stoppat. Baksätet bjuder på bra ben- och huvudutrymme men med låg och kort sittdyna.

Epica har något så ovanligt som en rak tvärställd sexa, idag är det bara Volvo som håller sig med något dylikt. Cylindrar i rad ger en mjukare gång och de koreanska ingenjörerna har lyckats konstruera en verkligt kompakt liten motor, längden ligger på 642 mm och enheten väger bara 151 kg.
Sexan finns i två storlekar, 2,0 och 2,5 liter. 2-litersversionen ger 144 hk vid 6400 r/min och 2,5:an 156 hk vid 5800 r/min, max vridmoment är 195 Nm vid 4600 r/min respektive 237 Nm vid 4000 r/min. Skillnaden mellan motorerna är liten på pappret men större i verkligheten. 2-liters motorn känns tröttare och är utan udd. Den manuella lådan jobbar asiatiskt lätt men det är automatlådan med 2,5-litersmotorn som är kombinationen att ha. Mjukt, lagom med glidarkraft och tillräckligt för att klara normala omkörningar. Det är också den kombinationen som GM Sverige räknar att sälja mest av och erbjuds då bara i den högsta utrustningsnivån LT. Kryssa för metallic- eller pärlemolack bara, sen har du vad du behöver och kan få. Den lägre utrustningsnivån LS uppfyller någorlunda de flestas normala komfort-baskrav, men tillägget för LT med allt vad det innebär är definitivt prisvärt.

Senare kommer även en fyrcylindrig diesel att erbjudas som är utvecklad tillsammans med italienska VM Borini. Motorn är förstås 2005-klassad med partikelfilter och är i grunden ämnad för den kommande lill-SUV:en Chevrolet Captiva.
Hjulupphängningarna är av beprövad konstruktion med McPherson-ben fram och multilänkaxel bak. I Asien och USA säljs Epica med en mjukare chassisättning än i Europa, här prioriterar vi köregenskaper före komfort, menar Chevrolet. Det är inte första gången man hör det argumentet och det är möjligt att kunderna på de andra marknaderna inte svänger så mycket, men den europeiska chassisättningen är då inte för hård. Snarare en förhållandevis standardmässigt avstämd variant med normal understyrning när bilen pressas. Tryggt, men inte underhållande även om fjädringskomforten ändå är tillräckligt stabil för både forcerad och effektiv transport på mindre vägar med trevliga kurvor.
Säkerhetsmässigt håller sig Epica väl framme med gott om krockkuddar och den lär säkert klara sig bättre än släktingen Aveo i de så marknadsföringsmässigt viktiga EuroNCAP-krocktesterna. Det återstår att se. Bältessträckare finns enligt pressmaterialet bara i framsätet, men enligt tekniker på plats vid provkörningen ska de finnas även bak. Vi har inte kunnat kontrollera den uppgiften ännu.
Epica börjar levereras i oktober men finns i bilhallarna från och med i sommar. Fast vänta med att beställa din Epica till efter sommaren, annars blir du utan ESP. De hundra första bilarna har inte den utrustningen. Man kan bara ana hur heta de bilarna blir på begagnatmarknad


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer