Ibland är bilvärlden inte större än en sandlåda där barnen bråkar om vem som har flest leksaker. Chrysler har PT Cruiser och nu får de inte leka ensamma längre. Chevrolet kommer med HHR.

Första intrycket #194

Ytterligare en bil med retrolook. Hur länge håller trenden i sig? HHR är dessutom gammaldags i det mesta av tekniken, trots att den är helt ny för Europa.

I USA där bilen sålts sedan 2005 år är uppfattningen tämligen klar. Chevrolet HHR är en PT Cruiser ”wannabee”. Det som folk förundras mest över är att det tog Chevrolet, eller någon annan för den delen, hela fem år att svara på PT Cruiser.

Chevrolet HHR är tydligt inspirerad av 1949-års Chevrolet Suburban, något av den urtida MPV:n med sin höga taklinje och gott om plats för bagage. Suburban karaktäriserades främst av sina utanpåliggande skärmar, som på en annan kultbil, svenska Volvo PV.
HHR har samma typ av skärmar och med den halvcirkelformade grillen och den kraftigt rundade motorhuven kan man inte säga annat än att HHR har en egen stil och stark karaktär. Det ska inte råda något tvivel om att det kommer något udda, även om alla kanske inte vet riktigt vad det är.
I USA har bilen blivit en större succé än vad General Motors marknadsanalytiker torde hoppats på. De tippade 60 000 sålda bilar första året. Högsta hönset Bob Lutz fnös åt dem och sa att det skulle bli många fler. Lutz fick rätt. HHR sålde 120 000 första året och även om försäljningen planat ut något är HHR lika stor som PT Cruiser i volym. Sedan introduktionen sommaren -05 har 200 000 HHR funnit ägare.
Sådana försäljningstal kommer det förstås inte att bli tal om i Europa. Det är trots allt ganska få ”over here” som vet vad Chevrolet Suburban var för något och på det viset kan känna ett slags samhörighet med HHR. Säljer Chevrolet 4 000 HHR i Europa över ett år är de mer än nöjda.

PT Cruiser har inte heller blivit någon volymbil, framförallt inte i Sverige, så Chevrolet Sverige sätter därför målet lågt. 150 bilar per år anses vara en realistisk siffra, allt över är en bonus. Såväl HHR som PT Cruiser har linjer som för tankarna till bakhjulsdrift och stor, törstig, mullrande vinkelåtta. Men skenet bedrar grovt.
Båda är baserade på tämligen enkla mellanklass familjebilar med drivning fram och fyrcylindriga motorer. HHR baseras på General Motors Delta-plattform vilket på amerikamarknaden betyder att grunden är en Chevrolet Cobolt.
I Europa kan det till stora drag översättas till Opel Astra. PT Cruiser baseras på Chrysler Neon, en enorm flopp på den svenska marknaden. Kommer du ihåg när du såg en Neon senast. Om överhuvudtaget.
Chevrolet HHR är med andra ord en enkelt uppbyggd bil men med en spännande kaross som drar blickarna till sig. Karossmidjan är hög och sidorutorna låga. Grillen och motorhuven är unikum i bilvärldens rätt likgiltiga mellanklass. Motorhuvens form tar pressen fem olika steg att genomföra och anses av GM att vara en av deras mest krångliga konstruktioner någonsin. Bakljusen sticker ut utanför karossen på ett sätt som vi inte är vana vid längre.
Men under allt detta döljer sig ett chassi med rätt låg teknikfrossa. Fjäderben fram med tillhörande undre triangellänkar och torsionsaxel bak med längsgående länkarmar. Krängningshämmare finns dock.
Chevrolet är också noga med att påpeka att HHR inte är någon mästare i grenen kurvtagning och det har de helt rätt i. HHR fungerar bäst på motorväg och fina landsvägar. Till kurviga partier är fjädringen för mjukt satt, understyrning kommer som på beställning och karossrullningen är ganska påtaglig.

Den som till äventyrs får för sig att han ska ha en körglad HHR får vända sig mot den i USA nyligen lanserade HHR Turbo med 260 hästkrafter. Ännu oklart om den kommer att skeppas över Atlanten.
Men det är inte för avancerad körning du köper en HHR, det är för att vara lite fräckare än grannens platta mellanklassare. Komfort och utrymme behöver du garanterat inte försaka för den sakens skull.
Stor möda har lagts på att göra HHR tyst. I decibelhänseende känns, hörs, det som om Chevrolet lyckats. Det som stör är ett ganska kraftigt vindbrus runt taklinjen i motorvägsfart och däröver. Bilens utformning gör den också rätt känslig för vindbyar.
I framstolarna, läderklädda, sitter man utmärkt och baksätespassagerarna har generöst om utrymme på de flesta ledder. Det som stör är att det är aningen trångt för fötterna under framstolarna om dessa är sänkta i lägsta läge. Även tre personer kan färdas bak utan att gny allt för mycket.
Interiört är det, utseendemässigt, en av de bättre GM-konstruktionerna de senaste åren. Men instrumentpanelen är felkonstruerad. Musikanläggningen och framförallt knapparna som styr sidorutorna sitter för långt ner på mittkonsolen.
Bagageutrymmet är lätt att använda, generöst tilltaget och hyfsat smart. Med baksätet i uppfällt läge ryms 638 liter bagage. Om dessa fälls skapas ett helt plant lastutrymme och du kan baxa in 1 634 liter.
Höger framstols ryggstöd är fällbart varpå ett avlångt föremål på 244 centimeter kan fraktas.

I bagageutrymmets golv döljer sig inte mindre än tre lönnfack. Det största, som sitter i mitten, har ett lock som kan fällas upp i 45 graders vinkel och spärras. På dettas baksida finns krokar som det går att hänga matkassar i. Luckan kan även flyttas upp 60 centimeter för att skydda insyn eller användas som till exempel picknickbord. 45 kilos belastning tillåts.
Men finesser som justerbart baksäte i längsled, möjlighet att luta baksätesryggen, finurliga bord i framsätenas ryggar, det har Chevrolet totalt förträngt.
Till Sverige kommer HHR i ett enda utförande, volymen tros bli så låg att Chevrolet inte bryr sig om att lagerhålla andra versioner.
Valet föll på en 2,4 liter stor och 170 hästkrafter stark motor som även är toppmodell i USA, förutom turbon då. I Sverige blir denna enbart möjlig att koppla till en fyrväxlad Borg&Warner-automat.
Motor och låda fungerar ganska bra i kombination, men bara tills du börjar anstränga den ordentligt. Under acceleration går det bra de första växlarna, de kuggar i snabbt och korrekt. Men på de två högsta håller lådan kvar allt för länge och det varvas högt i onödan.
Vid körning i backiga och krokiga vägar vet sällan lådan vad den vill och nedväxlingar sker i tid och otid. Någon möjlighet att växa manuellt med automatlådan gives inte.

Den manuella femväxlade lådan som saluförs i USA har fått massiv kritik i media och anses vara högst osamarbetsvillig så valet av låda i Sverige är nog rätt ändå.
170 hästkrafter till trots flyttar sig inte HHR så raskt. Toppfarten är 180 km/h och det tar en stund att ta sig dit. 0-100 km/h går på 8,6 sekunder enligt Chevrolet men jag tror det är optimistiska siffror.
Bränsletörsten är det inget fel på, om man uttrycker sig så. 0,86 liter milen blandad körning vill HHR ha och vare sig diesel eller etanoldrift skymtar i horisonten.
Till Sverige anländer HHR i januari och gör det i fullutrustat utförande. Luftkonditionering, fjärrstyrt centrallås, farthållare, elektriska fönsterhissar fram och bak, elstyrd förarstol, läderklädsel, läderklädd ratt med reglage för ljudanläggningen som även den ingår tillsammans med sju högtalare. Antispinn/antisladd ingår men endast två krockkuddar fram och krockgardiner längs sidorna. Trumbromsar bak är kanske inte så dåligt (de rostar inte i alla fall) men hur modernt känns det på en bil 2007?
Priset är inte fastställt men tros hamna runt en kvarts miljon vilket är dyrare än motsvarande PT Cruiser som är huvudutmanare. Jag har en känsla av att HHR möjligen får det jobbigt i en duell mot PT Cruiser som i GT-trim för 226 900 kronor bjuder 233 hästkrafter. PT Cruiser är gammal i gården, den kom till Sverige år 2000. Men spelar det någon större roll när grundtanken ändå är att det ska se gammalt ut?

Chevrolet HHR 2,4

Pris
Cirka 250 000 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88/89 mm, cylindervolym 2 392 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 224 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Krängningshämmare och skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak halvstel med längsgående stag.

Styrning
Kuggstång med el-servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/50 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 293, längd 448, bredd 176, höjd 160, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 450, max släpvikt ingen uppgift. Tank 61 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Blandad körning 0,86 l/mil. CO2 uppgift saknas.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer