Hyundai Atos

Lovar snålt men håller tunnast

Sist
Rek. förbrukn. 0,55 l/mil. Verkl. förbr. 0,64 l/mil.

Jag har aldrig i hela mitt liv vunnit en lottning, men dragit det kortaste strået desto fler gånger. Snålbilsracet är inget undantag och när kollegorna valt klart står Huyndai Atos ensam kvar.
Är detta verkligen nitlotten?
Atos lanserades som Sveriges billigaste bil och en köprusch av sällan skådat slag tog fart. Till och med en kräsen chefredaktör på Teknikens Värld köpte en.
Till dags dato har man lyckats sälja drygt 12 000 Atos i Sverige. Nyhetsvärdet styr alltså så kraftigt bland mina kollegor att de bortser från denna ”storhet”. Till och med ett halvgammalt skämt som Chevrolet Matiz går före den chosefria bilklassens urfader. Skäms!
Förvåningen blir inte mindre när jag kliver in i den rymliga och trivsamt planlagda kupén. Får jag fråga i vilken annan av de fyra man kan behålla cylinderhatten på? Här finns fullt av prylfack och kvalitetskänslan är faktiskt solid trots att utförandet är enkelt.
Fartresurserna och kurvtagningsförmågan är måttliga, men blåkörning är inte grejen med Atos. Bilen är bäst på att vara duglig, lättmanövrerad och rymlig.
Den lilla fyran på 1,1 liter pinnar på och allt går sin gilla gång. Stämmer mina beräkningar bör jag ta mig längre än skrytbygget VW Fox och tidigare nämnda fejk-Cheva.
Men så börjar motorn klippa, försöker desperat få bilen i svängning – kanske finns det ett stänk soppa kvar i någon vrå av tanken… Men nej, Atos och jag lämnas ensamma kvar på en ödslig raksträcka i skogarna kring Nyköping medan den nya generationens snåljåpar far iväg mot horisonten.
David Lilja

Volkswagen Fox

Snålräven

Fyra
Rek. förbrukn. 0,60 l/mil. Verkl. förbr. 0,61 l/mil.

Missförstånd gjorde att Volkswagen Fox var fylld till bredden med 95-oktanig soppa trots att vi hade önskat oss alla provbilar så tomma som möjligt. Svårigheten att kräma ur de allra sista dropparna för att få en tom tank var ett tufft moment. Kollegor fick kallas in, småskubb beordrades att utföras med Foxen, bensin måste förbrukas!
Med tom tank efter diverse körstilar hackar motorn till på rätt ställe. In till kanten, nytt startförsök efter någon minut för att se om någon bensin runnit till men motorn hackar torr.
Äntligen! Pytsar i de stipulerade tre litrarna från medhavd dunk, hoppar in bakom ratten igen men denna gång med snålrace i tankarna. Reserven lyser trots de tre pannorna. In på den förutbestämda slingan och börjar tugga på (jag hade kört sträckan tre gånger innan), backe upp, backe ner, mjuka inbromsningar men inga fuskiga frirullningar eller mjukgasningar. Ordern var ju att köra som ”Svensson”.
Intrycket av Fox är tamt, billigaste Folkan är numera brassebyggd och mil från avlösta Lupo som var ärtig både i format och form. Billigt är inte alltid bästa formeln.   
Målhanget närmade sig – duffduff! – där kom andra dödsrycket. Motorn släcker ned sig själv. På med varningsblinkern, in till väggrenen. 49,2 kilometer på tre liter. Acceptabelt resultat. Snittförbrukning på 0,61 l/mil är centilitern mer än rekommenderad norm. Och jag hade faktiskt roligare i Fox vid snål vardagskörning än vid dyr hetsdito.
Hans Hedberg

Kia Picanto

Torsk igen!

Trea
Rek. förbrukn. 0,52 l/mil. Verkl. förbr. 0,57 l/mil.

Sicket jobb man har. Alltså, arbetsbeskrivningen för dagen var att först köra slut på soppan i Toyota Aygo för att sedan tanka tre liter och köra torsk igen. En vanlig dag på jobbet alltså.
Att Toyota Aygo med sin trecylindriga snurra skulle vara snål visste vi, men att två streck på mätaren skulle räcka nästan hela vägen runt Mälaren trodde i alla fall inte jag. Inte heller trodde jag att bilen skulle gå ”torsk” redan tre mil efter att reservtanklampan börjat blinka. Men det gjorde den… och smart som jag var fanns naturligtvis ingen reservdunk i bagaget. Inte min dag helt enkelt. En taxiresa och reservdunksinköp senare sprallade Aygo igång igen, men hur mycket tankar man för att ta sig sju mil? Alltså exakt sju mil. Nej, jag vet inte heller och därför hann Aygo få torsk ytterligare tre gånger innan vi ens anlänt till teststräckans början.
Stickdragningen gick inte min väg, Claes Johansson fick välja bil först och hamnade givetvis i min Aygo. Kia Picanto föll på min lott, en inte alls lika imponerande skapelse som Toyota Aygo. Burkig, tråkig och lika spännande som en tallrik fil. Men kanske snålast av dem alla? Redan tidigt längs sträckan började varningsklockorna ringa, Picanto verkade rulla riktigt tungt och tappade fart betänkligt så fort gasen släpptes. Efter 52,8 kilometer var det färdigkört, vilket gav fem centiliter högre milförbrukning än vad fabriken anger. Visserligen godkänt, men vem tror ni glatt tutandes kör förbi min strandade Picanto som om ingenting hade hänt. Just det, Claes Johansson i Toyota Aygo. Surt sa räven.
Linus Pröjtz

Chevrolet Matiz

Snålragg

Tvåa
Rek. förbrukn. 0,56 l/mil. Verkl. förbr. 0,52 l/mil.

Johan! Du tar Chevan. Testledare Hedberg hade gjort sitt val. Jag skulle få ett riktigt jänkejärn att köra ett antal mil med. Trodde jag. Tydligen hade jag inte lyssnat tillräckligt vid genomgången. När testlaget kom ned i garaget stod där ett antal småbilar som alla skulle ut och luftas under dagen. Någon stor amerikanare kunde inte siktas. Endast en liten omdöpt Daewoo som numera heter Chevrolet Matiz. Uppdraget i dag visade sig vara av det ovanligare slaget. Vi skulle köra som vanligt. Ja, som vanligt folk kör. Inte för fort och inte för långsamt.
Efter att bränsle fyllts på bar det av ut på den av Linus rekognoserade slingan i Nyköpingstrakten. Min Cheva skulle dra drygt en halvliter per mil. Eftersom jag fyllt på tre liter bensin borde bilen gå mellan fem och fem och en halv mil. Efter fyra mil och åtta kilometer började jag spana efter lämpliga avkörningsplatser om motorn skulle börja hacka. Det hände ingenting på ytterligare sju kilometer. Då, plötsligt på en raksträcka utanför vårt testflygfält i Björkvik svarade motorn dåligt på gaspådrag. Trettio sekunder senare stannade motorn. Jag insåg snabbt att jag säkert skulle komma en bit till om jag försiktigt svängde fram och tillbaka. Självklart på min körbana och inte vid ett eventuellt möte. Startade alltså motorn igen genom att släppa upp kopplingen med tvåans växel ilagd. Jag kom ytterligare 4,5 kilometer innan det blev definitivt stopp. Mitt lilla tilltag hade observerats av testledare Hedberg och fotograf Engström som hävdade att det var fusk.
Johan Ålander

Toyota Aygo

Vinnarinstinkt i trepip

Segrare
Rek. förbrukn. 0,46 l/mil. Verkl. förbr. 0,49 l/mil.

Jag har god hand med trecylindriga motorer. Detta kan jag påstå efter mångårigt umgänge med en Saab 96, en ishavsblå från 1962 med 850 kubikcentimeter tvåtaktsteknik under den buktade huven. Den drog sällan under en liter mil inne i stan. Men snålpotentialen var god med låg vikt och frihjul.
Några gästspel i Daihatsu Charade, Smart, Volkswagen Lupo och inte minst i sadeln på revbensknäckaren Triumph Rocket III har stärkt mig i konceptets fullkomlighet, även om det i dessa fall handlar om fyrtaktare.
Trepipar är helt enkelt väldigt sköna typer. Det kan således inte vara en slump att ärtiga Toyota Aygo väljer mig vid lottningen.
När jag fått klart för mig att det handlar om högst normal bilkörning får jag släppa tanken på att i smyg flyga in Reine Wisell.
Så högst normalt far jag in i skogen utanför Nyköping. Motorn levererar den där friska, obalanserade känslan som säger att man inte behöver köra särskilt fort för att ha kul. Som Saaben!
Rumpan förblir iskall – en bil utan eluppvärmda stolar 2006! Stolarna är också hårda och det känns trångt för benen. Kul mest överallt att titta på men värmereglagen och lite annat pill når folkbilsklass och inte mer. Växelspaken är lite tjorvig. Man ska väl inte begära mer för en ”hyrbil”?
Plötsligt tar ransonen slut. Det här måste ha gått bra, kollegerna har försvunnit en efter en i backspegeln.
Jag rullar ljudlöst in på den synnerligen bildmässiga gårdsplanen framför Virå bruks handel.
Inte heller det kan betraktas som en slump.
Claes Johansson


Snålracet

Frågan var ställd. Svaret skulle fram. – Hur långt kan man komma på tre liter bensin, egentligen? Vi låter Toyota Aygo, VW Fox, Hyundai Atos, Kia Picanto och Chevrolet Matiz utstå provet.

Minns Volkswagenchefen Ferdinand Piechs dröm om Trelitersbilen för några år sedan. Meningen var att utveckla en bil som drog max tre liter bränsle på tio mils körning och Volkswagen Lupo 3L var dieselbilen som sprängde den magiska vallen.
Nu har teknikracet snurrat ytterligare några varv, men få andra biltillverkare har antagit utmaningen, Volkswagen själva har lagt ner (den dyrbara) tillverkningen av både Lupo 3L och snålkusinen Audi A2 3L. Hybridteknik är senaste mode inom bilindustrin, Toyota leder utvecklingen och Honda kommer snart med sin nya Civic Hybrid med IMA-motor. Men inköpspriset är fortfarande skyhögt, att köpa en politisk korrekt miljöbil (och för samvetet/ekonomi stillande) är svårt att motivera kostnadsmässigt för gemene man eller kvinna.

Upp till bevis sålunda! Bensinpriser som pendlar kring tolvkronorsvallen och trängselskattförsök i huvudstaden ökar på det klassiska problemet att minimera sina bilkostnader.
Snittförbrukning på 0,60 l/mil i stället för 0,93 l/mil (rikslikaren Volvo V70) ger en besparing på knappt 6 000 kronor utslaget under ett års körning.
Startfältet består av nyheter som Toyota Aygo och VW Fox (se duellprovkörning TV 25/05), ”klassikern” och tidigare storsäljaren Hyundai Atos, Kia Picanto (som på grund av sin låga bensinförbrukning räknas som miljöbil i vissa kommuner, precis som Aygon) samt småbilen som ingen trodde skulle bli sanning – Chevrolet Matiz.

Den utprovade körslingan startar med en dryg mils motorvägskörning för att sedan fortsätta med en landsvägssträcka som blandar 50-, 70- och 90-sträckor. En bit av sträckan går även på isbelagd grusväg. Den teoretiska snitthastigheten på provsträckan är 75 km/h. Med ”verklig” körning (start, stopp, omkörningar, tomgång) blir  snittfarten dock nästan tio km/h lägre.
En rättvis stickdragning avgör att Claes Johansson får den hetaste bilen i gänget, Aygon. Den trecylindriga tusenkubikaren ska enligt Toyotas uppgift dra 0,46 l/mil. Tipsen på förhand ser ekipaget som vinnarduo.

David Lilja drar kortaste strået och landar i högbyggda korvståndet Atos.
Med tilltagen avståndslucka (ingen slip-streaming!) mellan bilarna och ekipage Kia-Pröjtz i täten håller samtliga bilar samma tempo. Stressmomentet med ilsket lysande rödlampa för reservtank hör till. När trippmätarna passerar 40 kilometer börjar spänningen  stiga, vem ska stanna först?

David och Atos blir först att svika kolonnen. Ekipaget slår på varningsblinkers som tecken på att dropparna är slut. Körsträcka på knappt 4,7 mil ger förbrukning på 0,64 l/mil, vilket är sexton procent mer än angiven siffra!
Nästa bil att stanna är Fox-folkan som missar drömgränsen Fem Mil med ynka 800 meter. En centiliter över rekommenderad uppgift ligger dock inom felmarginalen.

Snålbilskaravanen passerar gränsen fem mil, eller en förbrukning på  0,6 l/mil. Trion Aygo, Picanto och ”Cheva” Matiz tuffar på. Kian ska gå fyra kilometer längre än Matiz, men lite överraskande är det just den som först ”kliver av banan”. Matizen klår Picanton med fem kilometer samt fem centiliter. Räknat på körsträcka 1 500 mil per år blir merkostnaden drygt 800 kronor i Picanto jämfört med Matiz.
Den på förhand segertippade Toyotan stegar på, passerar sexmila-gränsen med råge. Följebilen med reservbensinen tror för en stund att Classe kört fel eftersom Toyotan inte syns till. Efter en svag utförslöpa och högerkurva står Aygo snitsigt parkerad. Om sista biten företagits med frirullning (gammal Saabteknik) förblir en hemlighet, Toyotan kom i alla fall klart längst.

Att hålla igen på dropparna är det enklaste och snabbaste sättet du kan spara både pengar och miljön.
I stor som liten bil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer