Nubira har funnits i Sverige ett tag. Började sin bana som Daewoo men heter nu Chevrolet. Inte mycket har hänt för det, men nu är det dags för en oljebrännare under motorhuven.

Första Intrycket

Känns, och syns, att det är en ganska gammal modell. Men dieselmotorn kan ge den nytt liv bara priset blir rätt.

Chevrolet Nubira SW (Stationwagon) är inte purfärsk och det syns. Men helt omodern är inte karossformen och det är alltjämt en ganska duglig, välutrustad och framförallt billig kombi för den prestigelöse. Riktigt hur billig den blir med dieselmotor återstår att se – den kommer inte förrän sista kvartalet i år, troligen november-december. Danmark till exempel får den, och andra nya Cheva-dieslar, redan i maj.

Dieselmotorn är två liter stor och systermodell till den 150 hästkrafter starka maskin som sitter i Captiva och Epica. Men i Nubira, och även i Lacetti 4-d, har den bara 121 hästkrafter.
Anledningen till det är en helt konventionell turbo utan variabel geometri. Bladen inuti turbinhuset är alltså helt fasta och vinklar sig inte för att öka eller minsta luftmotståndet som i den starkare motorn.

Det behöver inte vara helt fel och jag tror inte att de som köper vare sig Nubira eller Lacetti är några fartgalningar som lusläser accelerationstider eller toppfarter. De vill nog hellre ha en ganska snäll typ av bil som tar dem dit de ska, och som tar den tid det tar.
Det innebär inte att Nubira SW är någon jätteslö typ. 0-100 km/h tar 9,8 sekunder och löper du linan ut ska mätarnålen, på riktigt, visa 186 km/h. Helt godkända prestanda för biltypen.
Faktum är att den mindre motorn faktiskt är roligare än sin starkare bror i ett avseende och det gäller segdragningen. Den 150 hästar starka versionen är i princip stendöd under 2 000 r/min och råkar du ha fel växel i vid utgången av en skarp kurva är det ungefär som att parkera tills du hinner få i en lägre växel.

I det läget hittar 121-hästaren fattningen igen något tidigare, vid cirka 1 700 r/min trots att den enligt papper ska ge sitt bästa vid 2 000 r/min även den. Baksidan är att motorn är mera knattrigare än sin större bror vid de allra flesta varvtal.
Om man helt och hållet kastar prestigen åt sidan är detta inget dåligt köp. Utrustningslistan är hyfsad, prislappen snäll och jag har en känsla av att det går att pruta en hel del om man visar intresse för Nubira. Chevrolets storsäljare (det var att ta i!) är Captiva, den stora suven. Då ska man ändå veta att Nubira SW har några av klassens största utrymmen. Det gäller takhöjden som är en meter och det ännu viktigare benutrymmet bak som är nästan lika långt som mest med 932 millimeter.

Chevrolet Nubira SW 2,0D

Pris
Ej fastställt

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,5. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 121 hk (89 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 
5-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak enkla längslänkar, dubbla tvärlänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 195/55 R 15. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 458, bredd 173, höjd 146, spårvidd f/b 148/148. Tjänstevikt ca 1 375, maxlast ca 495, max släpvikt 1 200. Tank 60 liter.

Fartresurser
Toppfart 186 km/h.  Acceleration 0-100 km/h 9,8 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,71, landsväg 0,54, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 181 g/km

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer