Amerikanerna har grävt djupgående band med koreanerna i hopp om att skapa de optimala lågprisbilarna. Efter tveksamma Chevrolet Matiz klättrar nu den unierade duon upp mot slagläge med nya Chevrolet Spark.

Första intrycket #414

Chevrolet Spark lyckas inte sparka ner konkurrenterna helt utan problem, men den blir å andra sidan heller inte sparkad på. Chevrolet har gjort ett bra jobb och bilen känns förvånansvärt fräsch och duglig i förhållande till priset.

Med sitt attitydfyllda yttre svingar Spark direkt iväg en känga mot konkurrenterna. Fronten består nästan uteslutande av den tvådelade grillen med Cheva-märket i mitten och de två närmast gigantiska frontlyktorna. Det ger Spark en sällan skådad blandning av kaxighet och snällhet. Bakgrunden till designen sträcker sig till bilsalongen i New York 2007. Där ställde Chevrolet ut tre konceptbilar vid namn Beat, Groove och Trax, och när designavdelningen led av beslutsångest tilläts allmänheten rösta fram vad de tyckte såg bäst ut. 1,9 miljoner röster senare stod aggressiva Beat som vinnare, och resten är självskrivet. Beat byter namn till Spark samtidigt som den svidar om från tre till fem dörrar.  Och nu är det dags för Teknikens Värld att provköra folkets bil i Aten. 

På avstånd ser Spark större ut än vad den egentligen är. Det är först när jag kommer riktigt nära bilen som jag inser de nätta måtten. På längden mäter Spark 3,6 meter vilket är 20 centimeter längre än Toyota Aygo. Däremot är den både smalare (4 cm) och högre (5 cm) än Aygo med sina 1,6 meter höjdledes och 1,5 meter på bredden. Och det är också på längden och höjden som Spark känns rymlig. Takhöjden är imponerande, och oavsett var i bilen jag sitter nuddar inte mina 189 cm taket. Även benutrymme är bra för klassen. Att klämma in tre vuxna i baksätet kommer dock att mötas av ivriga klagomål. Spark är helt enkelt för smal, men att åka två bredaxlade i baksätet fungerar förvånansvärt bra.

Sittkomforten är över förväntan. Framstolarna får ett bra betyg där speciellt ryggstödet är mycket bra skålat för min rygg. Jag hade dock önskat att sittdynan var både längre och bredare, nu kommer träsmaken smygande väl tidigt. Även baksätet hade gärna fått ha längre sittdyna. Ryggstödet är upprätt och rakt, men det går faktiskt att åka längre sträckor där bak även som fullvuxen utan att få blodstopp i benen.
Den attitydfyllda designen från utsidan fortsätter invändigt. Och trots att det känns som hela instrumentpanelen är tillverkad i den hårdaste plast ser det riktigt okej ut, så länge man håller sig borta från instegsmodellen. I mellanmodellen, LS i Sverige, är vissa plastdetaljer lackade i blanksvart medan i den mest utrustade, LT, har detaljerna bilens exteriörkulör. I de mer påkostade utrustningsnivåerna finns det också fler logiskt utplacerade fack att lägga prylar, till exempel hela tre stycken i framdörrarnas sidor.

Tyvärr känns instegsmodellen som ett riktigt budget­alternativ. Då är det betydligt smartare är att titta på mellantinget, LS, som har funktionerna vi förväntar oss i Sverige. Basmodellen saknar till exempel självklara saker som justerbar bälteshållare till framstolarna och öppningsbar bagagelucka från kupén. Där måste du stänga av bilen och öppna luckan med bilnyckeln, som dessutom saknar fjärrstyrt centrallås. Allt detta finns i LS-varianten som dessutom har AC. Lyxvarianten LT har även klimatanläggning och backsensorer. Oavsett utrustningsnivå är dock alla svensksålda Spark utrustade med avstängningsbar airbag på passagerarsidan och dessutom ESP. Ett mycket klokt beslut av Chevrolet Sverige. I  bland annat Spanien och Italien är antisladdsystem extrautrustning för 350 euro. Därmed missar Spark den femte stjärnan i Euro NCAP:s krockprov och får i stället nöja sig med fyra, bara en poäng från den magiska gränsen.

Motormässigt erbjuder Chevrolet två motorer till Spark på 1,0 respektive 1,2 liter. Den minsta finns till bas- och mellanmodellen medan den som vill ha högsta utrustningspaketet får hålla tillgodo med 1,2:an. På pappret skiljer det 13 hästkrafter och 3 sekunder från 0–100 km/h med 68 respektive 81 hästkrafter. Men verkligheten säger något annat och båda motorerna känns förvillande lika, och dessutom uppges bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena likadant för båda motorerna.
Chevrolet Spark är dock på intet sätt underhållande att köra. 1,2-liters­motorn är långt ifrån någon raket men den gör sitt jobb godkänt. Jag hänger utan problem med i det hetsiga grekiska trafiktempot, men när vägen stiger mot bergen kräver motorn höga varvtal för att inte sacka. Det är inte bra varken för bränsleekonomi eller ljudnivå – och inte heller för förarens humör. Växellådan är allt annat en fröjd och lägena är både långa och ovanligt diffusa i sin placering. Styrningen är direkt men saknar någon vidare känsla. I det stora hela är Spark tydligt komfortinriktad och aspirerar inte till att vara en mini-GTI. I 90 km/h varvar motorn 2 700 r/min vilket ger ett tråkigt surrande ljud som blir påfrestande i längden. Då de grekiska vägarna är slätare än ett nybonat Idolgolv lämnar vi vägljudsfrågan öppen inför ett test på vår egen grovkorniga asfalt. När det gäller bränsleekonomi säger Chevrolet 0,51 liter per mil för båda motorerna. Dessvärre innehåller färddatorn varken uppgifter om medel- eller momentanförbrukning, det finns bara uppgifter om avstånd till tom tank.

Och det är också här som lågprisstämpeln lyser igenom. Spark innehåller inte någon av de bränslebesparande finesserna vi förväntar oss på nya bilar i dag. Det finns varken start/stopp eller växelindikator. Trots det hamnar koldioxidutsläppet på rätt sida 120-gränsen med 119 gram per kilometer och Spark klassas därmed som miljöbil och blir skattefri de första fem levnadsåren efter registrering. Det lämnar också dörren öppen för en facelift om några år där Chevrolet lär göra dessa miljöingrepp och ruska nytt liv i Spark.

Det mest spännande med Chevrolet Spark är att den ska säljas över hela världen. Amerikanerna uppges dock inte vara tillräckligt mogna för denna kulturchock riktigt än. Därför väntar Chevrolet ett år med att introducera där. Alla bilar som ska ut i världen tillverkas vid fabriken i Korea, bara ryssarna bygger en fabrik för sin egen marknad.
Om det blir succé eller inte återstår att se, men Chevrolet har som mål att sälja 500 bilar i Sverige under nästa år när den lanseras i början av andra kvartalet. Priserna är fortfarande preliminära men basmodellen beräknas kosta 96 000 kronor. För 110 000 kronor får du mellanmodellen LS och för ytterligare cirka 10 000 kronor får du toppmodellen LT med 1,2-litersmotor. Om Chevrolet lyckas hålla de priserna kan inte Spark anses som något annat än ett bra köp jämfört med många av konkurrenterna.

Mitsubishi Lancer Sportback

Pris
264 900 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 343 Nm vid 2 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda med dubbelkoppling.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,0 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/45 R 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 459, bredd 176, höjd 152, spårvidd f/b 153/153. Tjänstevikt cirka 1 670, maxlast ca 375, max släpvikt 1 400. Tank 59 liter.

Fartresurser*
Toppfart 220 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,39, landsväg 0,81, blandad körning 1,02  l/mil. CO2 243 g/km.

Skatt
2 505 kronor.

*Enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer