Chevrolet Uplander må vara ny för Sverige men modellen visades 2004 och har sitt ursprung i 1990-talet. Det märks – också på priset.

Första intrycket #313

Komfortabel rakt fram på fin väg. Mycket prylar är det och det skramlar mest överallt. Prisvärd för stora familjer.

Föregångaren till Uplander var den amerikanska vanen Venture. Den modifierades lite och skickades till Europa som Opel Sintra även om det då handlade om en kortare modell.

Uplander kan beskriva som en korsning av van och suv och får Chevrolet bestämma ska vi kalla det ”Crossover Sport Van”.

För att få till suv-looken har en enorm nos sammanfogats med ett van-liknande bakdel. Det gör den här bilen till en av de mer svårmanövrerade jag kört i ett parkeringsgarage. Hur man än smyger och försöker ha koll på var man har fronten slutar det oftast med att det lik förbenat är 20 cm kvar till muren. Att Chevrolet Uplander nu har börjat säljas i Sverige beror i stort sett enbart på att den kan köras på E85 och därmed betraktas som miljöbil.
Det innebär en miljörabatt på 10 000 kronor från staten – om bilen registreras före den sista juni 2009. Regeringen hade tidigare lovat att miljörabatten skulle gälla fram till den 1 januari 2010. För miljöbilar som registreras efter den 1 januari 2009 försvinner en annan skattelindring. De måste då som alla andra bilar betala trängselavgift om de kör in i eller ut ur Stockholm under dagtid i arbetsveckorna. Utgångsbudet från regeringen var att miljöbilar som registrerats före 1 augusti 2012 skulle slippa trängselskatt.
För boende i Stockholm försvinner ytterligare förmåner också från den 1 januari 2009. Gratis boendeparkering för miljöbilar slopas.
Det är med andra ord en hel del köpargument som försvinner från miljöbilar som Chevrolet Uplander.
Så jättemånga är det kanske inte som funderar på att skaffa en 519 cm lång och två ton tung bil som drar 1,2 liter bensin per mil och 1,6 liter E85, och har en inte helt politiskt rätt V6-motor på 3,9 liters cylindervolym och 240 hästkrafter.
Men de finns.
Min kusin Christer till exempel, som gift sig till en familj på sex personer. När det är dags för söndagsutflykt kan de helt enkelt inte ha mindre bil. Nu har han visserligen siktat in sig på begagnatmarknaden där det går att hitta hyfsade Grand Voyager för runt 35 000 kronor, men han är i alla fall på papperet en potentiell kund.
Men hur många familjer med sex personer eller fler finns det egentligen i Sverige? Kanske fler än man anar. Jag kom precis på att tänka på en till utöver min kusin.
Bör de då titta på Uplander?
Ja, om inte annat på grund av priset. Du får nämligen den billigaste versionen av Uplander för 299 900 kronor. Det gör den närmare 150 000 kronor billigare än Chrysler Grand Voyager.

Chevrolet Uplander sägs i reklamen vara sjusitsig men det är en sanning med modifikation eftersom den saknar nackstöd på mittplatsen i tredje raden. För att sälja bilar bjuder återförsäljaren på olika paket som attraherar olika köpgrupper, exempelvis LT-paketet (värde 20 000 kronor) som omfattar stolar i halvläder, 17 tum höga alufälgar, farthållare, eljusterbar förarstol, nivåreglering, elektriskt öppningsbar sidodörr på passagerarsidan (skjutdörr), parkeringssensor bak och en del annat.

Pris och utrymmen – det är Chevy Uplanders starka kort. Fjädring/stötdämpning fungerar på motorväg, ingen annanstans. Styrningen hänger inte med. Antisladdsystemet fungerar dåligt. Rattväxelspaken är krånglig att hantera och leder till en åldersstigen 4-växlad automatlåda. Stolarnas justering är bökig och ålderdomlig. Att stuva om i stolsuppsättningen är inte så smidigt som i många andra nya bilar. Ratten är inte justerbar i längsled. Den stora sexan är dock lite småmysig och ger inte så lite jänkarkänsla. Drar för mycket bensin, men något annat var heller inte att vänta.

Egentligen borde den här bilen ha ett stort rött kryss men jag viker ned mig eftersom det helt enkelt finns familjer som måste ha den här storleken. När alternativet Grand Voyager är så mycket dyrare, och inte så mycket bättre, framstår Chevrolet Uplander som ett fynd.

Chevrolet Uplander 3,9 V6

Pris
Från 299 000 kronor.

Motor
Bensin/E85. 6-cyl längsmonterad V-motor, 1 centralt placerad kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 99/84 mm, cylindervolym 3 880 cm3. Max effekt 243 hk (179 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 326 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak dubbla triangellänkar.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 225/60 R 17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 308, längd 519, bredd 183, höjd 183, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 1 920, maxlast 
sca 730, max släpvikt 1 600. Tank 95 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,72, landsväg 0,90, blandad körning 1,20 l/mil. CO2 287 g/km.

Skatt
3 165 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer