Basfakta

Motor
6-cyl längsmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 89,9/84 mm, cylindervolym 3199 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 5700 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel med fem stag.

Styrning
Snäckväxel med servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 10,3 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Hjul (fram-bak): Fälgar (lättmetall) 7,5-9 tum, däck 225/40 ZR 18 – 255/35 ZR 19.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 240, längd 406, bredd 177, höjd 130, spårvidd fram och bak 150. Tjänstevikt ca 1510, maxlast ca 155. Tank 60 liter.

Fartresurser (fabriksuppgifter)
Toppfart ca 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,5 sekunder.

Bränsleförbrukning (EU-norm)
Stad 1,54, landsväg 0,76, blandad körning 1,04 l/mil.

Crossdrag

Praktisk är Chrysler Crossfire Roadster absolut inte och felfri är den inte heller – men en av sommarens hetaste bilar är den definitivt.

Pris: 420000 kr (juni 2004)

Betyget blev inte direkt lysande när Chrysler Crossfire testades i nummer 10/04 av Teknikens Värld. Testlagets skribent Dag E Hogsten menade att det kändes som modellen hamnat med ena hjulparet på historiens bilskrot redan innan den etablerats.
Ett av klagomålen gällde hög ljudnivå i kupén. Hogsten gissade att man kunde gå direkt på Roadstern eftersom den nog skulle vara lika bullrig.
Men det är den inte, kan jag nu berätta.
Den är ännu bullrigare.
Suffletten är visserligen försedd med bakruta av riktigt glas, men verkar annars finnas till mest för syns skull. Den förtar absolut ingenting av det vägljud som stör i coupémodellen. Med taket på plats blir bakåtsikten om möjligt ännu sämre än i tidigare nämnda version.
Så det är lika bra att fälla ner det, vilket tar 22 sekunder.
Detta sker genom att man först lossar ett vred och skjuter taket en aning uppåt i framkant. Sedan räcker det med en knapptryckning och med ett par förvånansvärt kraftiga smällar börjar taket så sin färd bakåt/nedåt för att slutligen döljas under en snygg lucka,
De silverfärgade störtbågar som är placerade bakom stolarna finns där även när taket är uppfällt. Liksom Cadillac i XLR har Chrysler alltså avstått från pyrotekniska hjälpmedel för att skjuta upp störtbågarna när det är fara å färde.
Oavsett om taket är uppe eller nere får Crossfire Roadster helt andra linjer än den mer tillknäppta brorsan, vars tak sluttar hela vägen till bilens bakstam.
Tak eller ej så är det samma bitar undertill. Det innebär en kaross med kraftiga amerikanska drag monterad på ett chassi av tyskt ursprung, nämligen den förra generationens Mercedes SLK. Chryslerdelen av koncernen tycks få nöja sig med att använda utrangerade Mercedeskomponenter. Chrysler 300 C baseras på förra generationen E-klass. Det är inte roligt att vara lillebror i bilvärlden heller?
Framför allt inte när storebror i samma stund får helt nya och bättre grejer att leka med. Nya SLK har ny fram- och bakvagn, bättre bromsar, ny styrning, nya växellådor och en modernare V6-motor som ger 54 hk mer än den 218 hk starka Mercedes 320-motor i Crossfire.
Nu ska dock framhållas att den ”gamla” motorn fortfarande duger gott och gör ett bra jobb i Crossfire Roadster. Inte minst ljudmässigt, den är sensationellt mysig att lyssna på, helst i en tunnel.
Att åka öppet i Crossfire Roadster är ingen större njutning när man hunnit ut ur stadskärnan. Turbulensen i kupén är en av de starkare jag upplevt och det hjälper inte att hissa upp sidorutorna – sendrag i nacken är näst intill garanterat. Vinddraget uppstår redan vid cirka 60 km/h och är sedan tämligen konstant även när farten ökar. Vindavvisare kommer men fanns inte vid vår provkörning.
Därmed är de flesta minusposterna avhandlade. Dags för lite plusvärden.
Crossfire har en vinge som automatiskt fälls upp i 100 km/h och tillbaka i cirka 70 km/h. I Coupé-versionen hörs ett högt gnällande från vingens elmotor, i Road-stern är detta irritationsmoment borta.
För att kompensera avsaknaden av tak har chassit förstärkts undertill, vilket gjort bilen 36 kg tyngre. Uppstyvningen fungerar väl och det hörs förvånansvärt lite skrammel och knirr för att vara en cabriolet. Mer än dubbelt så dyra Cadillac XLR är till exempel sämre i det avseendet.
Motorn driver via en femväxlad automatlåda med möjlighet att växla manuellt, och denna fungerar smidigt och snabbt. Sexväxlad manuell låda går att få, men lagerförs inte i Sverige.
Fartresurserna är minst sagt goda och mer än tillräckliga för en cabriolet. 0-100 km/h går på 6,5 sekunder, toppfarten anges till 250 km/h.
Precis som Coupén har den öppna versionen höga fälgar (18 tum fram och 19 bak), läderklädsel, högljudd musikanläggning och antispinnsystem. Krockkuddar enbart fram, inga sidokuddar.
Att slippa plåttaket på sin Crossfire kostar 23000 kronor extra och totalpriset är därmed uppe i 419900. Då känns det lite futtigt att instrumentpanelen ser ut och känns som om färgen vore applicerad med handjagad roller.
Vad man definitivt inte får för pengarna är bagageutrymme. Det är att betrakta som ett skämt, framför allt med taket nedfällt. 109 dm3 bagage påstår Chrysler. Två kabinväskor påstår jag.
Ändå har Chrysler mage att påstå att de övervägde att göra en ”plåtcab”, men avstod med tanke på just bagageutrymmet. Ändå kan det som nu finns inte bli mycket mindre, för då finns det inte.
Men oavsett vindbrus, buller och liten bagagevolym: Crossfire Roadster blir en av sommarens läckraste bilar att synas i.
Den börjar säljas nu i juni!

Visa kommentarer