Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,9:1. Borrning/slag 87,5/83 mm, volym 1995 cm3. Max effekt 133 hk (98 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 177 Nm vid 4600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda eller treväxlad automat med lock-up.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring med fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak enkla bakåtriktade och dubbla tvärgående bärarmar.

STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck (beroende av version) 185/65 R14 – 185/60 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 439, bredd 171, höjd 142, spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 1210, maxlast 410, släpvagnsvikt 1000. Med automatlåda 450. Taklast 45.

PRESTANDA
Acceleration 0-100 km/h 10,3 s, toppfart 190 km/h (manuell låda). Bränsleförbrukning blandad körning 0,92 liter/mil (fabriksuppgift).


Skenet bedrar

Chrysler gör ett nytt försök i småbilsklassen, tyvärr lika misslyckat som det första.

Pris: 139900 – 189000 kr (oktober 1999)

”Vi ska dansa i neon – på vår resa genom natten.” Så sjöng Lena Philipsson för länge sedan i en melodifestival. Nu dansar Chrysler Neon in med en uppfriskande ansiktslyftning. Vad Lena gjort för att behålla fräschören är inte känt.
Neon generation ett kom 1994 och var Chryslers första egentillverkade småbil. Med amerikanska mått är den verkligen en pyttebil, 439 cm lång (nio kortare än Volvo S40).
Chryslers tidigare försök i småbilsklassen hette Horizon och byggde på franska Simca Horizon. En skräckbil med sämsta tänkbara kvalitet.
Nu när milleniets klockor klämtar kommer Neon alltså i ny förpackning. Lite rundare, lite snyggare med riktig grill och längre axelavstånd. Inte utan att den är rätt fräck i formen, men i grunden är det samma bil som 1994.
Motorn är en fyrcylindrig tvärställd 16-ventilare på två liter. Tidigare fanns även en 1,8-liters på 115 hästkrafter.
Tvålitersmotorn levererar 133 hästkrafter vid 5600 r/min och 177 Newtonmeter vid 4600 r/min. I stort sett samma data som för 1994 års modell. Max vridmoment har ökat marginellt och levereras vid något lägre vartal. Automatlådan är treväxlad vilket är lite förbryllande.
– Hallå Chrysler, det är år 2000 vilket ögonblick som helst.
Den enda nya bil med trestegsautomat jag för ögonblicket kan påminna mig, förutom Neon, är kultförklarade Hyundai Atos. Men Chrysler har i alla fall så kallad ”lock-up” som låser momentomvandlaren på högsta växeln. Det spar bränsle, vilket kan vara bra eftersom tanken bara rymmer 47 liter.

Är automatlådan gjord av balsaträ?
Med manuell växellåda får bilen dra 1000 kilo. Med automatlåda får den dra endast 450 kilo! Ungefär vad en tom släpvagn väger. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att automatlådan är osannolikt ömtålig.
Jag öppnar dörren och dråsar ner vid ratten. Här har minsann inte mycket hänt. Lite annat stuk på instrumentpanelen. Snyggt urformat, men knappast ombonat. Hård plast och artificiellt trä, ser sterilt, kallt och ogästvänligt ut. Men i mörker lyser mätarna rätt mysigt.
Startar motorn som låter ganska rå redan från tomgång. Spaken i läge ”drive” och så iväg.
Redan efter några hundra meter visar Neon vad den går för. Det bullrar från både motor och däck och uppe i fart är det också en del brus från vinden. Poängen med amerikanska bilar brukar vara att de går tyst, mjukt och komfortabelt.
I förhållande till priset är Neon den sämsta moderna bil jag kört.
Motorn är dåligt isolerad och gör sig påmind mest hela tiden. Lådan växlar ibland ovanligt hårdhänt, inte så lent och snyggt som amerikanska konstruktioner brukar.
Däremot har bilen ett spänstigt chassi. En förmildrande omständighet, även om det är i stötigaste laget. Bilen kränger nästan inte alls och går att fortköra på krokig väg men bekväm är den verkligen inte.
Styrningen är åt det sega hållet med vag vägkänsla, dessutom ovanligt tungstyrd. Enligt broschyren är styrningen av samma typ som i tävlingsbilar – vad innebär det? Ordet bondfångeri dyker upp i skallen.
Stolarna är för min bak lagom hårda och jag sitter bra. Ratten kan ställas i höjd liksom förarstolen och körställningen är det inget fel på. Baksätet lämpar sig för två men sittdynan är lite låg och kort. Ryggstödet kan fällas (60/40) för bättre bagageutrymme.
Hamnar i en av Stockholms aldrig sinande köer, då är det skönt med automat. Regnet gör att rutorna börjar imma igen och jag vrider upp fläkten till läge två. Vad den låter! I läge tre och fyra tror man att fläkten ska komma flygande rätt ut genom instrumentbrädan.
Amerikabilar brukar skämma bort med ett överdåd av lull-lull men i Neon utrustningsnivån inte speciellt berusande. Elhissar fram, elspeglar, centrallås, ABS, antispinn och höjdreglerbar förarstol/ratt.
Dubbla krockkuddar är standard men sidokrockkuddar finns inte ens som tillval. I baksätet finns två trepunktsbälten och två nackskydd, passageraren på mittplatsen bak får nöja sig med midjebälte.

Lämpliga jämförelseobjekt: koreanska budgetbilar
Hela bygget luktar ”cheap trick”, och i USA är Neon mycket riktigt en billig bil. Vad den har här att göra är svårt att förstå. Priset är 159900 kronor. Manuellt växlad kostar den 149900. Vi har kört den också. Av två onda ting är automatversionen trevligare.
En riktigt snikig snikversion finns, i alla fall på papperet. Den kostar 139900 och innehåller kortfattat ratt, pedaler, ABS och antispinn.
Den maxutrustade Neon LX med automatlåda, luftkonditionering, läderklädsel, metalliclack och aluminiumfälgar går på 189900. Men radio ingår inte.
Det finns många bilar som känns bättre (alla) och som kostar mindre. Hyundai Elantra till exempel, kostar 137900 och framstår i jämförelsen som ett klipp. Andra bilar att jämföra Neon med är Daewoo Nubira och Kia Sephia. Tvivelaktiga uddavagnar. Precis som Neon.
Garantierna är hyggliga med tre år/6000 mil fabriksgaranti, sju års rostskydd och tre års vagnskada.
Det finns folk som prompt ska ha en amerikanare. De kommer att bli grymt besvikna.
Den stackars generalagenten Harry Karlsson Bilimport AB är nog också besviken. Firman får snart lämna ifrån sig agenturen eftersom Chrysler/Jeep och Mercedes gått ihop. Det blir istället en central DaimlerChrysler-importör.
Ett litet tips från Teknikens Värld: Ta ner neonskylten.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Chrysler Neon
NÄSTA Alla Bilar 2000