Provkörning av Chrysler Sebring 2,7

Basfakta

Motor
2,7 LX (Convertible inom parentes): Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,7. Borrning/slag 86/78,5 mm, volym 2736 cm3. Max effekt 202 hk
(149 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 262 Nm vid 4300 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 4-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram övre och undre länkarmar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,2 m.

Bromsar
Skivbromsar runt om, elektronisk bromskraftfördelning. Låsningsfritt system.

Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/60 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275 (269) längd 485 (492), bredd 179, höjd 140, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt ca 1585 (1680), max last ca 400 (310). Tank 65 (61) liter.

Fartresurser
Toppfart 215 (210) km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 9,5 (9,9) s.

Bränsleförbrukning
Landsväg 0,82 (0,84), stad 1,47 (1,49), blandad körning 1,06 (1,08) l/mil.

Komfort med komplikation

Chrysler Sebring är tyst och skön men ingen särskilt övertygande helhet.

Pris: 259000 kr – cabriolet 309000 (maj 2001)

Sebring är namnet på en racerbana i Florida där man kört tolvtimmarslopp alltsedan det tidiga 1950-talet. Nu har Chrysler döpt en bil till samma namn.
Låt inte lura er. Detta är ingen racer. Chrysler Sebring är en typically american main stream, bread and butter, middle of the road car. En bil för Smith och Jones. Och kanske för en eller annan Svensson.
Sebring ersätter en modell som hette Stratus och ävenledes var en vagn för odramatiska transporter från A till B. Större än PT Cruiser och mindre än 300M. Ett formspråk som onekligen är chryslerskt med den flacka nosen och de långt utdragna främre och bakre glas-ytorna. Fyra dörrar och sedankaross såvida man inte föredrar att glida omkring i en tvådörrars fyrsitsig cabriolet.
Motorn är antingen en fyrcylindrig tvåliters eller en V6 på 2,7 liter. Det är den senare som kommer att dominera försäljningen i Sverige. Utrustad med luftkonditionering och automatlåda, läderklädsel och elektriskt ställbar förarstol, farthållare och radio (med kassett och cd) kommer 2,7 LX att kosta 259000 kronor.
Det får man helt klart ingen tvåhundrahästars lyxutrustad Volvo S-klass för. Och här har vi hela affärsidén: att ringa in en och annan tjänstebilsåkare som gillar att sticka av från mängden.
Den öppna versionen kostar 309000 kronor, inklusive elmanövrerad sufflett. Också oslagbart för en stor cabriolet.
Tvålitersversionerna är 24000-30000 kronor billigare men har också betydligt enklare utrustning, så någon rusning efter dem är knappast att räkna med.
Sebring har ett bra chassi som förenar motorvägskomfort med ganska spänstig väghållning på småvägar riktigt effektivt. Motorn är kraftfull nog att ge bra ork i de flesta situationer. Automatlådan arbetar mjukt och är adaptiv – den lagrar med andra ord data under resans gång för att anpassa växlingsprogrammet till förarens körsätt. Emellanåt har den svårt att bestämma sig för vilken växel som är bäst och kan då onödigt bryskt växla ned till tvåan när trean hade räckt bra.
Lådan har även så kallad Autostick: man kan växla manuellt genom att peta växelväljaren till vänster respektive höger. Och till skillnad från Tiptronic och flera andra liknande system tillåter Autostick verkligen föraren att sköta växlingen själv, det känns riktigt bra.
V6 och automatlåda är en kombination som går hem på mackarna och Chrysler Sebring slickar mycket riktigt begärligt i sig bensindropparna. Under provkörningen drog den 1,16 l/mil, den officiella siffran i blandad körning är 1,06 (fyran är inte mycket bättre med 1,02).
Detaljarbetet brukar inte vara Chryslers starkaste sida men verkade i mina ögon lite bättre än på tidigare modeller. Fast det luddiga tyget i taket rimmar inte bra med panelens plast och träinläggningar. På tal om material så är läderstolarna i halaste laget.

Standardutrustningen är som redan nämnts riklig när det gäller komfortdetaljer men mer sparsmakad när vi kommer in på sådant som har med säkerhet och avancerad högteknologi att göra.
Antispinn och aktivt antisladdsystem lyser till exempel med sin frånvaro och kan inte ens beställas som extra utrustning. Höger krockkudde går inte att koppla bort och sidokrockkuddar saknas, dock finns en så kallad krockgardin.
I baksätet, som för övrigt inte tillhör mellanklassens rymligaste, finns tre stycken trepunktsbälten och så långt är allt väl – men där är bara två huvudskydd så egentligen är den stora bilen inte mer än fyrsitsig.
Cabrioletmodellen är fyrsitsig med något så när komfort men rätt litet bagageutrymme, som till en del tas upp av sufflettens dammskydd (detta måste alltså spännas av och på manuellt, det är bara själva suffletten som sköts elektriskt). En hel del möda har lagts ned på att göra karossen vridstyv och skrammelfri och resultatet är på det hela taget lyckat, även om den täckta Sebring känns stadigare på krokiga vägar.
Däremot finns det cabrioleter med bättre isolering mot vindbrus, detta är inte en bil man skulle vilja åka några längre sträckor med på kontinentala motorvägar. Turbulensen i sittbrunnen är besvärande redan i 90 km/h.
Chrysler säger sig ha lärt mycket av koncernkollegan Mercedes i konsten att bygga öppna bilar, men det lär finnas betydligt mer att ösa ur den kunskapsbrunnen. Så även om bilen på sitt sätt är prisvärd jämfört med andra cabrioleter är den också relativt primitiv när egenskaperna bildligt talat synas i sömmarna.
Sebring Convertible lyckas med konststycket att ha både kortare axelavstånd och längre kaross än fyrdörrarsmodellen, som på det hela taget känns mognare.
Komfortmässigt övertygar Chrysler Sebring både när det gäller fjädring och ljudisolering, motor och kraftöverföring duger också bra och finishen är åtminstone acceptabel. Prylälskarna får sitt, de mest säkerhetsmedvetna väljer något annat. Bränsleekonomin är inte den bästa, knappast andrahandsvärdet heller. Kanske inte en bil att köpa men nog lite kul att ha som tjänstefordon i några år. Sedan kanske någon annan i familjen är beredd att ta över om priset är det rätta?

Visa kommentarer