Provkörning av Chrysler Sebring 2,7 och Volvo C70 2,4T

Chrysler

Plus

Pris, glidarkänsla

 

Minus

Köregenskaper

 

Basfakta

Motor
Tvärmonterad V6, borrning/slag 86/78,5 mm, volym 2736 cm3. Max effekt hk/kW 202/148 vid 5900 r/min, max vridmoment Nm 262 4300 r/min. Automatlåda 5-vxl.
 
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 492, bredd 179, höjd 140, tjänstevikt 1680. Max last 310, Släpvikt 455.
Framvagn skruvfjädring. Bakvagn multlänkaxel.
 
Förbr. blandad körn.
1,08 l/mil. Acc 0-100 km/h sek 11,4. Toppfart 210 km/h

Volvo

Plus

Gedigen, bekväm

 

Minus

Pris, gammal

 

Motor
Tvärmont. 5-cyl rak, borrning/slag, 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt hk/kW193/142 vid r/min 5100, max vridmoment Nm 270 vid r/min 1600. Automatlåda 5-vxl.
 
Mått och vikt (cm/kg )
Axelavstånd 266, längd 472, bredd 182, höjd 143. Tjänstevikt 1675, max last 340, släpvikt 1600.
Framvagn skruvfjädring, bakvagn deltalink.
 
Förbr. blandad körn.
1,10 l/mil. Acc 0-100 km/h sek 8,5, toppfart 220 km/h.


Soliga sidan

Fyrsitsiga cabbar ska vara komfortabla och eleganta. Nya Chrysler Sebring möter Bingolottodrömmen Volvo C70.

Pris: Chrysler 309000 kr (augusti 2001).
Pris: Volvo 388900 kr (augusti 2001).

Om någon fortfarande minns det så var det ruskigt varmt åtminstone i södra Sverige i början av juli. En del av dessa dagar tillbringade jag i öppen bil. Då och då längtade man faktiskt efter ett tak.
Visst är det härligt att fälla ned suffletten och låta vinden skölja kroppen som en sval dusch. Ännu härligare var det innan bilarna fick luftkonditionering. Nu gäller det bara att hålla alla rutor stängda så blir det svalare i den täckta bilen än i den öppna.
Och när solen gassar så det blir 30 grader varmt blir det i hetaste laget att köra öppet. Det gäller att ha solkrämen till hands i handskfacket och skärmmössa och solglasögon inom räckhåll. I värsta fall återstår inget annat än att fälla upp det skyddande tygtaket över sig och då uppstår ett läge där just luftkonditionering känns som det nödvändigaste av tillbehör.
Roadstern, den lilla tvåsitsiga sportvagnen, upplever en renässans sedan tio år tillbaka när Mazda Miata kom till – och fick en lång rad efterföljare. Men även den fyrsitsiga öppna bilen har ett uppsving – Volvo C70 och Chrysler Sebring är exempel på det.
Sebring är efterföljaren till Chrysler Stratus och är i fyrdörrars version ett amerikanskt alternativ i just Volvo-klassen. Inga märkvärdigheter egentligen: en framhjulsdriven bil med antingen rak fyrcylindrig motor eller en sexa i V-form.
En öppen fyrsitsig bil förknippas gärna med hög komfort och ett obesvärat ”glidande”, därför känns den sexcylindriga motorn som det naturliga alternativet i Chrysler Sebring. Det är en visserligen moderniserad men dock gammal bekant i Chrysler-familjen och resultatet av ett samarbetsprojekt med Mitsubishi. 2,7 liters volym och drygt 200 hästar.
I paketet ingår detaljer som får anses självklara i en modern komfortcabriolet: läderklädsel, elsufflett, klimatanläggning. Provbilen är lackerad i gyllene metallic och har krämfärgad klädsel med träinläggningar i panelen. Det känns nästan som att vara i Hollywood.

Volvo C70 var en stor nyhet för några år sedan, avsedd som den var främst för USA-marknaden och tillverkad i den famösa fabrik i Uddevalla där ingenting riktigt vill sig. Förseningarna har varit många och produktionsproblemen betydande. Under den ovanligt långdragna födelseprocessen har flera nya Volvo-modeller sett dagens ljus och C70 känns i jämförelse gammal.
Bilen säljs med tre olika motoralternativ, medelvägen är den 2,4 liters turbofemma på 193 hk som körs här. Växellådan är som standard femväxlad men automatlåda känns mer naturligt i den här bilen.
En tvåliters version av samma motor ger 163 hk och är skräddarsydd för Italien, där tvålitersgränsen lägger ribban för en betydligt högre fordonsskatt. Ett tredje alternativ är T5 med högtrycksturbo på 239 hästar, gjord för den kategori som ständigt är ute efter ”det värsta”.
Men mycket hög motoreffekt är ingenting att stå efter. Att köra fort med fyrsitsiga cabrioleter tröttnar man snart på. Kör du öppet fläktar det alltför friskt redan i 100-110 km/h. Med suffletten uppe går det kanske att hålla 150 på en tysk motorväg en stund, men den som har tid söker sig snart ut på mindre vägar där trafiken väsnas mindre och där man kan njuta av att färdas i makligare tempo.

På krokiga och knaggliga vägar är den öppna bilen sämre än den täckta. Trots att konstruktörerna lägger in förstärkningar för att öka karossens vridstyvhet känns en cab sällan lika stabil som motsvarande modell med tak, det skramlar mera och går till råga på allt tyngre – Volvon exempelvis väger med 193 hk motor 125 kg mer än samma bil i tvådörrars kupéutförande. Därmed är den en av de tyngsta Volvo-bilarna och tyngre än de flesta S80. Sebring är lika tung med en tjänstevikt på 1 680 kg.
Båda bilarna har breda dörrar som gör det nödvändigt att skjuta stolarna framåt om någon skall beredas tillträde till baksätet. I Volvo sker detta elegant genom att spärren till ryggstödet samtidigt fungerar som strömbrytare så att stolen kan köras framåt och bakåt. Chryslers förarstol kan flyttas elektriskt men ryggstödet hanteras manuellt.
Bak sitter man hyggligt under korta turer, men benutrymmet är starkt begränsat. Bäst är det i Volvo, Chryslers baksäte är å andra sidan bredare.
Komforten fram är godtagbar i Chrysler men inte oväntat bättre i Volvo, där stolarna är mera påkostade.
Till avigheterna med cabrioletmodeller hör den lilla bakrutan. I de här bilarna är den visserligen av riktigt glas och har till och med eltrådar, men sikten snett bakåt är lika med noll. Chrysler Sebring har en sufflett av något lägre kvalitet än Volvo, den släpper in mer vindbrus och är något jobbigare att manövrera. Fast det räcker med att lösgöra två spännen i vindrutetramen och sedan trycka på strömbrytare så vecklar suffletten ihop sig och försvinner i ett fack bakom baksätet.

Ett bekymmer att reta sig över är ett ganska klumpigt och utrymmeskrävande sufflettskydd. Bagagerummet är så litet att det ändå knappt rymmer fyra personers packning.
Volvo har en helautomatisk sufflett. Man trycker på knappen så sköter alltsammans sig självt. Sufflettskyddet är av hårdplast och integrerat i sufflettkonstruktionen.
Så kör vi. Till en början säkerligen med alla rutor nedhissade, men snart är det dags att låta sidorutorna åka upp. Antingen det nu beror på blåsten eller på att bussen i filen bredvid väsnas så ini norden. Det räcker med att trycka på en knapp för att få fart på alla fyra rutorna.
I framsätet kan man med en mössa på huvudet och en vindtät jacka njutningsfullt åka ganska långt, men för baksätespassagerarna är det inte lika kul. De har betydligt mer obehag av turbulenserna. Inne i stadstrafiken och på vägen mellan marinan och sommarbutiken passar det bra att njuta av sol och vind. Men på en tjugomilaetapp åker nog suffletten upp, särskilt om man är flera än två i sittbrunnen.
Chryslers V6:a är ganska pigg men samarbetar inte särskilt bra med automatlådan. Vid omkörningar envisas den med att växla ned inte ett utan två steg, resultatet blir ett rytande från motorrummet och onödigt bränsleslöseri. Turbomotorn i Volvo har ett bättre drag på låg- och mellanvarv och arbetar smidigt ihop med automatlådan. Dessutom är det tystare under suffletten och gissningsvis även varmare vintertid.
Båda de här bilarna är fullt funktionsdugliga året runt, även om det bara är några dagar om året som de förmår överglänsa sina täckta systermodeller.

En Chrysler Sebring V6 kostar 309000 kronor, Volvon är med ett baspris på 388900 väsentligt dyrare. Men onekligen förefaller C70 vara den mer gedigna och mer användbara bilen med både komforten och köregenskaperna på sin sida.
En sådan här betraktelse kan lätt bli en lovsång till vindens lek i blonda lockar, friheten i att färdas genom grönskande hagar, tonerna ur avgasröret, värmen och fågelkvittret. Lika lätt övergår den i en katalogaria över alla de nackdelar en cabriolet uppvisar jämfört med en vanlig bil (några har nämnts här ovan, dessutom tenderar priset att ränna i väg med en 50000 eller så).
Tonarten beror helt enkelt på vilken dag man hamnar bakom ratten och det var som sagt glimrande julidagar.

Visa kommentarer