Det finns människor som anser att bilar ska vara praktiska och ingenting annat. Så har Berlingo varit i sina tidigare generationer. Nu har den blivit mer ombonad, komfortabel och trevligare att köra. Kort sagt – mer som en vanlig bil, men ändå inte.

Det här är nytt!

Motorer
1,2 PureTech har vunnit Engine of the Year fyra år i rad. Men det är nya 1,5-litersdieseln som imponerar mest. Tillsammans med 8-stegade automatlådan från japanska Aisin går allt som i smör.
Allt annat
Förutom bakvagnsupphängningen är allting nytt – och det mesta är bra.

Nu lanseras tredje utgåvan av Citroën Berlingo, som tidigare hade epitetet Family för att understryka användningsområdet eftersom­ den även fanns som transportbil. Redan 1996 kom den första Berlingo Family, en biltyp Citroën utropat till sin egen uppfinning. Den andra generationen kom 2008 och totalt har över 1,7 miljoner Berlingo Family sålts.

Namnet Family är slopat trots att den nya generationen också kommer som transportbil, men familjeversionen heter nu kort och gott Berlingo M eller XL. Den sistnämnda är en förlängd, sjusitsig variant.

Citroën Berlingo M Shine BlueHDi 130 EAT8

Foto: Patrik Lindgren

Även om Berlingo inte har det nya fjädringssystemet Progressive Hydraulic Cushion så går den mjukt och bekvämt.

Nya Berlingo bygger delvis på den senaste EMP2-plattformen, eller rättare sagt främre delen, medan den bakre har samma plattform­ som tidigare modell. Anledningen är att frontänden är implementerad med alla säkerhetssystem som krävs, som filvarning och autobroms med mera, men det dröjer till 2019 innan Berlingo får adaptiv farthållare.

Fronten har klara släktskap med andra modeller från märket, bland annat ljusarrange­mang i två nivåer. Den är högre, bredare och kortare framför vindrutan gentemot förra modellen vilket ger strålande utsikt från förarplats. Annat familjärt är panelerna i nederkant på sidorna, så kallade Airbumps. Hela bilen är mer kaxig och tuff i uttrycket. Robust på något sätt.

Citroën Berlingo M Shine BlueHDi 130 EAT8

Citroën Berlingo är i princip samma bil som Opel Combo och Peugeot Rifter. Köp den med bäst pris!

Den femsitsiga är 440 centimeter lång med en hjulbas på 279 centimeter medan XL har hjulbas på 298 centimeter och är 475 centimeter lång. Höjden skiljer en centimeter där M är den lägre med 184 centimeters höjd inklusive takreling. Invändig lastlängd (med fällda säten inklusive höger främre passagerarstol) är 270 respektive 305 centimeter medan literantalet är 3 500 respektive 4 000 liter med alla säten fällda, lastad upp till taket. Uppfällt rymmer de 775 i bagaget (100 liter mer än föregångaren) och 1 050 liter i XL. Tyvärr är inte de bakersta två stolarna i XL nedfällbara i golvet men kan lyftas ur eller stå kvar med fällda ryggstöd. Längst bak är det gott om takhöjd så även vuxna kan sitta där, även om insteget är lite bökigt.

Citroën Berlingo M Shine BlueHDi 130 EAT8

Tredje generationens Berlingo har en ombonad interiör med tydliga reglage. Det tackar vi för.

Många invändiga fack och förvaringsutrymmen (upp till 28 stycken) är en av poängerna med Berlingo. Allra klurigast är det dyraste utförandet Shine som har förvaring i takets genomskinliga mittremsa under glastaket där även en låda baktill ingår, och man kan komma åt prylar både från baksätet och från lastutrymmet. Precis som i tidigare Berlingo är detta döpt till Modutop men är klart mer raffinerat i den nya bilen. Shine-utförandet finns inte till XL som endast finns i mellannivån Feel, alltså ingen Modutop. Den femsitsiga finns även i den enklaste versionen Live där autobroms ingår som standard.

Citroën Berlingo M Shine BlueHDi 130 EAT8

I taket ovanför baksätet finns praktisk förvaring som de själva kallar Modutop.

Under mulen finns en trecylindrig 1,2-liters bensinmotor på 110 hästkrafter vilket­ kan låta klent, men faktum är att den räcker bra i de flesta fall. Hur den orkar med fullt lass ska jag låta vara osagt. Den finns med sexväxlad manuell låda men blir tillgänglig nästa år med åttastegad automat. En växellåda som sitter i dieselversionen (1,5 liter, fyrcylindrig med 130 hästkrafter) och som sköter växlandet med bravur, till skillnad från den lite yxiga sexstegade som sitter bland annat i C3 Aircross.

Den nya dieselmotorn är som klippt och skuren­ för Berlingo. Tyst, stark och kultiverad, och som sagt, ihop med automatlådan bildar den en föredömlig drivlina. Dieseln finns även med 102 hästkrafter och manuell låda.

Förutom de olika utrustningsnivåerna Live, Feel och Shine finns ytterligare ett paket: XTR Pack som innehåller adaptiv farthållare, aktivt helljus, trötthetsvarnare, Grip Control (ställer om antispinnsystemet för olika underlag) med utförsbackefarthållare, utökad hastighetsskylt­avläsare samt en del annat mer av kosmetisk art. Kostar 14 900 kronor men går inte att få till Live.

Citroën Berlingo M Shine BlueHDi 130 EAT8

Praktiskt öppningsbar bakruta underlättar när du inte vill fälla upp ladugårdsdörren där bak

Körmässigt då? Citroën har återigen förstått att de ska tillverka komfortabla bilar. Även om Berlingo inte har det nya fjädringssystemet Progressive Hydraulic Cushion så går den mjukt och bekvämt, förutom över små, plötsliga ojämnheter där bakvagnen inte riktigt lirar. Styrningen går lätt med medelmåttig vägkänsla, men på det hela taget är framfarten bekväm och utan att den kränger otrevligt mycket i kurvorna. Om det inte vore för stolarna fram som i mitt tycke har på tok för korta sittdynor. Jag vet inte om fransmän har andra arslen eller kortare ben? Dessutom är stolarna onödigt hårda. Kanske min bakdel tagit stryk av snart 25 års professionellt bilprovande, jag vet inte.

Inredningen i övrigt är proper men allt är i hårdplast. En bättre/snyggare ytstruktur finns på vissa ställen i XTR Pack. Pekskärmen på åtta tum har städats upp och värmereglage (höger/vänster sida) återfinns på panelen och inte i skärmen. Tack. Synd bara att de inte är belysta i mörker. Berlingo är förstås uppkopplingsbar­ på alla tänkbara sätt och har Apple CarPlay/Android Auto samt induktiv telefonladdning.

Farthållaren är alltjämt skymd till vänster bakom ratten, men den lär man sig snabbt utan att titta. Bortsett från en del smärre fadäser är nya Berlingo ett stort kliv framåt. Fortfarande har den skjutdörrar på båda sidor och den gigantiska bakluckan har öppningsbar ruta. Bra. Eller som Citroën själva säger: Vi uppfann inte familjen, men bilen som följer den.

Citroën Berlingo M Shine BlueHDi 130 EAT8

Pris
289 800 kronor.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression i. u. Borrning/slag 75/84,8 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 300 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 440, bredd 192, höjd 184, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt i. u, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 53 liter. Adblue 17 liter. Bagagevolym (VDA) 775/3 500 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,2, toppfart 184 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,45 l/mil. CO2 117 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
3 995 kronor per år de första tre åren, därefter 2 323 kronor per år.

Rivaler

Peugeot Rifter 2018

Opel Combo/Peugeot Rifter
Är i princip samma bilar som Berlingo men med kosmetiska skillnader. Alla tre byggs i samma fabriker i Spanien respektive Portugal.
Pris: Ej prissatta.

Volkswagen Caddy facelift 2015

Volkswagen Caddy Life 2,0 TDI 122
Caddy Life fick en skaplig uppryckning 2016 då den blev mer personbilslik, men är i grunden en transportbil. Caddy går att få fyrhjulsdriven. Pris: från 256 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Citroën Berlingo M Shine BlueHDi 130 EAT8
NÄSTA Provkörning av Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet