Citroën C-Crosser är Frankrikes första stadsjeep. Men är det en etappvinnare?

Första intrycket #205

Eftersom Mitsubishi Outlander är en rackarns bra suv är det inte underligt att även C-Crosser imponerar. Bra motor, utrymmen och bränsleekonomi.

Vi tar en paus på Col du Tourmalet, 2 115 meter över havet. När cyklisterna i Tour de France har kommit hit upp har de klarat av 1 365 meters stigning på 18 kilometer, den värsta bergsetappen i Pyrenéerna.

Er utsände känner dock bara av en något förhöjd puls.
Detta på grund av navigationssystemet som högt och ljudligt kommenterar minsta böjning på vägen, varje mittstreck vi passerar. Och som dessutom är komplett omöjligt att stänga av. Man kan bli galen för mindre.
Detta, kära läsare, måste vara de franska ingenjörernas bidrag.
Jag sitter nämligen i något så ovanligt som Frankrikes första stadsjeep. Fransmännens behov av att transportera sig i väglös terräng har hittills varit så obetydlig att ingen fransk tillverkare har tagit upp tråden.
Men nu kommer Citroën C-Crosser. Rymlig, högbyggd och fyrhjulsdriven. Plats för stora mängder gåslever och camembert. Till och med sjusitsig.
Grunden är förstås inte särskilt fransk utan stavas Mitsubishi Outlander. Särskilt mångkulturell ser den inte ut. Det franska inslaget begränsar sig till grill, strålkastare och en kromlinjal på bakluckan.
Taleskvinnan från Citroën förklarade på hotellet att bilarna är lika eftersom Citroën kom in tidigt i projektet och kunde styra utvecklingen åt rätt håll.
Jojo.
Men ”merci beaucoup” säger jag ändå. För motorn. Den 2,2 liter stora dieselmotorn från Citroën C5 ger 156 hästkrafter. Perfekt för uppdraget. Bränsleförbrukningen är låga 0,72 l/ mil i blandad körning. Toppfarten hela 200 km/h. För att vara diesel går den ovanligt tyst och vibrationsfritt. Kanske beror det på att kompressionen är ovanligt låg.
Motorn kommer också att sitta i Mitsubishi Outlander i höst, och självfallet i kusinen Peugeot 4007.

Stadsjeep brukar betyda svajiga köregenskaper och en klimatpåverkan som utesluter köpare med politiska ambitioner.
Men C-Crosser är en modern veloursuv som är rädd om både miljö och andra trafikanter. I Euro-NCAP fick modellen fyra stjärnor i krocksäkerhetsbetyg och godkända två stjärnor i fotgängarskyddsbetyg. Volvo C30 fick endast en stjärna för fotgängarskyddet.
Jämfört med Outlander är kaross och interiör oförändrad, vilket betyder rejäla säten både fram och bak. Man sitter högt och bekvämt i andra raden.
Lastutrymmet är stort. Vill man ha extra plats kan baksoffan skjutas fram. Fällning av mittraden sker för övrigt med ”el-servo”. Jag väntar mig surrande el-motorer, men det är helt enkelt en spärr som frigörs elektriskt. Sedan tjongar kraftiga fjädrar iväg ryggstöden.
Under bagagegolvet hittar jag en uppfällbar soffa. Standard i Citroën, tillval i Mitsubishi. Det måste vara marknadens tunnaste soffa, en väv spänd över en stålram. En fransk specialitet – den påminner om stolarna i Citroën 2CV.
Har man väl kommit på plats vill man bara därifrån. Komfortmässigt får jag vision av ett Ryanairplan fyllt med 500 brassestolar – så trångt, så obekvämt är det.

Utseendemässigt verkar den nya looken gå hem. C-Crosser är mer suv än Honda CR-V. Ett franskt par stannar till när jag fotograferar bilen och kommenterar det snygga skalet.
– Mycket elegant. Jag tror förresten vi träffades häromdagen i Tarbes, jag såg din bil vid torget, säger damen.
– Vi kanske ses snart igen, svarar jag.
Jag tror jag får rätt. Citroën har ett 50-tal identiska bilar i bergsområdet under ett par pressveckor.
Det är modigt av Citroën att förlägga premiären längs knixiga serpentinvägar. Inte bästa vägen för en suv. Men C-Crosser klarar skivan med bravur. Styrningen är exakt och fjädringen relativt fast. Bara om bilen pressas i kurvorna häver sig karossen på ett karaktäristiskt stadsjeepsmanér.
Normalt är C-Crosser framhjulsdriven. Vid behov kan fyrhjulsdrift kopplas in. Ett låst läge på 4WD-vredet kan komma till pass vintertid eller vid båtupptagning. Då skickas alltid 1,5 gånger mer vridmoment till bakaxeln. Vi har testat systemet vintertid (TV 7/07, Mitsubishi) och funnit det riktigt dugligt.
Sammantaget är C-Crosser en smart blandras med mycket godis. Priset, 303 000 kronor, känns möjligen ovant men är inte högt med tanke på vad bilen erbjuder.

Strålkastare är en av få detaljer som skiljer den från konkurrenten Outlander.

 

Marknaden för stadsjeepar är inte stor, men den växer i år. Över sju procent av försäljningen i Sverige kan kategoriseras som suv. Nu vill Citroën ha en bit av kakan.

 

Instrumenten känns igen från Mitsubishi Outlander. Bara påklistrade Citroën-vinklar på ratten särskiljer.

 

Att ändra mellan drivning av två eller fyra hjul görs med vred på instrumentpanelen.

 

Nödsoffan är extremt obekväm. Tvillingbrorsan Mitsubishi Outlander är femsitsig som standard, och kostar 9 100 kronor mindre.

 

Bagageutrymmet är stort, maxlasten 663 kg, och under golvet finns den obekväma nödsoffan.

 

Bakluckan är tvådelad. Reservhjulet ligger under bilen.

 

Citroën C-Crosser HDi

Pris
303 000 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,6. Borrning/slag 85/96 mm, cylindervolym 2 179 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum. Däck 225/55-18 (alt 215/70-16).

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 465, bredd 181, höjd 167, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt 1 747, maxlast 663, max släpvikt 2 000. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 9,9 sekunder.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,95, landsväg 0,59, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 = 191 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer