Första intrycket #369

Ingen som helst skillnad i körupplevelsen mellan de tre syskonen. En-, två-   eller treäggstrillingar är en ren definitionsfråga.

Basfakta

Motor
Tvärställd 3-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 71/84 mm, volym 998 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 93 Nm vid 3 600 r/min.

Diesel (endast Citroën och Peugeot): Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,9. Borrning/slag 73,7/82 mm, volym 1 398 cm3. Max effekt 54 hk (40 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 140 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. (endast Toyota) 5-växlad sekventiell automat.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång med servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 9,4 m.

Bromsar
Skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul och däck
Fälg 4 tum. Däck 165/65 R 14.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 234, längd 343 (Toyota 141), bredd 164 (Toyota 162), höjd 147. Tjänstevikt 930, maxlast 260, taklast 50. Tank 40 l.

Fartresurser
Toppfart ca 155 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,2 s.


Trillingvagnarna

Själva bilen är inte sensationell, även om bränsleförbrukningen är rekordartat låg. Det intressanta med syskonbilarna Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107 är tillverkningsprocessen och samarbetet mellan Toyota och PSA (Peugeot och Citroën).

Bilen är varken japansk eller fransk utan tjeckisk, tillverkad i en splitterny fabrik i staden Kollin. Ändå smakar projektet mest av allt Toyota.
Om det blir japansk, fransk eller tjeckisk kvalitet återstår att se. 300 000 bilar om året kommer att skaka om den europeiska småbilsmarknaden en hel del.

Det är Toyota som svarat för konstruktionsarbetet och tillverkningssystemet. PSA har bidragit med stolarna, samt upphandlingen från de europeiska underleverantörerna.
Dessutom är det en fransk dieselmotor från PSA:s lagerhyllor som alternativ till den trecylindriga bensinmotor som är gemensam för alla tre märkena. Toyota finns inte med dieselmotor och det förefaller vara ett klokt beslut eftersom den franska dieseln är alldeles för bullrig.
Bensinmotorn är inte heller speciellt tystlåten, men det förefaller vara en smaksak om ljudet är störande eller inte. Annorlunda är det i alla fall. Ett ”runt” lite tuffande ljud.
Bilen har en motor med en liters cylindervolym, 68 hästar och antingen manuell femväxlad eller sekventiell halvautomat. Själv skulle jag föredra den manuella lådan. 0,46 liter/mil i blandad körning är svårslaget.
Det finns synliga skillnader mellan de tre bilarna. Var och en har sin egen grill, sin unika motorhuv, sitt speciella stuk på bakdörrar, bakruta (även bagagelucka) och bakre stötfångare.
Körmässigt finns ingen skillnad alls. Teknikens Värld parallellkörde de tre, gick från bil till bil och jämförde. Bortsett från bullret i den av bilarna som råkade ha dieselmotor noterade vi samma fridsamma beteende på vägen, samma minst lika fridsamma temperament, samma fullt uthärdliga komfort, samma enkla plastiga inredning, samma lite väl mjuka stoppning i stolarna (särskilt i ryggstöden).
Till och med i älgtestet uppförde de sig likadant. Bilen är tydligt understyrd och lockar inte föraren till några stordåd. Resultatet är medelmåttigt men beteendet konsekvent och styrningen ganska kvick (även om 3,3 varv mellan fulla rattutslag är mycket för en småbil).

Utrustningen var också samma i de bilar vi provkörde, men kommer att variera på olika marknader. Kanske en Citroën utan styrservo här eller en Peugeot med manuella fönsterhissar där.
C1/Aygo/107 tillverkas med tre eller fem dörrar. Utrymmet i framsätet är riktigt bra, men bak är det mycket trångt. Inte underligt att vagnen kommer att lanseras som en typisk singelbil för unga citymänniskor.
Till Sverige kommer Peugeot 107 efter årsskiftet till ett pris som utlovas bli under 100 000 kronor. Citroën kommer med C1 i februari 2006.
Toyota Aygo kommer åtminstone till en början inte alls att säljas i Sverige. Men väl marknadsföras. Tanken är att bilen mot en deposition av 5 000 kronor (som återbetalas när hyrestiden är slut efter två år) ska leasas ut i ett paket som innehåller värdeminskning, försäkring,   service och 1 000 mils körning per år. En räkning i brevlådan, tuta och kör! Kanske rätta modellen för en generation som inte drar sig för att satsa rätt stora pengar på mobiltelefoner och andra underhållande prylar.
Aygo kommer till Sverige redan under november månad. Hyreskostnaden 1 800 kronor är baserad på priset 94 900 för en basutrustad tredörrars. En femdörrars Aygo med bland annat luftkonditionering skulle kosta 109 900 kronor.

Visa kommentarer