Provkörning av Citroën C3 Pluriel 1,6 16V SensoDrive

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rad-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 78,5/82,0 mm, volym 1587 cm3. Max effekt 109hk (80 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Femväxlad automatiserad manuell låda (SensoDrive)

Fjädring/hjulställ
Fram MacPherson med triangelarmar. Bakaxel med torsionsfjädring.

Styrning
Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 11,2 meter, 2,8 rattvarv.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning. Panikbromsförstärkare.

Hjul/däck
Aluminiumfälg 5,5 tum, däck 185/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 393, bredd 170, höjd 156, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1270, maxlast 270 kg.

Fartresurser*
Toppfart 188 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,6 s

Bränsleförbrukning*
Stad 0,83 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,66 l/mil.

*(Tillverkarens uppgifter)

Splittrad personlighet

Citroën C3 Pluriel slår ett slag för en ombytligare vardag. Fem bilar i en! Har Citroën rent av hittat tillbaka till sina rötter? Till 2CV och och knas-genial problemlösning? Knappast.

Pris: 151900 kr (augusti 2003)

Sällan har spekulanten på en liten, gullig och udda bil haft mer att välja på i bilhallarna än nu. För honom och henne finns ”den nya tidens” öppna småttingar; gulliga Smart Roadster, förföriska Ford StreetKa, storsäljande Peugeot 206 CC och i viss mån även gamlingarna Mazda MX-5 och Fiat Barchetta.
I kulisserna lurar dessutom Nissan med sin Micra C+C och Opel med Roadster. Nyast i klassen är Citroën C3 Pluriel som lanseras som fem bilar i en; sedan, panorama-sedan, cabriolet, spider och spider pick-up.
För den som inte pratar Citroënspråk betyder det; med tak, med stor taklucka, cabriolet med takbågar, klassisk cabriolet och cabriolet med fällda baksäten.
Pluriel bygger på Citroën C3 som hade Sverigepremiär förra sommaren. I vårt test (nummer 13/02) gav vi tummen upp för utrymmen, styrning, utrustning och lågt grundpris (105 900 kr). Vi ogillade den hårda fjädringen, dåliga kvalitetskänslan, höga ljudnivån och de snåla garantierna (vagnskada saknas).
Till Pluriel finns bara ett motoralternativ i Sverige, den största för serien, en 109-hästare på 1,6 liter. Den är betydligt hurtigare än de med mindre cylindervolym som känns slöa och oinspirerande. Pluriel finns bara med en femstegad ”automatiserad manuell låda” kallad Sensodrive. Bilen har ingen kopplingspedal och växlas antingen manuellt, via växelspaken alternativt med så kallade paddlar vid ratten, eller helautomatiskt.
Kombinationen automatlåda, i synnerhet sådana med möjlighet till manuell funktion, och småbilar blir sällan lyckad. Konstigt, det är ju faktiskt i stan, där småbilar oftast syns, som automatlåda är till stor fördel, och inte när man nöter mil på Autobahn.
Sensodrive anpassar sig till förarens körstil och det gäller att vara lätt på foten. Annars hänger lådan sig kvar på tvåan allt för länge och man tvingas peta i trean manuellt för att slippa oljudet från motorn. För övrigt är lådan förmodligen marknadens mest lättarbetade och det är väldigt smidig att hoppa mellan lägena.
Styrservon är elektrisk och hastighetsanpassad, vilket gör bilen lättkörd i stan och stadigare i höga hastigheter. Pluriel är liksom C3 utrustad med panikbromsförstärkare. Det innebär att när föraren bromsar halvhårt tar bilen över och sätter an bromsarna till fullo. Detta för att många förare bromsar för löst i en nödsituation och då ökar risken för att det smäller. Första gången bromsförstärkaren hugger till, och det gör den på ett väldigt tidigt stadium, blir man riktigt överraskad och man åker vidare aningen skärrad.

Inne i PLURIEL känner vi igen oss från ”vanliga” C3, det är bara dörr- och karossidorna bak som är ändrade. Tack och lov är de rejäla facken i dörrarna kvar.
Instumentering och miljö balanserar mellan enkel funktionalitet och nyskapande design, där den digitala hastighetsmätaren och de läckra och mycket välfungerande fläktutblåsen är mest utmärkande. Materialen är som i de flesta småbilar lite klenare och burkigare än hos de större modellerna.
Framstolarna, som här är klädda i ett grovmaskigt och till synes slitstarkt tyg, är rejäla och fungerar bra även under längre resor.
Föraren sitter högt och hittar enkelt en bra körställning tack vare tillfredställande inställningsmöjligheter både när det gäller stol och ratt. Baksätespassagerarna får ett par extra centimeter till godo i såväl bredd som höjd jämfört med C3.
Mindre tillfredställande är avsaknaden av kurvhandtag fram, de skymmande takstolparna och ytterbackspeglarna som är riktigt, riktigt små.
Pluriels trumfkort ska vara dess flexibilitet och möjlighet att transformeras till den biltyp som passar för stunden. Såväl vardagsmosandet som resan till stranden och en sväng till byggvaruhuset ska kunna klaras av.
Som tvådörrars sedan klarar sig Pluriel hyfsat. Canvastoppen känns som ett ”riktigt” tak när det är stängt. Det mesta oljudet i kupén består av vägbrus och kommer från hjulhusen.
På elektrisk väg kan taket vikas bak i etapper (även under färd) men resultatet blir alltid ett ”helikopterflapprande”, om än i olika skepnader, i farter över 60 km/h. En uppfällbar flärp sitter i framrutans överkant och ska i uppfällt läge avhjälpa problemet, men det resulterar bara i att tonarten ändras. Sikten bakåt är begränsad på grund av den krympta bakrutan och vyn hade varit snudd på obefintlig om inte nackstöden hade varit av ihålig sort.
Pluriel saknar mittstolpe och erbjuder än mer frihetskänsla när de elmanövrerade fram- och bakrutorna hissas ner. Nu är bilens etikett ”panoramasedan” och bjuder naturligvis in allsköns luftströmmar från olika håll till kupén.

Nej, som öppen gör sig Pluriel bäst i sin nästa skepnad som ”riktig” cabriolet. Taket rullas av helt över bakrutan, som är den övre delen av den tudelade bagageluckan, och gungas ner under det löstagbara golvet i bagageutrymmet. Där under ligger förresten en hatthylla i repkänslig plast som ska klämmas fast i bakstolarnas bakkant och den undre bageluckans överkant.
Rörigt? Hur som helst är nu bakrutan borttrollad och Pluriel är en komfortabel öppen bil med takbågar. Helikoptrarna är borta (om rutorna är uppe) och man kan åka riktigt fort utan att det minsta besväras av fartvinden. Om molnen blir mörkare så tvingas man stanna, packa ur, gunga upp taket och dra på det. Det gäller hålla ordning på turordningen, vilken lucka som ska stängas eller öppnas först och vilken av de tre öppningsknapparna som gäller i just det momentet. Allt medan regndropparna blir större, tyngre och fler.
Monteringen är betydligt skakigare än demonteringen, allt för ofta sitter något lite snett och man tvingas göra om proceduren. En varningssignal ljuder om man försöker köra iväg felmonterad.

Den tudelade bakluckan är lika praktisk som opraktisk. Bra om man bara ska slänga in något där bak och en riktig ryggknäckare då den är i vägen vid tunga lyft. En slaskig vinterdag kan man dessutom skita ner byxorna ordentligt.
Med en klämma i takbågen och en i bagageutrymmet kan även bågarna tas bort för att på så sätt förvandla Pluriel till ”spider”, en cabriolet utan bågar. Det gäller att och stå stadigt på benen och ha tungan rätt i mun, annars stöter bågarna till karossidorna och repar lacken eller också kommer fingrar i kläm i bågarnas bakre fästanordning.
De båda bågarna väger knappt 12 kg stycket och kan inte tas med under färd. De får vackert stanna hemma i garaget, vindsförrådet eller hotellrummet. Hur korkat är inte det?
Pluriel kan också enligt Citroën extraknäcka som pick-up. Baksätets ryggstöd puttas enkelt ner och ett plant 175 cm långt bagageutrymme uppenbaras. Citroën ser gärna att bågarna är bortmonterade i detta läge, kanske för att kunna kalla bilen ”spider pickup”, men faktum är att Pluriel blir något mer användbar med dem på då trätrallar, cementsäckar, öltunnor, plastflamingos och annat kan travas på varandra.
På ojämn väg ”flexar” Pluriel en hel del, karossen knirrar och rister. Det spelar ingen större roll om bågarna är monterade eller om taket är pårullat. Pluriel bjuder inte heller på någon hisnande körupplevelse, det är kort och gott känslan att glida runt utan tak som är behållningen.
Man undrar vilken passform alla finurligheter kommer att ha efter några säsonger och hur inredningen kommer att klara de förväntade tuffa tagen. Under provtiden lossnade delar som inte skulle göra det, och takbågar och inredning bar snart spår av såväl flottiga fingeravtryck som skrapmärken.
Och så håller det på. Varje förvandling innebär mycket jobb och inte i någon skepnad är Pluriel särskilt kul eller bra.
Pluriel visades upp första gången som konceptbil i Frankfurt 1999 och frågan är om inte det hela skulle ha stannat där. Visst är det kul att steget mellan koncept till färdig produkt har kortats men Pluriel känns på många sätt som ett projekt påhejat av marknadsfolk snarare än ingenjörerna på Citroën.

Det stora problemet som Pluriel dras med är att i kampen att hitta på så många användningssätt som möjligt har teknikerna bluddrat bort smidigheten i själva användandet.
Om man hade dragit ner på stollerierna och förfinat de funktioner som återstod, hade Pluriel kunnat bli en vinnarvagn. Ursprungsmodellen C3 är ju en kanonbil på många sätt.
Då kanske Citroën också hade kunnat ge den storsäljande – nära på snusförnuftiga – huvudkonkurrenten Peugeot 206 CC en match.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer