Första intrycket

Nya C4 behöver egentligen inte parfymampuller och andra spektakulära gimmickar för att konkurrerna. Det räcker långt att vara välgjord, bekväm och vägsäker.

Basfakta

C4 2,0i COUPÉ (1,6 HDI Berline inom parentes)

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0 (17,6) . Borrning/slag 85/88 ( 75/88,3) mm, volym 1997 (1596) cm3. Max effekt 177 hk/130 kW (109 hk/80 kW) vid 7000 (4000) r/min. Max vridmoment 202 (240, med överladdning 260) Nm vid 4750 (1750) r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak halvstel axel med torsionsstavar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång med elservo.

Bromsar
Skivbromsar fram, de främre ventilerade.

Hjul
Däck 205/50 R17 (205/55 R16).

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 426 (427), bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstevikt ca 1400. Maxlast ca 400. Tank 60 l.

Fartresurser*
Toppfart 227 (192) km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 (11,2) s.

Förbrukning*
Stad 1,17 (0,6), landsväg 0,65 (0,4), blandad körning 0,84 (0,47) l/mil.

* Enligt tillverkaren.


Med Wunderbaum som standard

Men nya mellancittran har finesser som är intressantare än parfympatronen. Modellen har potential att bli en storsäljare i Golfklassen.

Citroën C4 är först i världen med Wunderbaum som standard. Så var det sagt, men bilen har andra egenskaper som är av större värde och gör C4 till ett av de intressantare alternativen i C- eller Golf-klassen.
Ford Focus, Opel Astra och Skoda Octavia är andra nykomlingar i en bilkategori som förefaller tränga undan D-segmentet med Ford Mondeo i spetsen.
I C4 dinglar ingen doftgran i backspegeln, däremot finns en parfymdoftande ampull integrerad i klimatsystemet. En dylik doftpatron räcker i 45 dagar och det finns nio dofter att välja på. Vanilj, mynta/mysk och bambu är standard. Du kan själv byta ampull och dosera styrkan.
Vanilj är enligt parfymörerna den doft som i stort sett alla mänskliga näsor gillar och så mycket kan sägas som att det i alla fall luktar bättre än fyllda askkoppar, gamla bananskal, begagnade joggingskor och mycket annat man kan ha med sig i en bil.
C4 ersätter den anonyma Xsara och är byggd på samma bottenplatta som Peugeot 307. Liksom C5 vill den nya modellen markera Citroëns revir som ett tekniskt nydanande bilmärke. Det sker inte bara med väldoft. Filbytesvarnaren, det fasta rattnavet och den transparenta instrumentskärmen är tre nya prylar att glädjas åt.
Instrumenten sitter samlade på en genomskinlig skärm ovanpå panelen och i mitten. Finessen är att kontrasten justeras automatiskt så att instrumenten alltid kan läsas av hur ljusförhållandena än skiftar.
Det fungerar hur bra som helst. Jag är mindre förtjust i man har satt en varvräknare ovanpå rattstången mitt framför föraren, men får väl medge att det är kul idé att låta hela varvräknaren rodna när maxvarvet överskrids. Hastigheten visas med digitala siffror i stället för på en konventionell visartavla.
Multifunktionsrattar med massor av knappar finns i många bilar. I C4 har konstruktörerna valt att göra endast rattkransen vridbar medan navet är fast. I rattcentrum finns knappar för ljudanläggning, färddator och navigation, farthållare/
fartbegränsare och diverse extra utrustning som telefon.
Men den stora fördelen med ett fast rattcentrum är att det har möjliggjort en bättre formad krockkudde som oberoende av rattutslag ger det bästa skyddet för föraren. För övrigt är det svenska Autoliv som har utvecklat systemet.
Under främre stötfångaren på provbilen sitter sex infraröda sensorer som registrerar om bilen överskrider de vita filmarkeringarna i vägbanan. I så fall varnas föraren genom en vibrator i stolen, man får helt enkelt en handfast massage i häcken. Det sker bara i hastigheter över 80 km/h och systemet kan stängas av.
Detta nya system kallas AFIL och kommer liksom på C5 att finnas som tillval. AFIL kan visa sig vara ett effektivt medel mot bristande koncentration vid ratten. Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk somnar vid ratten eller ägnar sig åt annan verksamhet – telefonsamtal, navigering, snytning av barn etc – som tar uppmärksamheten från körningen.
För övrigt kan C4 extrautrustas med lite av varje, exempelvis telefon och GPS. Under bakluckan finns ett system för avgränsning av bagagerummet med hjälp av skiljeväggar som när de inte används kan stuvas undan i tröskeln till bagagerummet.
C4 lanseras med två karosser, tre- och femdörrars, med stor skillnad sinsemellan. Innerutrymmena är identiska men tredörrarsversionen har karaktären av sportkupé. Den är också ensam om den kraftfullaste motorn, en tvåliters fyra på 177 hk.
De enormt breda dörrarna gör det visserligen smidigare att komma in i baksätet men kräver ett svängrum som sällan finns tillgängligt i stadsmiljöer eller på parkeringsplatser.
Femdörrarsbilen är en mer konventionell familjevagn och säkerligen den som kommer att bli mest populär när bilarna börjar säljas. I Sverige blir det på nyåret.
Jag trivdes mycket bra bakom ratten i C4 även om jag inte reflekterade så värst mycket över den svaga vaniljtonen i atmosfären. Den transparenta instrumentskärmen fungerade ypperligt. Att rattnavet stannade kvar när jag svängde störde inte alls.
Framför allt satt jag mycket bra i stolarna. Dessa kan beställas med antingen mjukare eller hårdare stoppning beroende på om man föredrar bekvämlighet eller maximalt stöd vid sportig körning. Även ljudkomforten är riktigt bra. Sidofönstren är lite tjockare än vad som är vanligt och vindrutan är laminerad med en ljuddämpande film mellan de två glaslagren. Detaljarbetet ger ett bra kvalitetsintryck. Dålig bakåtsikt är en svaghet på båda karossversionerna.
Styrningen har elektrisk servo och ger bra vägkänsla. Chassit är i princip samma som på Peugeot 307 och väg-egenskaperna är bra utan att C4 överglänser klasskonkurrenterna.
C4 kommer med fem bensinmotorer och tre dieslar. Alla är fyrcylindriga. De bensindrivna motorerna är på 1,4 liter /90 hk, 1,6 liter/109 hk , 2,0 l/136 hk, 2,0 l/141 hk (en ny motorversion) samt 2,0 l/177 hk. Dieslarna är på 1,6 l/90 hk, 1,6 l/109 hk och 2,0 l/136 hk. Den sistnämnda har sex växlar, övriga är femväxlade och till ett par versioner finns fyrstegad automat.
Riktigt vilka kombinationer som ska säljas i Sverige är inte klart. Detsamma gäller priserna. Men Citroën brukar inte dra sig för att priskriga. Det behövs nog också, så många starka konkurrenter som samtidigt rullar ut på banan.

Visa kommentarer