Citroën ger sig, med C4 1,6i BioFlex, in i etanol-leken där bland andra franska konkurrenterna Peugeot och Renault redan härjar.

Första intrycket #287

Snygg fransman som tyvärr är surrig och slö motormässigt. Vid etanolkörning är den för törstig men det är positivt att miljön påverkas en aning mindre.

Sedan september erbjuder Citroën en etanolbil. C4 BioFlex är näst billigaste E85-bilen i Sverige, endast Renault Mégane FlexFuel slår den på fingrarna. Citroën C4 BioFlex i grundutförande kostar 156 900 kronor men bilen vi kör har tilläggsnamnet SX-Pack. Priset hoppar då upp till 167 800 kronor, men då ingår bland annat elhissar bak, läderratt, tvåzoners klimatanläggning och regnsensor. Provkörningsbilen är dessutom utrustad med ett tillvalspaket med bland annat parkeringssensorer för 14 900 kronor och ett panoramaglastak för 7 900 kronor.

Motorn baseras på den trötta 1,6-litersmaskin som sedan tidigare finns i C4 och i några av Peugeots bilar. Den utvecklar 110 hästkrafter när den körs på bensin, och körs bilen med etanol i tanken ger motorn totalt 113 hästkrafter, en ökning av effekten med 2,7 procent. Motsvarande siffror för vridmomentet är 147/153 Nm vid 4 000 r/min.
Något som är mer intressant är förbrukningssiffrorna. Med tanken full av E85 drar bilen 1,17 liter per mil. De 60 litrarna i tanken räcker ungefär 50 mil innan det är dags för ett besök på macken. Kör vi i stället med bensin kommer vi ner i 0,8 liter per mil. Bilen drar alltså 46 procent mer vid körning på E85 än med bensin. Citroën anger dock 35 procents ökning, med andra ord lär vi få återkomma till detta.

Ska du då välja BioFlex om du tänkt dig en C4? Svaret är ja om du kör kortare sträckor. Bilen är komfortabel och lättkörd trots växellådans långa slag. Du kör samtidigt mer miljövänligt och får 10 000 kronor i miljöbilspremie vid inköpet av bilen. Dessutom är förmånsskatten lägre och du erhåller parkeringsförmåner i vissa städer samt slipper biltullarna i huvudstaden.
Vill du ha en mindre surrig bil och kör längre sträckor – välj då dieselversionen C4 HDi som är betydligt snålare och kostar från 169 900 kronor.

Citroën C4 1,6i SX BioFlex

Pris
Från 156 900 kronor.

Motor
Etanol/bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 78,5/82 mm, cylindervolym 1 587 cm3. Max effekt 113/110 hk (80 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 153/147 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak halvstel axel med torsionsstavar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum. Däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 426, bredd 177, höjd 146, spårvidd f/b 150/151. Tjänstevikt 1 400, maxlast 332, max släpvikt 1 511. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 194 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 10,2/10,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,33/0,95, landsväg 0,77/0,57, blandad körning 0,98/0,71 l/mil. CO2 160/169 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Citroën C4 1,6i SX BioFlex
NÄSTA Nya Audi A4 – direkt från första provkörningen