Provkörning av Citroën C4 Picasso

Man kan inte beskylla Citroën för att vara fega. Nya C4 Picasso liknar inget annat. Möjligen en DS-version utan att vara det. Fågel eller fisk? Vi provkör!

Första intrycket

Man närmar sig nya C4 Picasso med spänd förväntan. Om förra generationen såg knasig ut är det inget mot denna. Men de spännande linjerna ­håller inte riktigt måttet.

Instrumentpanel XL

10/10

Prisvärd

5/10

Citroëns ­designavdelning har verkligen fått tillbaka körglädjen. De senaste årens DS-versioner är utmärkta exempel på det och det passar Citroën att vara lite knasiga igen. Är det något bilmärke som ska vara det så är det just Citroën.
Det räcker med att man sätter sig i nya C4 Picasso för att inse att det här inte är någon vanlig bil. Framrutan är större än någonsin, nästan så du kan se upp till månen.
Djupet på instrumentpanelen är absurd. Jag kan lätt placera en mikrovågsugn där, eller en byst av min älskade chef.
Jag vill dock inte vara den som utför en inre fönsterputs i en C4 Picasso, möjligen då med högtryckstvätt.
Det knasiga fortsätter med inte bara en utan två stora pekskärmar där i stort sett alla funktioner i bilen styrs. Det är förstås en vanesak, men det är inte helt lättbegripligt.
För att justera värmen/kylan i kupén måste man till exempel gå in på skärmen. Dessutom känns det ovant att hela tiden tvingas snegla åt höger för att se hastighetsmätare och navigator, bara för att ta två exempel på all den information som visas där.
När jag blickar ner på passagerarstolen inser jag att det inte är någon stol, det är en massagebänk. I alla fall om man sitter i en extrautrustade Exclusive-versionen. Undersidan av stolen är utfällbar så att du verkligen kan sträcka ut och njuta av stolens knådande.
Inte ens föraren blir skonad från vibrationer.
Citroën tycker att föraren ska uppmärksammas på att han korsat en målad väglinje utan att indikera att han vill det (Lane Assist) med kraftiga vibrationer i säkerhetsbältet. Det normala förfarandet för att påkalla uppmärksamhet är väl att det sker i stol eller ratt?
På utsidan har designavdelningen också masserat C4 Picasso ordentligt. Är det en konceptbil eller en produktionsbil måste frågan bli. Det är i alla fall modigt att bygga en så älska/hata-version av en bil som förväntas sälja i stora mängder.
Citroën har gått vågat fram med den lite knubbiga utsidan och i fronten ser vi vad som kommer att bli något av ett signum på många modeller från företaget framöver, nämligen positioneringen av ljus.
Längst upp en rad LED-lampor som fungerar som dagljus. Därunder de huvudsakliga strålkastarna och längst ner dimljus. Snyggt tycker i alla fall jag och dessutom ger det C4 Picasso en extremt uttalad identitet.

Citroën C4 Picasso vilar på en helt ny plattform som kommer att användas till en stor mängd produkter från Citroën och Peugeot.
Den benäms EMP2 (Efficient Modular Platform 2) och är tillverkad i aluminium, THLE-stål med hög elasticitetsgräns och ett bakparti i kompositmaterial. Plattformen är 70 kilo lättare än den nuvarande.
Nya C4 Picasso är 40 millimeter kortare än föregångaren och med bland annat motorhuv i aluminium och baklucka i kompositmaterial har vikten sänkts med ytterligare 70 kilo. Nya C4 Picasso är med andra ord 140 kilo lättare än nuvarande modell.
Chassit är optimerat mer för komfort än sport. C4 Picasso är ganska mjuk, nästan lite amerikansk, i fjädringen men den klarar ändå av att kompensera för ojämnheter och vägskarvar.
Den elektriska servostyrningen fungerar väl och är inget vi behöver gny om. Däremot konstaterar vi att C4 Picasso är väldigt känslig för sidovindar. Nu friskade det visserligen på bra från Atlantkustens sida men det är oroväckande hur mycket bilen åkte i sidled när vinden fick tag i karossidan.
C4 Picasso upplevdes, i alla fall på de portugiska vägarna, som väldigt tyst och vi lyckades finna ett stycke ”svensk” väg som inte förändrade det intrycket. Det bådar gott inför försäljningsstarten efter sommaren.

Om Citroën ansträngt sig på chassi-och karossidan har de legat lågt på motorfronten. Det gäller i alla fall de motoralternativ som erbjuds på den svenska marknaden.
Dieselmotorer kommer att stå för 90 procent av försäljningen. Det finns två alternativ på 1,6 liters cylindervolym. 90 eller 115 hästkrafter. Vi körde den starkare men det kändes aldrig så.
Bilen är högt växlad för att hålla nere motorvarv och därmed bränsleförbrukning. Bra tänkt, men det innebär att man måste växla ned vid minsta motlut och det är obra.
Vad gäller bensin kommer bara en 120 hästar stark fyra till Sverige. Den fanns inte vid provkörningen i Portugal men väl en starkare 150-hästars. Den är inte tänkt för Sverige men inget är hugget i sten om det visar sig att marknaden vill ha den. Å andra sidan kommer den att erbjudas i den sjusitsiga versionen av C4 Picasso, men det är först i slutet av året. Närmare två tredjedelar av den totala Picassoförsäljningen förväntas bli C4 Grand Picasso.
Bilen vi provkörde var utrustad med en sexväxlad manuell låda som fungerade godkänt. Citroën erbjuder även den elstyrda automatlådan ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds).
Den är ingen nyhet och har inte precis fått motorskribenter att gå i taket av lycka.
Fransmännen pratar mycket om lådan och säger att den blivit mycket bättre. Men den fanns inte tillgänglig i en enda bil på pressvisningen.
Jag säger inte att det är så, men det kanske fanns en anledning.

Rivaler

Ford C-Max 1,6 TDCI 115 hk
Ford C-Max 1,6 TDCI 115 hk
Andas samma barn med flexibelt baksäte och här en tredje sittrad från start. Men bara för barn och kortare resor.
Pris: från 197 900 kronor.

Renault Scenic 1,5 dci 110 hk
Renault Scenic 1,5 dci 110 hk
Pionjär i segmentet när den introducerades under 90-talet. Nu omsprungen av många. En ny version på gång under 2014.
Pris: från 223 900 kronor.

Citroën c4 Picasso e-HDi 115

Pris
219 900 kronor, säljstart i augusti.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 115 hk (84 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel med bakåtriktade bärarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 443, bredd 183, höjd 161, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 11. Tjänstevikt ca 1 350, maxlast ca 550, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540-1 709 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s, toppfart 189 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,45, landsväg 0,38, blandad körning 0,40. CO2 105 g/km. Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
1 088 kronor per år.

Visa kommentarer