Första intrycket

Storebror Grand Picasso har redan fått bra betyg och nyfödde Picasso utan tilltalsnamn får det också. En av de färgstarkaste och bästa i klassen. Konkurrenterna får se upp!

Basfakta

Pris 
Från 247 000 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 18,0. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 138 hk (100 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram. 6-växlad manuell låda med automatfunktion eller vanlig 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel med bakåtriktade bärarmar. Luftfjädring bak på Exclusive-modell.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 447, bredd 183, höjd 161-166 (rails) , spårvidd f/b 151/154. Tjänstevikt 1 656, maxlast ca 590, max släpvikt 1 500. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,79, landsväg 0,51, blandad körning 0,61 l/mil. CO2 159 g/km.

*Enligt tillverkaren.


Lillebror kaxar upp sig

Citroën C4 Grand Picasso med sju sittplatser är en testvinnare. Nu kommer den i sportigare utförande med plats för fem. Fortfarande lika bra?

Den tolv centimeter kortare Picasso har en klart ärtigare utstrålning än sin storebror. Annorlunda front med en grill som nästan ger sken av  WRC-bil och extra luftslitsar i stötfångaren. En onödig, men attraktiv, böjning av kromlisten i midjelinjen och ny bakdel med liggande, breda bakljus. Att Citroën siktar på en yngre målgrupp står klart. Och det är väl så att ska man hinna med att fylla upp fem passagerarplatser med kids får man ligga i ett tag och kanske inte är så ung längre. Till dess framstår den mindre versionen som ett utmärkt val.

Trots att de två bröderna till det yttre är helt skilda väsen, ja chevronen i nosen avslöjar deras DNA, så har Picasso hela 85 procent av delarna gemensamt med Grand Picasso. Komfort är ett nyckelord, här pratar vi inte om körglädje i ordets egentliga mening. Visst tar sig C4 Picasso genom kurvorna helt OK men körglädjen infinner sig för att det går mjukt och behagligt, hellre än fort.
Ett annat honnörsord är tystnaden. C4 Picasso gör inte mycket väsen av sig och den provkörda 138 hk starka tvålitersdieseln är kanske inte marknadens hetaste, men en av de mer lågmälda.
Sju krockkuddar är standard. Antisladd- och antispinnsystem ingår från billigaste version. Elhissar fram och enkel luftkonditionering finns. Udda standardutrustning är ett system som tillåter bilen att stå still i två sekunder i uppförsbacke, nog för att du ska hinna med högerfoten till gaspedalen.

Panoramasoltak som komplement till den redan enorma vindrutan kostar 7 000 kr. Parkeringssensor som talar om huruvida du ryms i p-rutan: 6 500 kronor. Luftfjädringen bak finns bara i dyraste Exclusive-modell.
Baspriset för billigaste C4 Picasso (1,8-liters bensinmotor med 127 hk) är 198 900 kronor. 
C4 Picasso har fack och avlastningsmöjligheter som räcker och blir över. Fullt möjligt att glömma prylar där i åratal. Ett arv från Grand Picasso. Tyvärr orsakar de många skarvarna i instrumentpanel och konsoler att det knirra betänkligt i vårt exemplar.
Baksätesraden är justerbar (alla tre stolarna) i längsled och förstås fällbar. I det läget ökar lastutrymmet från 500 till 1 734 liter. Lastutrymmet är som mest 117 centimeter brett och 187 cm långt.
En bra bil har fått ett lika bra, och snyggare, syskon. Det här bör bli en försäljningsuccé för Citroën.

 

 

Visa kommentarer