Kufiskt franskt har fått stå tillbaka för en stramare tysk känsla i nya Citroën C5. På gott och ont.

Första intrycket #376

Mycket snyggare och elegantare än föregångarens antiform. Andas mer premium även inuti med snyggt detaljarbete och verkar väl ihopskruvad. Gashydraulisk fjädring är inget Citroën behöver skämmas över och rekommenderas. Bekvämast i klassen, men inte särskilt innovativ.

Hög komfort och stora utrymmen var ledorden för nuvarande Citroën C5, som lanserades 2001. Nya Citroën C5 har dessutom begåvats med det föregångaren saknade, nämligen elegans. Eller premiumkänsla, för att använda favoritordet nummer ett i bilkretsar.

Medan föregångaren var en stor och oformlig koloss utan personlighet är den nya modellen en stolt stor-Citroën med tydliga karaktärsdrag.
Den stora halvkombiluckan har skippats till fördel för en konventionell baklucka och en konkav bakruta, känd från prestigevagnen C6. Kombimodellen Tourer anländer till Sverige i slutet av maj, samtidigt som sedanen, men fanns inte på plats vid den första provkörningen. Kombiryggsäcken kostar 8 000 kronor.
Köpekontrakt kan från och med nu undertecknas även på etanolkonverterade 2,0i 16V Bioflex med 143 hästkrafter trots att officiell lansering sker först i slutet av augusti. Pris från 227 900 kronor.
Karossen har blivit lite längre (plus tre centimeter), ganska mycket bredare (plus åtta centimeter) och en aning lägre (minus tre centimeter) jämfört med föregångaren. Axelavståndet har växt med fyra centimeter, totalt 282 centimeter. Bilen har med de nya formerna fått något mindre lastutrymme, 439 liter jämfört med tidigare 470 liter (VDA-norm).
Bilens väl tilltagna längd (478 centimeter), men framför allt bredden gör att kupén känns luftig. Åtminstone för fyra åkande. Takutrymmet i baksätet blir lidande av den coupéliknande branten vid c-stolpen. På ytterplatserna sitter man relativt lågt, men en nordbo över normallängd får ändå problem. Mittplatsen är en ogästvänligt hård och förhöjd dyna, otänkbar som sittplats för en vuxen och inte särskilt praktisk för barn. Obegripligt att Citroën inte lyckats bättre med tanke på hur brett baksätet är. Benen behöver åtminstone inte trängas allt för mycket och även fötterna får plats under framstolarna.
Ett signum för Citroëns stora bilar är den gashydrauliska fjädringen. I nya C5 är den valfri. I de två lägsta utrustningsnivåerna X och Dynamique får man konventionella skruvfjädrar av stål medan Comfort och Exclusive har gasklockor.
Citroën menar att en del kunder skrämts bort av den ”knepiga” gasfjädringen och man vill genom att erbjuda bådadera locka till sig skeptikerna. Sådana finns det som bekant gott om, men i det här fallet behöver man inte vara det minsta misstänksam. Gasfjädringen är bekvämare, mer praktisk och kostar bara 2 000 kronor mer med Bioflex-versionen.
Hydractive 3 Plus, som fjädringssystemet kallas, är samma som i C6 och kan ställas i två lägen, komfort eller sport. Med svensk vägstandard råder inga tvivel om att gasfjädringen hanterar ojämnheterna bäst. Fördelarna är också uppenbara när man lastar bilen, då den automatiska nivåregleringen kommer väl till pass.
Fördelen med den konventionella fjädringen uppges vara en mer direkt vägkontakt, något vi dock inte skriver under på. Styrningen är kommunikativ på ett sätt som Citroën tidigare inte skämt bort oss med. Nya C5 är överhuvudtaget långt mer spännande att ratta än den sävliga föregångaren, men det ligger inte i bilens natur att köras sportigt. Hellre växlar man upp, låter den fina dieselmotorn lägga sig på ett behagligt lågt varvtal och lägger sig till ro i den gängse trafikrytmen. C5 går tyst, tryggt och säkert. Ljuddämpad vindruta är standard medan även sidorutorna är laminerade i Exclusive-utförande.
Interiören är stramt hållen, åt det tyska hållet, vilket märks inte minst på stolarna som blivit hårdare. Väck är den franska fluffiga och ombonade känslan. Det stillastående rattnavet är det enda besynnerliga draget i en annars mycket propert formgiven kupé.
Fyra bensinmotorer, varav en är Bioflex, och fyra dieslar erbjuds. På bensinsidan blir det ett ganska stort hopp mellan fyrcylindriga 2,0 med 143 hk till V6 med 215 hk.
V6-modellerna, diesel och bensin, har sexväxlad automatlåda som standard. De fyrcylindriga bensinarna och lilla 1,6-litersdieseln på 110 hästkrafter har femväxlad manuell medan HDi-motorerna på 138 respektive 173 hästkrafter har sexväxlad manuell.
Tre av fyra sålda C5 under 2007 var dieslar, att jämföra med var tredje på totalmarknaden. Det är lätt att förstå varför, PSA-koncernens dieselmotorer är snåla och kraftfulla.
Citroën har inte ansträngt sig för att sänka förbrukningen i nya C5, men om två år kommer start/stopp-funktion, eller microhybridteknik som PSA valt att kalla det, att börja införas över hela modellprogrammet. Under 2011 kommer PSA att presentera en C5 med dieselhybriddrift.
Instegsmodellen 1,8i 16V med 127 hästkrafter kostar 199 900 kronor och då ingår farthållare med fartbegränsare, fönsterhissar, luftkonditionering och cd/mp3-stereo. Beroende på utförande finns tillvalsutrustning så som  avåkningsvarnare (AFIL), elektrisk parkeringsbroms, parkeringssensorer fram och bak, panoramaglastak, navigation med hårddisk, xenonstrålkastare med adaptivt kurvljus samt en radar som bedömer om parkeringsfickan är stor nog för bilen.
Några udda, innovativa franska specialiteter bjuds tyvärr inte och vissa tekniska finesser saknas, exempelvis distansfarthållare. Annars är såväl standardutrustningen och prissättningen vettig.
Det blev fem stjärnor när bilen krocktestades i Euro NCAP och utrustningen är diger. Sju krockkuddar är standard varav en skyddar knäna på föraren vid en kollision, samtidigt som pedalstället sjunker in för att begränsa benskadorna. Sidokrockkuddar bak är tillval.
Ett stort lyft i design, materialval och utförande men också i vägegenskaper gör att Citroën C5 nu kan jämföra sig med de allra bästa i den övre mellanklassen.

Citroën C5 2,0 HDI

Pris 
248 900 kronor, med gashydraulisk fjädring 251 900 kronor.

Motor 
Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,3:1. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. 
Max effekt 138 hk (100 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad man.  låda alt 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ 
Fram fjäderben (MacPherson) med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak multilänkaxel (gashydraulisk fjädring med elektronisk styrning i Comfort/Exclusive).

Styrning 
Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar 
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul 
Fälg 6,5 tum, däck 225/60 R16.

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 282, längd 478, bredd 185, höjd 146, spårvidd f/b 159/156. Tjänstevikt ca 1 751, maxlast 
ca 407, max släpvikt 1 560. Tank 71 liter.

Fartresurser* 
Toppfart 204 km/h. 
Acceleration 0–100 km/h 10,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 
Stad 0,79, landsväg 0,49, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 157 g/km.

*Enligt tillverkaren. 


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer