C5 Aircross tillverkas redan i Kina, men ska nu också börja byggas i Frankrike. C5 Aircross siktar på att bli det bekväma alternativet.

Det här är nytt!

Stötdämparna
C5 Aircross får de nya stötdämparna med dämpade ändlägen.
Softa stolar
För att ytterligare öka komforten erbjuds stolar med 15 millimeter extra skum i stolarna.
Framhjulsdriven
C5 Aircross bygger på EMP2-plattform, vilket på ren svenska betyder att den är framhjulsdriven.

De bilmärken som inte kan erbjuda suvar i alla upptänkliga storleksklasser kan i princip hälsa hem. Det har alla tillverkare förstått vid det här laget. Citroën också. Därför har de lagt ned produktionen av ”vanliga” C5, och därför plockar fransoserna i stället hit deras kinesiska suv-modell C5 Aircross. En kurvig mellanklass-suv på 4,5 meter som också blir märkets nya flaggskepp.

Den tillverkas sedan förra året i Kina, men de bilar som säljs i Europa från och med årsskiftet­ kommer att tillverkas på Citroën-fabriken i Rennes i nordvästra Frankrike. Turordningen är för övrigt talande för Kinas betydelse för bilindustrin i dag. Förr skickade man gamla pressverktyg till Kina, modeller som inte längre gick att sälja i Europa. I dag är det tvärtom. Först säljs bilarna i Kina, och sedan plockas de över till Europa.

Citroën C5 Aircross

Foto: Nicolas Zwickel

C5 Aircross är en rymlig och bekväm suv. Eftersom den bara säljs med framhjulsdrift så har man kunnat minimera tunneln i mitten.

Hur som helst: Jag har provkört Europa-debutanten C5 Aircross en kort sträcka i Paris. Det bestående intrycket är komfort. Jag skulle också kunna säga ”kors i taket”. Så ovanligt är det nämligen. Suvar är ju normalt sett en smula stötiga när vi möter dem på pressvisningar. Dels för att tillverkarna ofta sätter på grandiost stora fälgar för utseendets skull. Det betyder att utrymmet som blir över i hjulhuset passar bättre för lakritsremmar än för däck. Alltså inget vidare för komforten.

Dels ligger det i suvarnas grundkonstruktion. De är i grunden högbyggda och har stor fjädringsväg. Därför är de benägna att kränga i kurvorna. För att motverka detta sätter de flesta tillverkarna på kanonhårda fjädrar och stötdämpare. Men Citroën har en annan agenda. Med sin revolutionerande tagline ”Comfort is the new Cool” vill man positionera sig som märket med mer komfort än andra märken. Tanken svindlar. I princip har motsatsen, sportighet,­ dominerat all marknadsföring de senaste decennierna. Alla märken har velat vara ett alternativ till BMW, och det vanligaste adjektivet i pressreleaser sedan 1993 är ”dynamisk”.

Citroën C5 Aircross

Foto: Mikael Stjerna

De praktiska ”air-bumpsen” på dörrarna har krympt betydligt, och är nu så små att de inte har någon skyddande verkan.

För C5 Aircross betyder komfort-ambitionen­ en hel del. Bilen är utrustad med Citroëns nya stötdämpare med hydrauliska ändlägen. ”Progressive hydraulic cushions” kallas den nya finessen. Körsträckan var för kort för en riktig utvärdering, men jag vet att stötdämparna gör ett utmärkt jobb i nya Citroën C4 Cactus som jag körde nyligen. Enkelt uttryck gör dämparna det möjligt att ha en mjukare fjädring än annars. De nya dämparna får den stora fjädringsrörelsen att bottna på ett mjukare sätt.

För att höja komfortnivån ytterligare kan man tillvalsutrusta sin C5 Aircross med komfortstolar med 15 millimeter extra skumvaddering. ”Vi vill vara en måttstock för komfort inom bilindustrin” säger Xavier Peugeot, produktchef på Citroën till oss biljournalister i Paris.

Citroën C5 Aircross

Foto: Nicolas Zwickel

En suv behöver inte säljas med fyrhjulsdrift idag. C5 Aircross gör det inte.

C5 Aircross kommer att säljas med nya motor­alternativ för den europeiska marknaden. Två olika bensinmotorer erbjuds, en trecylindrig på 130 hästkrafter och fyrcylindrig på 180 hästkrafter, samt två dieselmotorer som även de är på 130 respektive 180 hästkrafter. 2020 kompletteras programmet med en laddhybrid.

Den europeiska utrustningen är inte helt identisk med den kinesiska. I Kina säljs C5 Aircross med en hel baksoffa, i Europa är baksätet tredelat. Någon sjusätesversion, som i kusinen Peugeot 5008 SUV, är inte planerad. En kinesisk influens är däremot klimatanläggningen, för övrigt en av många delar i C5 Aircross som görs i Kina. Kineser gillar inte helt skärmstyrda lösningar, därför ställs temperaturen med direktreglage.

Den korta provturen tillåter mig inte att bedöma bilens köregenskaper, men jag kan i alla fall konstatera att C5 Aircross är en rymlig och bekväm suv. Eftersom den bara säljs med framhjulsdrift så har man kunnat minimera tunneln i mitten, vilket har gett ett utrymmesvänligt platt golv i baksätet.

Citroën C5 Aircross

Foto: Nicolas Zwickel

Mikael provar baksätet, inga större platsbekymmer fast han är hattbeklädd.

Priserna är inte klara, men gissningsvis lär de bli i samma härad som Peugeot 5008. Räkna med startpris på 250 000 kronor för instegsmodellen med trecylindrig 1,2-liters motor. Den största begränsningen på svenska marknaden lär vara avsaknaden av fyrhjulsdrift, något som kommer först med hybridmodellen 2020. Kunderna som prioriterar komfort får helt enkelt ha överseende med det.

Citroën C5 Aircross

Pris
Ej prissatt, säljstart vintern 2018, första kundleverans i början av 2019.


Motor (preliminära uppgifter):
Bensin. Tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
i. u.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 215/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 451, bredd 186, höjd 167, spårvidd f/b i. u. Markfrigång 23. Tjänstevikt ca 1 490, maxlast ca 425, max släpvagnsvikt i. u. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580-1 630 liter.


Fartresurser
i. u. Bränsleförbrukning: i. u. CO2 i. u.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
i. u.

Rivaler

Peugeot 5008 2017

Peugeot 5008 SUV 130 hk
Peugeots stora suv är precis som C5 Aircross framhjulsdriven, men däremot något större och möjlig att få med sju sittplatser. Pris: 239 900 kronor.

Kia Sportage 2019

Kia Sportage 1,6 GDI Advance 2WD 132 hk
Kia Sportage är 4,48 meter lång och jämnstor med C5 Aircross. Instegsmodellerna är framhjulsdrivna. Bra pris och lång garanti.
Pris: 239 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Citroën C5 Aircross
NÄSTA Så farligt är det att köra med osäkrad last