Men Citroëns nya anstispinnsystem kan inte ersätta fyrhjuldrift.

Första intrycket #243

Snow Motion-systemet har gjort C5 mer start- och accelerationsvillig, trots halt underlag. Men att kalla det ”nästan som fyrhjulsdrift” är att överdriva.

Citroën har lanserat ”Snowmotion”, ett nytt antispinnsystem som ska ge bättre framkomlighet i snö. ”Lika bra som diffbroms, men billigare” menar Citroën.

Vi testar systemet i ett soligt och vintervitt Arjeplog. Termometern pekar på minus 20 grader, en temperatur som förundrar motorjournalisterna från södra Europa.
Citroëns nya antispinnsystem Snowmotion har tagits fram av Bosch och Citroën. Genom att tillåta mer hjulspinn ska startegenskaperna förbättras, menar Citroën.
Men hur bra är systemet i verkligheten?

Efter en kort teknisk genomgång genomförs ett par demonstrationer på sjöis utanför Arjeplog. Två bilar, en med Snowmotion och en utan, väntar framför en opreparerad del av isen, omkring 50 meter lång.
Jag placerar mig i Snowmotion-bilen. På signal från övningsledaren ska vi journalister accelerera för att på så vis övertygas om startegenskaperna. Föraren i bilen med traditionellt anti­spinnsystem har instruktionen att ge full gas. I teorin kommer då antispinnsystemet att strypa motorn i samma sekund som hjulen börjar spinna. Snowmotion-systemet tillåter mer hjulspinn, vilket ger den en fördel.
Borde ge en fördel, i alla fall.
när starten går ser jag till min häpnad hur bilen utan Snowmotion drar iväg, betydligt snabbare än vad jag förmår.

Vi byter spår. Nu går Snowmotion-bilen nästan lika snabbt. Övningsledaren ignorerar alla skämt om ”Slow motion” och säger att Snowmotion fått bäst grepp i alla andra försök. Kanske beror det kullkastade resultatet på den stränga kylan, att snön har blivit strävare.
Snowmotion-systemet får ge igen i nästa moment då vi testar bilarnas förmåga att bibehålla accelerationen i högre fart. Då är Snowmotion helt överlägset. Bilen tappar aldrig effekt utan ångar på för fullt även när hjulen spinner en aning. 

I grund och botten finns ingen ny mekanik. Skillnaderna beror på att systemet behandlar inmatade data om hjulvinklar, rullmotstånd, vägens lutning och hjulspinn på ett nytt sätt. Snowmotion tolererar mer hjulspinn och ger mindre motorstrypning än i tidigare system.
Effekten kan till viss del liknas vid det resultat man får av att trycka in ”ESP off”-knappen. Det tar bort anti­spinnregleringen, oftast upp till en viss hastighet. Men med Snowmotion-systemet sker det vid behov, och helt automatiskt, vilket onekligen är användarvänligt.
Enligt Citroën kan systemet likställas med funktionen hos en differentialbroms. De jämför även med fyrhjulsdrift i måttliga backar. De tester vi kunde göra visar på en förbättrad funktion, samt att lite extra spinn ibland är en nackdel.
Lika bra som fyrhjulsdrift? Nej, det är fortfarande stor skillnad mellan fram- och fyrhjulsdrift.

Citroën C5 Snowmotion

Pris
256 900 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,6. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 340 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar alt gashydraulisk fjädring. Individuell hjulupphängning.

Styrning
Kuggstångsstyrning. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/60-16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 478, bredd 185, höjd 146, spårvidd f/b 159/156. Tjänstevikt 1 751, maxlast ca 404, max släpvikt 1 820. Tank 71 liter.

Fartresurser*
Toppfart 204 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,6 s.

Bränsleförbrukning*/miljö
Stad 0,79, landsväg 0,49, blandad körning 0,6 l/mil. CO2 157 g/km. 

Skatt
3 827 kr.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer