Första intrycket #329

Ypperlig komfortbil med en hel del traditionell Citroën-känsla. Men den som väntar sig avancerad framtidsteknik blir besviken. Vissa detaljer känns passé.

Basfakta

Motor
Bensin: Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 87/82,6 mm, volym 2 946 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 290 Nm vid 3 750 r/min.

Diesel: Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. 2 turboaggregat, laddluftkylare. Partikelfilter. Kompression 17,3. Borrning/slag 81/86 mm, volym 2 720 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-vxl automatlåd med möjlighet till manuell växling.

Fjädring och Hjulställ
Datorstyrd gashydraulisk fjädring och stötdämpning med automatisk nivåreglering. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar,   bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång med servo.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar.

Hjul
18 tum, lättmetall.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 491, bredd 186, höjd 146, spårvidd fram/bak 159/156. Tjänstevikt ej fastställd.

Fartresurser
Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,3 (diesel 8,9) s.

Förbrukning
Stad 1,63 (diesel 1,20), landsväg 0,82 (0,68), blandad körning 1,12 (0,87).

Pris
395 900 (Lignage 444 900, Exclusive 489 400) kronor. Diesel ca 10 000 kronor extra.


Mer försiktig än futuristisk

Nya Citroën C6 är en superbekväm och maffig limousine, men alla som är sugna på ny teknik och innovativa konstruktioner lär bli besvikna på denna fransos.

Än finns det folk som minns Citroën som ett egensinnigt bilmärke med en häpnadsväckande blandning av snillrika och korkade detaljer. Det är väl minnet av den just i år femtioårsjubilerande DS eller Paddan som får överlevande märkesentusiaster att i dag beställa Citroën C6 utan att ha kört bilen, möjligen sett den på en bilsalong eller läst om den i någon motortidning.
De kan se fram mot en jungfrutur i en maffig och bekväm limousine. Men frågan är om revolutionerande konstruktioner och avantgardistiskt tänkande fortfarande är typiskt Citroën. Jag börjar undra. Den nya lyxbilen C6 bygger på idel beprövade lösningar. På några punkter ligger C6 efter redan i starten.

Förvånansvärt nog har C6 inte det fasta rattnav som häromåret var en uppmärksammad innovation på Citroën C4. Det är en konstruktion som inte bara ger möjlighet att skapa en effektivare form på förarens krockkudde, den hade också gett konstruktörerna en välkommen chans att samla reglagen till många funktioner på ett ställe.
Många funktioner betyder självfallet många knappar. I C6 handlar det till exempel om kompletterande inställningar för fjädringens hårdhet och automatlådans aggressionsgrad, nivåinställningar och farthållare och filbytesvarnare.
I de tyska bilar som C6 utmanar – det handlar om Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass – sköts många av bilens system via en centraldator med joystick. Men enligt Citroëns produktchef   Vincent Besson har man inte velat utmana kunderna med så djärva grepp. C6-kunderna kommer ofta att vara äldre personer och sådana har som bekant svårt att lära sig umgås med datorer, menar han.
När det gäller det fasta rattnavet kunde det ha varit en bra lösning även för C6, medger Besson, men beslutet om hur instrumentpanelen skulle se ut var fattat redan innan C4 hade tagit form.

Citroëns senaste stora bil – bortsett från minibussen C8 –   hette XM och försvann från marknaden redan vid sekelskiftet. Prototypen till ersättaren CX visades 1999 på Genève-salongen men beslutet om produktion har tagit lång tid. Under tiden har andra kommit med lösningar som ännu inte finns på C6.

Elektronisk parkeringsbroms finns exempelvis, men den släpper inte automatiskt när föraren trycker på gasen för att köra i väg. Ratten är naturligtvis ställbar i höjd- och längsled, men inte elektriskt som i andra lyxbilar. C6 har inte ”keyless go” som numera finns även på mindre lyxiga vagnar. Att doftpatronen i C4 är som bortblåst i C6 kan nog kunderna leva med – men kan gamla citroënister stå ut med att deras pärla saknar finesser som andra har?
Ett särdrag är onekligen projekteringen i vindrutan av hastigheten, den finns visserligen sedan tidigare på BMW, men där bara som tillval. Jag tycker personligen att det är en bra grej, särskilt som den vanliga hastighetsmätaren sitter så lågt att att jag måste ta blicken från vägen för att kunna läsa av den. Avåkningsvarnaren AFIL, som introducerades på C4 finns även till C6. Den registrerar om bilen glider över den vita vägmarkeringen i farter över 80 km/h och signalerar detta genom att ställa till med vibrationer i förarstolen.
Säkerhetstänkandet är långt drivet och bilen har totalt nio krockkuddar. Resultat från oberoende krocktester föreligger inte ännu.
Bagageutrymmet är relativt litet med tanke på ekipagets storlek (fast C6 är kortare och har mindre axelavstånd än gamla DS) men kupéutrymmena är inte att klaga på. Riktigt skönt är det i baksätet, där toppversionen Exclusive har elektriskt ställbara stolar. Redan i mellanmodellen Lignage finns det läderklädsel med elvärmt baksäte.
C6 är i princip avsedd för fyra personer med skålade säten och ryggstöd, även om det finns plats för en femte i mitten. Lite senare kommer en version med en hel soffa som är fällbar, den får för övrigt en fyrcylindrig dieselmotor och manuell växellåda.
Till att börja med säljs C6 endast med automatlåda och V6-motor – antingen den bensindriva som delas med Peugeot 406/607 eller den nya turbodieseln som Peugeot och Ford gemensamt utvecklat för bland annat Jaguar. Prisskillnaden är inte mer än ungefär 10 000 kronor, vilket kan vara väl använda pengar med tanke på att dieseln i blandad körning drar en kvarts liter mindre per mil.

I effekt skiljer bara sju hästkrafter, När det gäller vridmoment har dieseln ett rejält övertag och i acceleration till 100 km/h är den klart snabbare. I alla fall enligt specifikationerna. Jag hade bara tillfälle att känna på dieseln och blev imponerad både av dess jämna kraftflöde (en del turbodieslar har en tendens att dra i väg alltför våldsamt på lågvarv), den tysta gången och automatlådans diskreta arbete.
Några häftigare maskiner med åtta eller tolv cylindrar är absolut inte aktuella enligt Vincent Besson. Även om C6 i storlek nästan kan jämföras med Mercedes S-klass och BMW 7-serie är det inte i allra översta klassen den ska konkurrera.
Redan grundpriset 395 900 kr (den dyraste Exclusive med diesel går på över en halv miljon) borgar för att det inte blir så värst många C5 som kommer i inbyte. C6 blir nästan dubbelt så dyr. Produktionen kalkyleras till ca 25 000 bilar om året, det är visserligen inga massor men nästan lika stor upplaga som XM kom upp i under hela sin livstid.
Styrningen är progressiv och känns väldigt lätt i låg fart, dock inte alls så hysteriskt villig som i föregångarna DS och CX. I landsvägstempo blir den fastare och visar god precision. Fjädringen, som i princip erinrar om C5 men har förfinats i detaljerna, känns heller inte så påträngande egensinnig. Jag prövar med att gasa på i några branta motorvägspåfarter så att min baksätespassagerare enligt egen utsago far omkring som en vante på det svarta lädret, men C6 förefaller oberörd och går precis dit jag vill utan att ens kränga.

Långfärdskomforten är absolut i stjärnklass. Framför allt är C6 mera lättkörd än tidigare stora Citroën, som visserligen haft sina ljusa sidor men inte varit särskilt smidiga i stadstrafik. Och gissningsvis är det en god affärsidé att ligga lite närmare lyxbilsklassens mittfåra än att köra omkring i en avantgardistisk gräddfil. Även om ”riktiga” Citroën-freaks säkert kommer att beklaga bristen på riktigt originellt nytänkande.

Visa kommentarer