Provkörning av Citroën C8 2,2i 16V

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 86/96, volym 2230 cm3. Max effekt 158 hk (116 kW) vid 5650 r/min. Max vridmoment 217 Nm vid 3900 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak halvstel axel, bakåtriktade bärarmar.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,18 rattvarv, vändradie 11,5 meter

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälgbredd 6 tum, däck 215/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 473, bredd 185, höjd 175, spårvidd fram/bak 157/160. Tjänstevikt 1760, maxlast 640, max släpvagnsvikt 1775, max taklast 100. Tank 80 liter.

Fartresurser
Toppfart 196 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,6 sekunder.

Bränsleförbrukning
Stad 1,29 l/mil, landsväg 0,78 l/mil, blandad körning 0,97 l/mil.

Kloss med komfort

Efter åtta års trogen tjänst är det dags för Citroën att byta ut familjebussen Evasion. Den nya modellen heter C8 och presenteras föga förvånande som både större, rymligare och bekvämare än sin
föregångare. Framför allt poängterar Citroën att nya C8 lirar i en lite finare division än Evasion, man har satsat på en exklusivare och lyxigare framtoning.
Under skalet är det dock i grunden samma bil som tidigare. C8 är byggd på samma bottenplatta som Evasion. Axelavståndet är oförändrat 282 cm, karossen är däremot helt ny och 27 cm längre. Evasions bruksmässiga och fyrkantiga form är helt borta och i stället har C8 en rundare och bulligare kaross. Överhänget fram har ökat med 13 cm, bak är ökningen 14 cm.

De flesta tycker nog att Citroën lyckats skapa en mer elegant och tilltalande familjebuss men det innebär också att karossen är mer svåröverskådlig från förarplats. Det är stor skillnad jämfört med föregångaren Evasion som med sin fyrkantighet gav föraren ovanligt bra koll på bilens alla hörn. I C8 får man ingen ordentlig uppfattning om var karossen slutar, vare sig i framkant eller bakkant. Kanske är det därför som parkeringshjälp är en av nyheterna på tillvalslistan.
Att ge C8 en tydlig märkesidentitet var annars en viktig fråga vid ritbordet. Och visst känner man igen den glada uppsynen från Citroën C3 i fronten och baklyktorna påminner starkt om dem på C5 kombi.
Citroën och Peugeot samarbetar ju sedan 1994 med Fiat och Lancia i det här familjebussprojektet. Tillsammans bygger de olika märkena var sin familjebuss i en fabrik utanför Valenciennes i norra Frankrike. Tidigare var bussarna förvillande lika varandra, det var i princip bara kylaremblemen och modellbeteckningarna på bakluckan som skiljde produkterna åt. Nu är det alltså tydligare skillnader, respektive märkesidentitet syns både i grill, strålkastare och bakparti. Men under ytan är konstruktionerna fortfarande identiska och produktionen sker liksom tidigare i samma fabrik.
Citroën C8 kommer att tillverkas med fem olika motorer. Tvålitersfyran på 138 hk följer med från Evasion och toppmodellen får en V6 på tre liter och 208 hk, samma maskin som sitter i C5. Två dieselmotorer med partikelfilter erbjuds, 2,0 HDi på 109 hk och 2,2 HDi på 130 hk, varav den första är det enda dieselalternativet som kommer hit. Citroën Sverige avvaktar besked om gynsammare beskattningsregler för dieselbilar med partikelfilter innan beslut fattas om 2,2 HDi skall importeras.
Annars tror den svenska importören att C8 2,2i 16V blir volymmodellen. Den har som namnet antyder en 2,2-liters fyrcylindrig motor på 158 hk, bekant från Peugeot 406 och 607. Det är första gången motorn sitter i en modell från Citroën men räkna med att den även hamnar i C5 inom kort.

Exemplaret jag provkör har just denna motor och det är en mycket trevlig och smidig maskin, passar alldeles utmärkt i C8. Kanske saknas det lite kraft på låga varv, maximalt vridmoment nås först vid 3900 r/min. Annars förmår motorn att ge hyfsade fartresurser till den nästan 1,8 ton tunga bilen. Växellådan fungerar klanderfritt och distinkt, en klar förbättring jämfört med den sladdriga historien i Evasion. Fjädringen är väl avstämd, hela bilen känns välbalanserad.
Citroën C8 verkar vara väldigt väl ljudisolerad. På de fina franska vägarna gick bilen väldigt tyst, i motorvägsfart kunde jag från bakersta sätesraden i vanlig samtalston obehindrat prata med föraren.
Vad beträffar sätena längst bak kommer de inte att bli favoritplatserna för de fullvuxna familjemedlemmarna. Man skall helst vara under medellängd för att inte sitta med huvudet mot taket. Sittdynorna är lågt monterade och i kortaste laget, det blir ganska snabbt tröttsamt för benen som inte får tillräckligt lårstöd. Detta gäller för samtliga platser bak. Å andra sidan är det varken bättre eller sämre än i konkurrenter som till exempel Volkswagen Sharan eller Mazda MPV. Hur man än möblerar, stuvar och skjuter säten framåt eller bakåt i en minibuss är sittkomforten överlägset bäst på de två platserna längst fram.
Bilen har skjutdörrar på sidorna och det är enkelt att ta sig till och från de bakersta platserna. Alla stolar går att skjuta i längsled, fälla fram, ihop eller plockas ur helt. Nackskydd och trepunktsbälte finns på samtliga platser.

Bakom ratten i C8 sitter jag utmärkt. Stolen är rejäl, lätt att ställa in med ordentlig justeringsmån i alla ledder. Ratten är ställbar i både höjd- och längsled. Kupén känns väldigt ljus och rymlig och man blickar ut över en ganska egendomligt formgiven instrumentbräda. Hastighetsmätaren och varvräknaren sitter centralt och är mer snygga än praktiska, inte helt enkla att läsa av. Möjligen är det en vanesak men det känns irriterande att behöva titta både en och två gånger innan man uppfattar vilken hastighet man håller.
I taket sitter det en extra innerbackspegel så att föraren kan ha full uppsikt bakåt på bråkiga eller sovande ungar. Det finns gott om sådana omsorgsfulla detaljer och mängder av små och stora prylfack. Närmare 60 stycken, enligt Citroën.
Sex krockkuddar är standard, varav krockgardinerna på sidorna täcker alla tre sätesrader och skyddar samtliga åkandes huvuden vid en eventuell sidokollision. En annan säkerhetshöjande faktor är att modellen nu kan utrustas med aktivt antisladdsystem, ESP.

Klimatanläggningen är standard och indelad i fyra zoner, passagerarna bak har egna kontrollpaneler och luftutsläpp. Känslan av exklusivitet finns i klädseln på stolarna, panelerna är både snyggt och smakfullt klädda i samma material. I provkörningsbilen var det en proper mix av plysh och alcantara. Ett stort fall framåt jämfört med Evasion.
Men kvalitetskänslan är tyvärr ganska ytlig, börjar man syna plastdetaljer, dra lite i de otaliga lådorna, fälla upp och ned de rangliga flygplansborden på framstolarnas ryggstöd, ja då bleknar kvalitets-intrycket. Det är ungefär samma fenomen som vi upptäckt på modeller som C3 och C5, Citroën övertygar inte när det gäller finish i sammansättningsarbetet.
Citroën C8 kommer till Sverige i slutet av året, några priser och utrustningsnivåer är ännu inte fastställda. Räkna med minst 220000 kronor för enklaste C8 med tvåliters bensinmotor. Hur många sittplatser som kommer att ingå är inte heller bestämt, som mest kan man utrusta bilen med åtta sittplatser. Identiska Peugeot 807 kommer hit ungefär samtidigt och prislappen blir nog samma för båda bilarna.
Att Citroën vill profilera nya familjebussen åt det lite mer lyxiga hållet märks inte minst på listan över extrautrustning. Där finns bland annat elektriskt manövrerade skjutdörrar, trippelt soltak, navigationssystem, stor bildskärm och dvd-spelare för baksätespassagerarna.
Det samlade intrycket efter provkörningen är att det här en lättkörd, komfortabel, tyst och trevlig ny kamrat i familjebussklassen.
Återstår bara att se om det är mer ytlig exklusivitet som köparna är ute efter. Och om de också är beredda att betala för det.

Visa kommentarer