Det ska vara små bilar med attityd i år. DS3 visar Citroëns nya uppkäftigare sida och kanske, kanske är den valet framför Mini och Alfa MiTo.

Första intrycket #477

Spännande design och roliga färgkombinationer matchas av en läcker insida. Tillräckligt livlig på vägen och den rör på sig fint med 150-hästarsmotorn.

Med körglädje i fokus och en oändlig mängd individuella val av allt från kaross- och takkulörer till dekaler och raffinerad utrustning, hoppas Citroën att DS3 blir de trendigas favorit.

Bilarna som lär efterfrågas allt mer i framtiden är små, inspirerande och individuellt anpassningsbara. Downsizing och premiumideal kan visst gå hand i hand.
Men de bilarna finns ju redan, säger skeptikern och tar Mini Cooper och Fiat 500 som exempel. Men hallå, säger Citroën, det här är inte en mossig retrobil – DS3 är ”anti-retro”.
Denna ytterst fåniga slogan ter sig inte mindre besynnerlig då man använder sig av det retrospektiva, tillika legendariska modellnamnet DS. Om pionjären från 1955 sägs dock inte ett ord under presskonferensen. Anti-retro, kallas sådant.

DS3 är den första i raden av DS-modeller som i status och pris ordnas in ovanför den mer alldagliga modellen, i det här fallet C3. Senare kommer C4 och C5 i DS-versioner.
Proportionerna från C3 anas, men designen är klart mer effektfull. Det flytande taket är den enda retroflörten (aj då Citroën!), men andra element är desto mer framåtskridande. Den avklippta hajfenan som förbinder B-stolpen, LED-varselljusen och de distinkta färg- och mönsterkombinationerna är ganska avancerade för bilklassen. Backspeglarna och dörrlisterna kan fås kromade, rätt läckert. Men diffusorimitationen bak kunde jag varit utan.
Medan exteriören mest är trotsigt busig, eftersträvar inredningen att vara ombonat Citroën-lyxig. Jämfört med C3 är materialen dyrare och ljudisoleringen kompletterad. Bland annat är framrutan extra tjock för att mota vindbruset, dock till följd att oväsen hörs från B-stolparna i stället.
Liksom utsidan kan insidan göras personligare med val av stolar, dekorpaneler och färger. Men bara till en viss gräns, nertill är panelerna alltjämt av trist, billig plast.
Även som lång förare finns det gott om utrymme och det är lätt att få till en bra körställning i prov­bilens sportstolar, som också är tillräckligt stödjande. Baksätet känns trängre än vad det är i verkligheten på grund av skral sikt ut genom de små sidorutorna. Faktum är att två vuxna sitter helt okej så länge man inte är över 180 centimeter. 

Köparen kan välja mellan två dieselmotorer och tre bensinare. Turbomotorn på 1,6 och 150 hästkrafter är utvecklad tillsammans med BMW och sitter i huvudrivalen Mini, men då har den 175 hk. Redan vid 1 400 r/min finns 240 Nm tillgängligt och motorn är sedan i stort sett linjär hela vägen, vilket gör att det aldrig känns riktigt explosivt.
Det brummar dovt och mysigt, med lite gasbludder om man blippar till på pedalen. Den sexväxlade lådan är mer exakt och smidigare än vad vi är vana vid från Citroën.
Hög fjädringskomfort tas däremot nästan för givet. DS3 är inte ansträngande obekväm på gropigt underlag men räkna inte med något riktigt flyt heller. I gengäld är svajigheten från C3 borttrollad när vägen korvar sig. Styrningen har lagom inbyggt motstånd. Pressar man hårt i böjarna understyr det en del, men inte värre än att det är kontrollerbart. Chassit återfår strax balansen och däcken hittar fäste igen.

Men något säger mig att de flesta tvekar inför att spendera i runda slängar 200 000 kronor för en modifierad tredörrars Citroën C3. Samtidigt består ju modellutbudet av billigare alternativ (från cirka 150 000 kronor) med nästan lika hög ballfaktor. Minsta dieseln släpper ut 99 gram CO2/km.
Åt andra hållet kommer det en 200-hästarsversion senare i år.
Provkörningen av den hittills snabbaste versionen, dessutom ett fullutrustat exemplar, ger mersmak. DS3 är en av marknadens tuffaste småbilar med något leklystet över både design och egenskaper. Valet är ditt.

Citroën DS3 1,6 Turbo

Pris
Cirka 214 000 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 77/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 150 hk (115 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 400 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben, bak halvstel axel.

Styrning
Elservo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ESP.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 395, bredd 172, höjd 246, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt 1 240, maxlast cirka 357, max släpvikt 1 150. Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 214 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,94, landsväg 0,51, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 155 g/km. 

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer