Provkörning av Citroën DS3 Cabrio THP 155

Med fällbart kanvastak och sin egen stil är Citroën DS3 Cabrio valet för den som njuter av öppetåka men inte vill göra avkall på design, komfort och säkerhet.

Första intrycket

Inte alls lika udda som föregångaren C3 Pluriel, i stället ordnad och lite lagom vattenkammad. Konceptet med cabriocoach är idealiskt för den som vill kompromissa.

Öppenhet

4/10

Prisvärd

6/10

Minns början av 1980-talet, den som var med då. Bilarna var fyrkantiga och modellutbudet torftigt. Volvo var endast bakhjulsdrivna, Wallenberg-ägda Saab tillverkades fortfarande i god tro om att ”snart vänder siffrorna”. Bilar som vi nu tar för givet fanns inte ens att beställa. Porsche hade inga cabrioleter att erbjuda, turbomotorer fanns bara i sportbilar. Eller Saab. Visst har det hänt en hel del, trots all negativt prat om att det var bättre förr och bilarna nuförtiden inte går att skilja åt. Ett bilmärke som stack ut när det begav sig var franska Citroën.
I modern tid när vi överöses med nya modellvarianter har Citroën valt en ny offensiv med sin separata DS-serie som ska erbjuda personligare produkter. Trots felaktig hantering av DS-namnet – det hade varit bättre att låta bli att surfa på gamla Paddan-meriter och skapa något nytt – är DS-modellerna ”3”, ”4” och ”5” tillräckligt unika i det övriga Citroënprogrammet för att attrahera ”udda­tänkande” bilköpare. Inom den närmaste tiden kommer ytterligare tre DS-modeller, bland annat en suv i Audi Q5-storlek.
Bästsäljaren i serien är minsta DS3, två tredjedelar av alla DS-bilar är en DS3, som inne på sitt tredje produktionsår nu kommer i en Cabrio-version. I Kina – det franska märkets näst största efter hemmamarknaden – slopas Citroën-namnet helt, bilarna saluförs rätt och slätt som ”DS”.
Öppenheten hos DS3 Cabrio är till viss del begränsad eftersom taklösningen är en cabriocoach, det vill säga att dörrar och takbåge är intakta medan mittdelen och bakrutan fått ge vika för mjukt kanvastyg. Utseendemässigt är DS3 Cabrio därför lik sitt halvkombisyskon, sedd i profil syns inga skillnader alls, men Cabrio är två centimeter högre. Först när taket börjar skjutas bakåt märks tygtaket, som snyggt viker ihop sig i tre steg – öppet över de främre sittplatserna, öppet även över baksätet eller taket nerpackat ända bak till bakluckan. Det senare alternativet ger inga riktiga cabb-vibbar men erbjuder rejält med frisk luft och hårrufs. Och noll bakåtsikt.  Backkamera borde vara standard men finns inte ens som tillval. Obligatorisk parkeringsradar fungerar visserligen som substitut, men visuell kontakt är ändå alltid bäst.

Motormässigt erbjuds DS3 Cabrio med tre bensinmotorer. Helt nya trecylindriga VTi 82 ”PureTech”, VTi 120 eller THP-turbomotor på 155 hk. Dieselmaskinen är välkända e-HDi med start/stopp-funktion, effektuttag 90 hästkrafter och kopplad till sexväxlad EGS-robotiserad växellåda.
Takfällningen går snabbt, från stängt till helt öppet på 16 sekunder och cabriocoach-lösningen gör det möjligt att styra taket i upp till 120 km/h. En klar fördel för svenskt vidkommande där nederbörden minst sagt kan vara växlande med överraskande störtskurar. Då uppskattas finessen att fälla upp ”paraplyet” även i motorvägsfart.
Suffletten består av 180 delar, upplevs gedigen och levereras av Webasto som har stort kunnande inom området. Givetvis kryddar Citroëns designer DS3 Cabrio med diverse bijouterier. Kanvastaket går exempelvis att få i tre olika designvarianter, karossen i sju kulörer, inredningen i sex stilar med åtta olika klädslar. Och så vidare. DS3 måste ha snudd på rekord i antalet färg/stil/klädsel-alternativ hos en bil. Citroënfolket uppger att det finns över en miljon kombinationer till DS3. Själv slutade jag att räkna när jag valde provbilen i silvergrått, blått kanvastak samt lila läderklädsel och instrumentbräda. Hade lätt platsat på en customshow för tio år sedan.

Körmässigt känns DS3 igen. Överassisterad styrservo och mjuk chassisättning men trygga köregenskaper. Cabrio-versionen väger endast 25 kilo mer än halvkombin och tack vare halvöppet utförande noteras inget flex i karossen.
Provbilens THP 155 Sport känns dock onödig, mest intressant verkar inroparen VTI 82 med bra paketutrustning ”Urban Chic” vara. Tyvärr fanns inte denna variant på plats under vår provkörningsperiod i Spanien.
Luftdraget ner i sittbrunnen känns trots den halvöppna karosskonstruktionen, men blåsigt som i en cabriolet blir det aldrig. I taköppningens framkant finns ett finmaskigt nät att fälla upp om man vill bespara baksätespassagerarna onödig luftturbulens. En smart detalj är att baksätets rygg går att fälla precis som hos halvkombin, bra när vattenskidorna ska med till stranden.
Takkonverteringen kostar cirka 25 000 kronor och DS3 Cabrio hamnar oroväckande nära närmaste konkurrenten Mini Cooper Cabriolet. Merkostnaden mot den engelska vagnen är cirka 12 000 kronor men tack vare roligare köregenskaper och riktig cabrioletlösning är det Mini som drar det längsta strået i säsongens första öppetåka.

Rivaler

Fiat 500C Twinair
Fiat 500C Twinair
Smattrande tvåcylindrig turbomotor på 0,9 liter och 85 hk är kul i ”halvöppna” 500C som erbjuder liknande taklösning. Trängre och sämre komfort, men billigare.
Pris: 177 900 kr.

Mini Cooper S Cabriolet
Mini Cooper S Cabriolet
Fenomenet Mini är BMW:s bevis på att bilköpare vill ha mer personligt utformade bilar. Cooper S med 184 hk är sportvalet. Men inroparen Cooper One (98 hk/188 400 kr) är lika blåsig! Finns ­massvis av extra utrustning att välja till.
Pris: 255 000 kr.

Citroën DS3 Cabrio THP 155

Pris
239 000 kronor.


Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Turbo. Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 400 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,5 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 6,0 tum, däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 395, bredd 172, höjd 148, spårvidd f/b 147/147. Markfrigång 12. Tjänstevikt ca 1 231, maxlast ca 463, max släpvikt 1 150. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 245 liter.


Fartresurser*
Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,3 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,80, landsväg 0,48, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 137 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, lack 3 år, 12 år rost, 3 år vagnskada.


Skatt
1 660 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer