Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd rak dieselmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18:1. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5 växlar. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 47 km/h.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Gashydraulisk fjädring samt krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak liggande fjäderben och bakåtriktade bärarmar.

STYRNING
Kuggstång, servo. 23,0 rattvarv, vändcirkel 12 meter.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system.

HJUL
Fälg 6 tum, däck 205/60 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 274, längd 471, bredd 176, höjd 142, spårvidd fram/bak 150/146. Tjänstevikt ca 1560, maxlast ca 450. Bränsletank 65 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Acceleration 0-100 km/h 12,8 s, toppfart 186 km/h. Bränsleförbrukning (liter/100 km) blandad körning 5,7, landsväg 4,7, stadskörning 7,5.

Bättre flås på gamla da’r

Citroën Xantia kommer in i andra andningen med ny dieselmotor. Tyst och snål, snudd på en av de bästa dieselbilarna hittills?

Pris: Xantia HDI kombi 186650 kronor (sedan 182650 kronor) (april 1999)

Att köra Citroën Xantia HDI känns som att valla en Grand Danois. Ingen valp utan en välvuxen hanne som efter en månad på kattpensionat har fått syn på en läcker tik hundra meter längre fram.
Det drar alltså. Ordentligt. Oavsett varvtal. Enda sättet att få stopp på ekipaget är att stampa ordentligt på bromsen.
En titt i databladet förklarar jyckens beteende. Max vridmoment, 250 Nm, uppnås redan vid 1750 varv per minut. Från 1250 varv finns 200 Nm att hämta. Omsatt till vanlig körning betyder det att motorn drar ryckfritt på femmans växel från 50 km/h!
Men bottendraget är inget unikt för PSA-gruppens HDI-diesel. Andra moderna direktinsprutade dieselmotorer, till exempel den i Volkswagen Passat TDI, har också en grym styrka från start. Låt vara att Citroën HDI är ett strå vassare.
Men det som verkligen imponerar är att man har lyckats höja komfortnivån till nästan bensinmotornivå. Dieselknattret på tomgång och vid gaspådrag har dämpats betydligt, och när man väl har fått upp farten ska det till ett riktigt dieselöra för att höra skillnaden. En stor del av den låga ljudnivån kan förklaras av den nya commonrail-tekniken. Systemet som uppfanns av Fiat-koncernen och vidareutvecklades av Bosch består av en högtryckspump som pumpar bränslet i en gemensam ledning (”common rail”) till fyra injektorer, en för varje cylinder. Systemet möjliggör insprutning med högre precision. Till exempel sprutas mindre än ett milligram bränsle in i cylindern före huvuddosen. Förinsprutningen ger en uppvärmning av förbränningsrummet och minskar dieselknattret med tre decibel enligt Citroën.
Lika viktigt som en låg ljudnivå är bränsleekonomin. Enligt EU-normen drar Citroën Xantia HDI kombi bara 0,57 liter billig dieselsoppa per mil. Det placerar den i nivå med Passat TDI och Renault Laguna dTi.
Baksidan av kalkylen är som alltid dieselskatten. För Xantia kombi går den på 6228 kronor per år, ca 4700 kronor mer än vad skatten är för motsvarande bensindrivna modell. Men eftersom bränslekostnaden är så låg krävs det inte mer än ca 1250 mil innan den höga dieselskatten har tjänats in. Därutöver får man betala 11000 kronor mer för Xantia HDI än för bensindrivna Xantia 2,0.
Miljön då? Låg förbrukning ger låga koldioxidutsläpp. Dessutom kommer Citroën i år att utrusta HDI-motorerna med en katalysator som minskar kväveoxidutsläppen med 20 procent jämfört med Citroëns förra dieselgeneration. Men partikelutsläppen finns kvar.
I övrigt är Citroën Xantia en anmärkningsvärt anonym bil, trots att modellserien moderniserades våren 1998 med ny front, nya baklyktor och rundare instrumentpanel.
På dieselmodellen finns en extra dieselvärmare monterad som ska klara även kalla vinterdagar i Norrland.
Sidokrockkuddar har blivit standard. Passagerarkrockkudde finns, avstängningsbar med en speciell nyckel. Men vem litar så mycket på elektroniken att han sätter en baby i framsätet framför en krutladdning – Avstängd eller inte.
Kvar från ”gamla” Xantia är den suveräna fjädringskomforten. I kombination med den nya HDI-motorn är Xantia en fantastisk långresebil.
Frågan är om åtgärderna räcker för att lyfta Xantia ur glömskan på den svenska marknaden. Prislappen är konkurrenskraftig. Xantia HDI sedan kostar 182650 kronor och kombimodellen 186650 kronor, ca 20000 kronor under marknadsledaren Passat TDI.
Ett rejält prisgap, särskilt med tanke på att Volkswagen alltmer verkar på efterkälken på motorsidan.

Visa kommentarer