Första Intrycket

Smart stolsfällning som i mycket förlåter övriga brister. En miss är att lastskyddsnät saknas och man undrar hur länge luckorna i golvet håller, de känns lite fladdriga.

Basfakta

Pris
362900 kr (april 2005)

Motor

4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar. Kompression 10,7. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 17,5. Borrning/slag 94/100 mm, volym 2776 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3800 r/min. Max vridmoment 360 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift, 4-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Fram skruvfjädring, fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak stel axel, bladfjädrar. Panhardstag. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo, 3,1 rattvarv. Vändcirkel 12 meter.

Bromsar
Skivbromsar (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R 15.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 303, längd 510, bredd 200, höjd 175. Tjänstevikt 2150, maxlast 485, släpvikt 1600. Tank 76 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h, 0-100 km/h 12 s.

Förbrukning*

0,85 liter per mil, blandad körning.

*Tillverkarens uppgifter.


Mer stow än go

Det syns inte utanpå men familjelastaren från Österrike har blivit ett mycket mer begåvat val. Fem av sju säten går att fälla ned i golvet.

Två föräldrar, fem barn och komplett pulkautrustning? Fyra golfpolare och en torktumlare? Två skrotsamlare och 20 flyttkartonger?
Inga problem, den i Österrike byggda helylleamerikanaren Chrysler Grand Voyager är situationen vuxen. Och utan att en enda stol behöver kånkas ut ur kupén.
Det nya stolsfällningssystemet kallas Stow?n Go och innebär att samtliga fem sittplatser bakom framstolarna kan gömmas under luckor i golvet. Och när stolarna är uppe finns massor av plats (närmare bestämt 400 liter) för bagage i ”källaren”, det vill säga hålorna framför respektive bakom sätena.
De två mittstolarna, som är av modellen kaptensfåtöljer, fälls var för sig och har man bara lärt sig att framstolarna måste skjutas fram innan luckorna kan öppnas, går det snabbt.
Den bakre soffan kan delas 60/40 och fälls bakåt ner i en håla, smidigt!
För att åstadkomma detta har Chrysler fått konstruera om golv, tank och bakfjädring till en påstådd kostnad av 221 miljoner dollar.
En handfull dollar mer hade kunnat läggas på förarplatsen, som fortfarande är en ergonomisk katastrofzon där otydligt märkta knappar och reglage är utkastade utan någon logik. Bara en sådan sak att radioreglagen skyms av rattautomatspaken när den är i körläge antyder att Chryslers tekniker inte gjort några körprover. Och de stora billiga plastsjoken som dominerar i kupén motsvarar inte prislappen. Grand Voyager-priserna har för övrigt ökat med ca 10000 kronor med de nya stolarna.
Den kortare Voyagermodellen går inte att få med Stow?n Go.
Vi körde versionen med småslamrig 150-hästars dieselmotor och med den är det mer stow än go. Men bränsleekonomin är bra med en testförbrukning runt litern.
Den gammalmodiga bakvagnen med bladfjädrar klarar tung last bra och vägegenskaperna är stabila på långresan. I stadstrafik är bilen däremot ganska otymplig.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer