Dacia vill locka kunder med lågt pris och stora utrymmen. Men varför är barnfamiljer inte värda antisladdsystem?

Första intrycket #219

På sätt och vis en oerhörd rymlig, prisvärd bil. Men den saknar både antisladdsystem och bältespåminnare. Aj, aj, aj.

Det vilar en öststatsaktig stämning över Dacia-presentationen utanför Paris. Det strilar och himlen är blygrå. Men för den rumänska lågpriskämpen, med tillverkning i åtta länder, skiner solen. 

Sedan Renault tog över märket 2005 har försäljningen ökat med över 150 procent. I år säljer man Dacia i nära 50 länder.
Receptet är till synes enkelt. 1: Bygg en vanlig, billig bil. 2: Gör den ännu billigare. 3: Och lite större. Simsalabim – en Dacia!

På vissa områden har det gått för långt. I basmodellen – som bör undvikas helt – kan inte baksätet delas och bakrutetorkare saknas. Sidokrockkuddar och krockgardiner saknas. Värst är att antisladdsystem inte ens går att beställa. På gammalt öststatsmanér formulerar de ansvariga om verkligheten. Jag läser i pressmaterialet: ”Dacia tillhandahåller alla grundfunktioner utan att kompromissa med så grundläggande saker som säkerhet och kvalitet.” Utan att kompromissa? Jo, det finns ju förstås säkerhetsbälten.
Dacia Logan MCV är i övrigt en konkurrenskraftig budgetbil sett till priset, 94 000 kronor. Allt det vanliga i lågprissegmentet ingår. Plastratt, plastväxelspak och plastdörrhandtag. Finish och passform kan liknas vid en Samsonite-resväska.
Tillverkaren framhåller bilens miljövänlighet genom att garantera att 95 procent av bilen är återvinningsbar.
Till vad? Bojsänken?

Till skillnad från Skoda Fabia, Hyundai i10 och andra modeller på denna prisnivå erbjuder Logan MCV gigantiska utrymmen. Med baksätet uppfällt rymmer lastutrymmet 700 liter, nedfällt 2,3 kubikmeter. Vill man ha bilen sjusitsig finns en tredje stolsrad som tillval. Generalagenten tror att sjusitstillägget stannar på omkring 6 000 kronor. Tredje raden erbjuder bra benutrymme och takhöjd samt ett lätt insteg. Här sitter man bättre än i många sjusitsiga suvar som kostar en halv miljon.
Tyvärr kan sista stolsraden inte fällas ned under golvet – den fälls framåt mot andra radens ryggstöd. Dacias säteskonstruktion är enklare och billigare att tillverka – och mer korkad jämfört med moderna MPV-modeller.

Fjädringen är hård, vi studsar fram på de regnvåta, franska byvägarna. Oskönt. Kanske var det så här folk torterades av den rumänska säkerhetspolisen Securitate? Det var faktiskt den gamle diktatorn Ceausescu som först knöt kontakterna med Renault.
Till en början säljs Logan MCV endast med en bensinmotor på 1,6 liter och 87 hästkrafter. Man ska inte ha bråttom i en Dacia. Toppfarten är 167 km/h och 0–100  km/h går på 13,4 sekunder enligt fabriken. Det ser segare ut i tryck än vad det känns i verkligheten.

Den svenska Dacia-importören tror att de flesta kunderna finns på begagnatmarknaden. Vilket förmodligen är det som också blir problemet för Dacia. Att konkurrera med en ett par år gammal bil, med antisladdsystem, krockkuddar till höger och vänster och högre kvalitetskänsla kan bli en svår uppgift.

Joakim Jöhncke, chef för Dacia i Sverige

I slutet av februari gick startskottet för er introduktionskampanj. Vad är försäljningsmålet?
– Vi hoppas kunna ta en procent av marknaden, omkring 2 000 bilar.
Vilka är kunderna?
– Vi tror att det framför allt handlar om människor som tidigare har köpt begagnade bilar.
När kommer antisladdsystem på Logan?
– Det finns inget sådant planerat.
Är det inte fel att sälja nya bilar utan antisladdsystem till unga barnfamiljer, märkets målgrupp?
– Vi ser det inte så. Hade inte vi funnits hade våra kunder förmodligen kört i äldre bilar, utan antisladdsystem.
Sidokrockkuddar finns inte i basmodellen. Hur har ni tänkt där?
– För våra kunder är priset mycket viktigt. Vi vill ge kunderna själva möjlighet att bestämma vad de vill betala för. Men jag tror att 90 procent av våra sålda bilar kommer att ha sidokrockkuddar.
Varför saknas bältespåminnare?
– Jag tror att fabriken har försökt spara in på så mycket som möjligt. Om bilen hade haft bältespåminnare hade Dacia Logan haft fyra stjärnor.
Men den har ju inte bältespåminnare?
– Nej, men egentligen är bältet något som varje bilförare automatiskt ska ta på sig.
Hur stor prisskillnad krävs för att en bilköpare ska välja ett okänt lågprismärke?
– I reklamen jämförs Dacia Sandero med Citroën C3 som är 35 procent dyrare. Jag tror personligen att vi måste vara minst 25 procent billigare.
Du har tidigare varit produktchef på Michelin. Vad är roligast med ditt nya arbete?
– Det är oerhört utmanade och roligt att introducera ett nytt bilmärke.
Det sämsta då? Är det din nya tjänstebil?
– Absolut inte, jag kör en ny Sandero. Det är roligt inte minst för att det alltid kommer fram människor och ställer frågor om bilen. Det finns ett stort intresse för Dacia i landet.

Dacia Logan MCV

Pris
94 000 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 87 hk (64 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 128 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Halvstel axel bak.

Styrning
Kuggstångsstyrning, servo på dyrare version. Vändcirkel 11,25 meter. Max rattvarv 4,5 (3,2 med servo).

Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system

Hjul
Fälg 6 tum, däck 185/65-15. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 447, bredd 174, höjd 164, spårvidd f/b 148/145. Tjänstevikt 1 270, maxlast ca 555, max släpvikt 1 300. Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 167 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13,4 s.

Bränsleförbrukning*/skatt
Stad 1,02, landsväg 0,61, blandad körning 0,76 l/mil. CO2 180. Skatt 1 560 kr.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Dacia Logan MCV
NÄSTA Liverapport från sista F1-testerna… försenad