Det är inte så ofta det händer men efter årskiftet introduceras ett nytt bilmärke i Sverige, rumänska Dacia. Vi har provkört familjebilen Sandero. Naken in på skinnet i basutförande.

Första intrycket #451

Inte helt fel men den totala avsaknaden av antisladdsystem är inte bra. Och ljudnivån är värre än något vi varit med om på länge.

I en tid då det ena bilföretaget efter det andra rapporterar förluster, bilförsäljningen minskar drastiskt och det bara förefaller vara en tidsfråga innan till och med de stora märkena trillar av pinn, då kommer Dacia.

Det är inget nytt bilmärke. Under 1960-talet licenstillverkade Dacia Renaultmodeller som efter vissa modifieringar döptes om. 1999 köptes företaget av Renault och sedan dess har tillverkningstakten höjts markant. 2002 såldes 53 000 Dacia. 2007 var motsvarande siffra 173 000. Nu ska världen erövras. Sverige är en av anhalterna.

Det är lätt att hånle åt Dacia med tanke på hur det har sett ut genom åren. Så le gärna, men kom ihåg vad som hände förra gången du log snett åt ett bilmärke – troligen åt Skoda.
Dacia Sandero är en fyrdörrars familjebil som luktar mycket Renault och det är inte det minsta förvånande. Men karossen är en helt egen konstruktion och för att vara det första riktiga försöket ser det modernt och aptitligt ut.

Nu ska inte Dacia Sandero i första hand sälja på utseende eller prestanda utan på ett bra pris, men det gör ju inget om även lågprisprodukter ser bra ut.
Vår provkörningsbil är emellertid Dacia Sandero i högsta utrustningsutförande, det vill säga Laureate, därtill med suvpaket. Det består av yttre silvergrå plastbitar som passats in i front och akter samt sidokjolar. Men suvpaketet förvandlar på intet sätt Dacia Sandero till en suv. Precis som originalet har den framhjulsdrift och normal markfrigång.

Vagnen på våra bilder kostar från 105 000 kronor samt suvpaket för drygt 5 000 kronor.
Det alternativ som borde tilltala marknaden är den minst utrustade Sandero som heter just så och kostar 89 000 kronor. Den som är rask ur startblocken får en statlig subvention på 10 000 kronor eftersom alla Sandero har Flexfuel-motor som kan tankas med E85. Men det gäller att skriva under snabbt, rabatten försvinner den sista juni 2009.

Motorn i vår provkörningsbil är i princip identisk med Flexfuel men kan bara köras på vanlig bensin. Det innebär 1,6 liters cylindervolym och 87 hästkrafter kopplade till en femväxlad manuell låda.
Motorn är inget under av kraft men fungerar alldeles utmärkt som vardagsmotor och växellådan löper smidigt. Är det något som irriterar är det att motorn är lite omständlig att hantera i kö­trafik. På låga varv svarar den inte så direkt som man önskar och körningen blir lätt ryckig.
Men motorn är inte bilens akilleshäl. Inte heller vägegenskaperna som är hyfsade hela tiden utom vid avancerad körning på sämre vägar då fjädring/stötdämpning inte räcker till.
Kupén och bagageutrymmet sväljer en hel del. Men två långa personer på rad i fram- och baksäte får problem då benutrymmet inte riktigt räcker till. Men sätena både bak och fram är helt godkända, baksätesdynan är nog faktiskt aningen för lång men har bra lutning och ger fint lårstöd.

Vari ligger då problemen? Finns det överhuvudtaget några?
Jo, och de är tvenne.
Det ena är oljudet.
Jag kan inte påminna mig att någonsin ha kört en bil av modernt snitt som larmar så hårt som Dacia Sandero. Det börjar redan i 80 km/h och sedan spelar det egentligen ingen roll hur fort man kör, det bara dånar.
Jag kör dagligen mellan Södertälje och Stockholm. Vid Hallunda trafikplats finns ett stycke ”tyst” asfalt och aldrig har dessa få hundra meter skänkt mig så mycket tillfredsställelse som när jag sitter i en Dacia Sandero. Jag bara pustar ut och ser med nästan skräckslagen blick på skarven som förkunnar att nu blir det ”svensk asfalt” igen och ljudnivån återgår till sitt normala larmande.
Det är klart att Dacia någonstans måste spara in pengar om de ska sälja billigt, men ljudnivån i Dacia Sandero är nästan inte human.
Jag kan acceptera att jag får veva sidofönstren för hand, låsa upp dörren med nyckel, att förarstolen inte är justerbar i höjdled och att ratten inte går att flytta i längsled. Allt detta finns det för övrigt lösningar på, i en dyrare version, men då försvinner ju lite av idén med det hela, även om 105 000 kronor för Sandero Laureate fortfarande får anses vara billigt. Det är ju en hyfsat stor bil vi pratar om. Låsningsfria bromsar och främre krockkuddar ingår i samtliga utrustningsnivåer. Och för dina stålar får du tre års garanti.

Men – och detta är det andra problemet – inga pengar i världen kan köpa dig ett antisladdsystem till Dacia Sandero. Det finns inte oavsett vilken utrustningsnivå du väljer. Enligt försäkringsbolaget Folksam minskar ett anti­sladdsystem risken för olyckor med personskada med 50 procent vid vått underlag. För alla underlag är siffran 20 procent.
Det är bara du som avgöra om dessa siffror betyder mer för dig än ett lågt pris för en bil utan anti­sladdsystem.
Vi anser att en bil år 2008 helt enkelt ska ha antisladdsystem. Basta!

Dacia Sandero

Pris
Från 89 000 kronor.

Motor
Bensin/E85. 4-cyl tvärmonterad, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. 
Max effekt 87 hk (64 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 128 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel med H-format stag.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 185/65 TR 15. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 259, längd 402, bredd 175, höjd 153, spårvidd f/b 148/147. Tjänstevikt 1 036, maxlast ca 500, max släpvikt 1 100. Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 174 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,00, landsväg 0,56, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 170 g/km (gäller med blyfri 95-oktanig bensin). Blandad körning med E85 1,00 l/mil.

Skatt
1 410 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer