Provkörning av Dacia Sandero TCe 90

Måste erkänna en sak. Jag har avfärdat Dacia som ett bilmärke att räkna med. Bilar byggda med äldre teknik från Renault, tillverkade i Rumänien. Jag menar, eller menade, hur bra kan det bli?

Första intrycket

Förutfattade meningar kom på skam. Sandero har blivit en hygglig bil, inte bara sett till det oslagbara priset. Med den nya bensinsnåla trepipen på 90 hästkrafter och en del andra uppgraderingar förnimmer den nästan om en modern bil.

Okomplicerad

8/10

Prisvärd

9/10

Är i spanska Malaga för att köra nya Sandero, eller nästan nya. Snarare en ordentlig uppgradering av föregångaren, även om karossen är omstöpt medan hjulupphängningar och plattform i stort är desamma. Visst har man gjort visuella förändringar både ut- och invändigt, till det bättre, samt försett Sandero med mer utrustning som gör billivet lättare.
Dacia visar samtidigt Sandero Stepway, en mer vildsint version av Sandero, med fyra centimeter högre markfrigång, takrails, plastinklädda hjulhus och hasplåtar, mest för syns skull eftersom de är i plast. Den har samma drivlinor som Sandero, förutom 1,2-litersmotorn på 75 hk, inroparen i vanliga Sandero, som kostar 78 900 kronor. Just det, tusenlappen billigare än förra modellen, men med mer utrustning. Aktivt antisladdsystem exempelvis.
Men ”nya” Sandero har mer nyheter under skalet, bland annat förbättrad krocksäkerhet. Hur bra vet vi inte ännu då Euro NCAP inte krockat den – när detta skrivs. Däremot gick det allt annat än bra för likaledes nya Dacia Lodgy som bara fick tre stjärnor i krocktestet.

De två mer intressanta motorerna i både Sandero och Sandero Stepway är 1,5 dCi, alltså fyrcylindrig diesel med 90 hästkrafter eller 0,9-liters, trecylindrig bensinare med samma hästkraftsantal. En motor som lovordats i nya Renault Clio och som fungerar precis lika bra i Dacia Sandero.

På plan väg med två välgödda män i gör Sandero med den motorn 160 km/h, i lätt nedförslut 180 blås på Spaniens fina EU-finansierade motorvägar som man blir lika imponerad som irriterad över. Sandero går förvånansvärt tyst (på spansk asfalt). Trepipen varvar bara 3 000 r/min i 130 km/h. Ljudisoleringen mellan motor- och passagerarrum har förbättrats liksom gummilisterna till dörrarna som inte längre släpper in så mycket vindbrus. Däremot susar det en del kring backspeglarna i svensk motorvägsfart och däröver. Dieseln å sin sida har en del vibrationer mellan 2 000-3 000 r/min (110-130 km/h) som fortplantar sig i pedaler och ratt och även passageraren känner av dem i golvet. Inget allvarligt, men det kittlar lite lustigt. Bästa motorn och avsevärt billigare än dieseln är således den helt nya trepipen.
Stepway är som sagt högre än standardversionen vilket straffar sig i ett sämre, skumpigare uppförande på väg. Högre tyngdpunkt och sämre fjädringsrörelser, däremot har båda exakt och bra styrupplevelser då de har hydraulisk styrservo av den konventionella typen vilket börjar bli sällsynt på nya bilar.

Bas-Sandero med 1,2-litersmotorn på 75 hästar kostar 78 900 kronor. Asbilligt, och den billigaste bil du kan köpa i Sverige. Den är förvisso spartanskt utrustad men går i samma storleksklass som Clio- och Poloklass. Klart rymligare än pyttebilar som VW Up, Toyota Aygo, Hyundai i10 och kompani – men bra mycket billigare. Nästa steg med trecylindriga motorn kostar 89 900 kronor och är i Ambianceutförande vilket innebär hygglig utrustning. Vill man ha farthållare/begränsare går det på 1 500 kronor, radio med MP3/AUX/USB kostar 1 900 kronor och luftkonditionering kostar 7 000, men då ingår radioenheten. Det finns till och med integrerad navigation för den som vill slå på stort. Kostar 9 300 kronor och då ingår luftkonditionering och radioenhet.
Är det något som känns billigare i Sandero? Well, instrumentbrädans plastkvalitet känns knaprigt sämre och reglagen för värme etcetera är gårdagens, men annars är det inte så mycket att bråka om. När man fäller upp huven exempelvis så har Sandero inte en simpel pinne att hålla upp den med, utan en gasdämpare, som på betydligt dyrare bilar. Den har inte något start/stopp-system som irriterar och finns inte heller som miljöbil efter årsskiftet (2012/2013) när de egendomliga nya reglerna träder i kraft.
Sandero är kort och gott – bilen basic.

Rivaler

Skoda Fabia
Skoda Fabia
Debuterade 2007 och börjar alltså få några år på nacken. En ny är på G. Storleksmässigt jämbördig med Sandero och har snyggare inredningsmaterial. Men priset med minsta motorn på 70 hästkrafter är betydligt högre.
Pris: 121 400 kronor.

Hyundai i20
Hyundai i20
Fick en välbehövlig makeover till 2013 med
nya anletsdrag och bättre inredningsmaterial. Fem års nybilsgaranti är kanske ändå det främsta vapnet. Är 46 000 kronor dyrare än Sandero 1,2.
Pris: 124 900 kronor.

Dacia Sandero TCe 90

Pris
89 900 kronor.


Motor
Bensin 3-cyl tvärställd radmotor, en överliggande kamaxel, kamkedja, 4 ventiler/cylinder. Turbo. Borrning/slag 72,2/73,1 mm, cylindervolym 898 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 250 r/min, max vridmoment 135 Nm vid 2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, femväxlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. McPhersonben och undre triangellänk fram, bak halvstel axel.


Styrning
Kuggstångsstyrning med hydraulisk servo. Vändcirkel 10,7 meter. Antal rattvarv 3,2.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. ABS. Aktivt antisladdsystem.


Hjul
Fälg 6 tum, däck 185/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 259, längd 406, bredd 173, höjd 152, spårvidd f/b 149/148. Markfrigång 16,3. Tjänstevikt 1 037, maxlast 460, max släpvikt 1 100. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 320-1 200 liter.


Fartresurser*
Toppfart 175 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 11,1 s.


Bränsleförbrukning*
0,52 liter/mil vid blandad körning. CO2 120 g/km.


Skatt
420 kronor.


Garantier
3 år/10 000 mil nybil, 3 år vagnskada, 6 år rostskydd.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Dacia Sandero TCe 90
NÄSTA BMW 2-serie och X5 får M Performance