Provkörning av Daewoo Kalos 1,4 och Opel Corsa 1,4

Daewoo Kalos 1,4

Plus

Lågt pris, hög utrustningsnivå

 

Minus

Bränsletörst, simpelt utförande

 

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 77,9/73,5 mm, cylindervolym 1399 cm3. Max effekt 94 hk (69 kW) vid 6200 r/min, max vridmoment 130 Nm vid 3400 r/min.
 
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min högsta växeln: 33,4 km/h.
 
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel
 
Styrning
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 9,8 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
 
Hjul/däck
Fälg 5,5 tum, däck 185/60 R14.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 248, längd 388, bredd 167, höjd 149, spårvidd f/b 145/141. Tank 45 liter.

Opel Corsa 1,4

Plus

Låg bränsleförbrukning, hyfsat chassi

 

Minus

Inte det minsta underhållande

 

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande ­kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 73,4/80,6 mm, cylindervolym 1_364 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5_600 r/min, max vridmoment 125 Nm vid 4_000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. ­Hastighet vid 1_000 r/min högsta växeln: 30,5 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram ­fjäderben med undre triangellänk, bak torsions­axel.

Styrning
Kuggstång, elservo. 4,3 rattvarv. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 5,5 tum, däck 175/65 R14.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 384, bredd 165, höjd 144, spårvidd f/b 143/143. Tank 44 liter.


Rumskamrater

Opel putsar vidare på sin spanskbyggda småbil men får plötsligt besök av en sydkoreansk syssling som kräver sin rätt.

En förare slog huvudet på spiken i sin kommentar: ”Ingen av de här bilarna kommer med något nytt och faktiskt heller inget gammalt på något nyuppfunnet sätt”.
Nej, varken nygamla Opel Corsa eller den något nyare Daewoo Kalos sätter hjärtan i brand direkt, inte hos förarna och förmodligen inte heller hos säljarna. Det här är vardagsvara, helt enkelt, moderna småbilar enligt formulär 1A – men med en lite speciell inbördes relation: De säljs av samma återförsäljare.
Daewoo har funnits i Sverige tidigare, men förde en tynande tillvaro hos importören International Motors i Helsingborg. Sedan köpte General Motors den konkursmässiga tillverkaren och nu lanseras Daewoo i Europa enligt en uppläggning som påminner om Skodas relation till Volkswagen: En lågprisare från en erkänd tillverkare. Eller en ”biligare bil” som reklammakarna har lustat till det om skapelserna från Sydkorea.
Opel Corsa i senaste tappning kom för fyra år sedan. Efter denna förhållandevis korta tid har den redan fått sin andra ansiktsbehandling, med nya strålkastare för den dyraste versionen Cosmo och ny grill för alla varianter.
Provbilen är en Opel Corsa 1,4 Twinport. Tillägget kommer aldrig att få samma klang som gamla tiders Twin Cam utan betecknar en ny bränsleinsprutning i kombination med variabel styrning av insugskamaxeln. Twinport-tekniken ger inte mer effekt, den tidigare 1,4-motorn gav också 90 hk, men sänker enligt Opel förbrukningen rejält.
Under gynsamma förhållanden påstås Corsa Twinport dra 23 procent mindre än föregångaren. Vid körning med låg motorbelastning fylls cylindrarna med upp till 25 procent av redan tidigare förbrända avgaser. Dessa förs in till förbränningen via en extraledning, därav namnet Twinport, och resultatet blir bättre förbränning och vässad ekonomi.
Daewoo Kalos har också 1,4-motor. På papperet ger den 94 hk och i det stora hela känns bilarna lika snabba – vilket våra accelerationsmätningar bekräftar.
Viss förvirring kan komma att uppstå i Kalosleden, kanske främst på begagnatmarknaden, eftersom det finns en till det yttre identisk Daewoo Kalos 1,4 SX med tvåventilsteknik och blott 83 hk.
Trots att både Opels och Daewoos motor är moderna skiljer de sig väsentligt åt i törst. Vid en direkt jämförbar körning över trettio mil skiljde det fem liters bränsleåtgång till Opels fördel. Det är en väldig massa på så kort sträcka.
Daewoo drar enligt EU-normen 0,70 l/mil vid blandad körning, medan Opel nöjer sig med 0,59 l/mil. Våra mätningar på väg visar att Daewoo Kalos vill ha just ca 15 procent mer per mil – 50 kg högre tjänstevikt för Kalos gör sitt till på bilar som bara väger runt ett ton. Kalosmotorn jobbar i alla fall mjukare och tystare än Twinportmaskinen som har en råare gång än den tidigare Corsamotorn.
Annars talar det mesta för Opel. Corsa har modernare design, särskilt invändigt. Kalos ganska högbyggda och rymliga kaross motsvaras inte alls av insidans utformning, det ser gammaldags ut och detaljerna inger inget vidare förtroende.
Opel har bättre värme och ventilation, bättre strålkastare, smidigare växellåda och bättre chassi. Corsas fjädring och stötdämpare är fasta så till den grad att bilen ibland är stötig, men hellre det än Kalos’ känsla av vinglighet både i stad och på landsväg.
Över huvud taget är Corsa mer noggrant sammansatt i varje skruv. Konstigt vore väl annat, prisskillnaden bilarna emellan är ganska stor.
Däremot har Opeln en alltför hög
”etta” för att vara behaglig i stadstrafik. Tjuvstopp är inte ovanliga och körningen blir ryckig. Den elektriska, hastighetsberoende styrservon i Corsa faller inte heller alla på läppen.
Dubbla krockkuddar fram och sidokuddar finns i båda. Opel har krockgardin som extra (3200 kr) och i det priset ingår aktiva nackskydd. Det trista med dem är att de inte går att höja till acceptabel nivå ens för en förare på 180 cm utan att de trillar ur sina fästen. Då spelar det ju ingen roll hur aktiva de än är.
Slarvigt nog har Opel inget varningssystem för att du missat bilbältet, det har Daewoo. Å andra sidan har koreanen bara två nackskydd bak, vilket är ynkligt år 2004.
Opel Corsa har en (1) cm längre axelavstånd än Kalos och något bättre takhöjd, men när det gäller axelbredd och längd i kupén står Kalos som vinnare och det märks utan mätverktyg. Kalos känns större invändigt, inte minst tack vare att man sitter så långt från vindrutan – nästan som i en familjebuss.
När det kommer till lastutrymmen är båda lika bra, eller dåliga om man så vill. Corsa har fäll- och delbar sittdyna i baksätet men konstruktionen förefaller vek och lastutrymmet blir inte riktigt plant. Det blir det inte i Kalos heller.
Opel Corsa 1,4 finns i tre olika utrustningsnivåer. Den billigaste, Essentia, kostar 113900, mellanmodellen Enjoy 119900 och den dyraste Cosmo 132600 kr. Priserna gäller tredörrarsversioner, för ytterligare två dörrar får man lägga till 4000 kronor.
I stora drag får man i Cosmo, utöver vad som bjuds i Essentia: elhissar fram, elvärmda framstolar, delbart baksäte, höjdjusterbar förarstol, elmanövrerade yttre backspeglar, fjärrstyrt centrallås, och läderratt.
Oavsett utrustningsnivå får du betala 9800 kr för en enkel luftkonditionering eller 16800 för automatisk klimatanläggning, 4900 kr för tioekrade lättmetallfälgar inkl. däck, 5900 för antisladdsystem (som jobbar utmärkt väldoserat) och från 3900 kronor för en ljudanläggning.
Daewoo Kalos 1,4 SX, som vi kör här, kostar 104900 kr. Utöver det vi redan räknat upp på säkerhetssidan erbjuds en för priset diger utrustningsnivå: Dimstrålkastare fram (kostar 1750 till Opel), ratt justerbar i höjdled, men ej längsled (gäller även Corsa), elhissar såväl fram som bak (det senare inte ens tillgängligt till Opel), höger ytterbackspegel elmanövrerad, den vänstra inifrån manuellt justerbar, centrallås (ej fjärrstyrt),
utfällbar bricka och stolsficka på högerstolens baksida och slutligen ingår ljudanläggning i grundpriset. Luftkonditionering kostar 5000 kr.
Så det är klart att Kalos är attraktiv i så måtto. I stort sett måste köparen upp till en Corsa med Cosmo-utrustning för att matcha Daewoo Kalos SX.
Som helhet känns Corsa absolut som det modernare valet. Ekonomin ser också mer gynnsam ut; lägre förbrukning, bättre andrahandsvärde. Fast Daewoo införde vagnskadegaranti vid årsskiftet.
Men den småbilsspekulant som aldrig provkör en Corsa – eller någon annan modern europeisk konkurrent för den delen – och den som inte känner något behov av spännande eller påtagliga körupplevelser kan säkert ha det rätt gott också med en Daewoo Kalos.

Visa kommentarer