Dodge har aldrig tidigare planterat en fyradörrars sedan i D-segmentet i Europa. Nu introducerar de Avenger som betyder Hämnaren. Utseendet ser maskulint ut och bilen sticker verkligen ut i konkurrensen.

första intrycket

Med Avenger gör Dodge entré i D-segmentet och där blåser det hårt på toppen. Jänkaren är inte dålig, men inte heller bättre än klassledarna. Det blir tufft.

Dodge har gett sig den på att ta Europa med storm. Modellerna är hur kaxiga som helst utseendemässigt, Avenger är inget undantag. Den fyrdelade kikarsiktsgrillen kompletteras med en djup stötfångare/spoiler som har tre markanta lufthål i botten. Karossidans mittlinje är hög och skuldran är kraftigt markerad. Stora skärmbreddare kompletterar bilden av en bil som inte liknar något annat i Mondeo-klassen.

Trots att Dodge inte är blyga av sig förklarar de dock att de inte har för avsikt att slåss mot klassens ljus utan ger sig i kast med mellanskiktet som Mazda 6, Peugeot 407, Hyundai Sonata och Kia Magentis. Ett klokt statement.

För även om inte Dodge Avenger är någon dålig bil kommer den bilmässigt att krossas av bilar som Ford Mondeo och Opel Vectra. Prismässigt är den däremot en bomb. Den 2,0 CRD med oljebrännare på 140 hk som vi provkör kostar 213 900 kronor i SE-utförande. Det är den lägsta utrustningsnivån Avenger säljs i, men den är hög ändå. Dodge hävdar att om man tar hänsyn till utrustningsnivån är det ingen konkurrent i klassen som är billigare.

Avenger marknadsförs som sportig vilket tyvärr gått ut över komforten. Fjädringen är hård men stötdämparna mjuka och i låg fart studsar det rejält i hjulställen. Avenger måste bringas upp i fart för att det ska börja fungera.

Motorn är det absolut inget fel på, den är pigg och svarar bra på gaspådrag men du måste upp över 1 500 r/min. Att det inte är så mycket att klaga över beror på att drivkällan är lånad från en av de bättre dieselmotortillverkarna – Volkswagen. Växellådan är manuell och sexväxlad.
Chassit är för övrigt utvecklat tillsammans med Mitsubishi så rent krasst är det bara utseendet som är Dodge.

Interiören ser bra ut på håll men så fort du satt dig ned inser du hur extremt plastigt det är. Det tar ner premiumkänslan till ett minimum. I baksätet, där du sitter riktigt bra och har gott om plats för ben och fötter, slipper du se allt detta.

Baksätet är för övrigt fäll/delbart och kan bilda ett plant lastutrymme. Om så krävs kan även passagerarstolens rygg fällas framåt för att frakta långa saker. Bagageutrymmet är rejält tilltaget redan från start med 438-liters utrymme.

Avenger kommer förstås inte bara med dieselmotorer. Tre bensinalternativ erbjuds. Två raka fyror på 2,0 respektive 2,4 liter och 156/170 hästkrafter. Toppversionen är en 2,7-liters V6 på 188 hästkrafter. Instegsversionen kostar 199 900 kronor med minsta motorn medan de andra större kostar 249 900 respektive 274 900 kronor, men de är då i SXT-trim vilket innebär en diger utrustning. Dessa fanns inte tillgängliga vid vår provkörning.

Dodge sveper in i Sverige som en frisk fläkt och vågar vara annorlunda i sin klädsel. Hur långt det räcker återstår att se, men vill du synas är det absolut ett alternativ värt att titta på.

Dodge Avenger 2,0 CRD

Pris
Från 213 900 kronor (SE).

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0:1. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 81/91,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Spiralfjädring och krängingshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilinkupphängning.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,13 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/60 R 17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelwavstånd 277, längd 485, bredd 184, höjd 150, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt ca 1 560, maxlast ca ca 480, max släpvikt 1 500. Tank 64 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,82, landsväg 0,51, blandad körning 0,62 l/mil. CO2 170 g/km

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer