Med lockande priser och mycket utrustning försöker två nya amerikanska mellanklassbilar slå sig in på den svenska marknaden. Den ena har ett amerikanskt klingande namn, men byggs i Korea av Daewoo, medan den andra faktiskt byggs i USA – med stolthet, som en liten dekal i bakrutan förkunnar.

Vi talar om Chevrolet Epica och Dodge Avenger. Två sedaner för i runda slängar 200 000 kronor styck och som rullar i samma härad som Kia Magentis och Hyundai Sonata. I USA så kallade ”good enough cars”. Inte bäst – men bra nog. I USA, alltså.

Vi kan på en gång slå fast att de två ”amerikanarna” inte når enda fram – men på skilda sätt. Men mer om det längre fram.

Dodge kör just nu en storoffensiv med en rad nya modeller. Den minsta heter Dodge Caliber och försöker nästla sig in i Golf-klassen, dock utan någon större framgång. Steget upp är just Avenger som ska avhandlas i denna duell mot Chevrolet Epica, och vill man åka Dodge i suv-form väljer man Nitro – också helt ny. Mest känd och mest laddad är Dodge Viper med V10-motor på 8,3 liter och 506 hästkrafter. En respektingivande pjäs som kostar över miljonen.

Alla Dodge-modeller har ett gemensamt. De ser oerhört stöddiga ut. Men under skalet är det egentligen bara Viper (och Charger som inte säljs via Dodge Sverige) som har något att komma med.
Avenger säljs i Sverige med fyra motoralternativ.
Tvåliters diesel på 140 hästkrafter (från VW), 2,4-liters bensinfyra på 170 hästkrafter, 2,7-liters bensin-V6 på 188 hästkrafter och så en 2,0 bensin på 156 hästkrafter – den sistnämnda provar vi här.

Chevrolet Epica finns med två bensinalternativ. 2,0 på 143 hästkrafter och 2,5 på 156 dito. Båda är raka, tvärställda sexor – vilket knappast är en vanlig konstruktion. I dagsläget kan jag bara komma på Volvo S80, XC90 och Land Rover Discovery med denna layout.
Duellbilen är försedd med den mindre motorn med manuell femväxlad låda och i det dyrare LT-utförandet för 209 900 kronor. Det innebär bland annat läderklädsel, automatisk luftkonditionering, lättmetallfälgar, cd-radio, färddator, farthållare, regn- och backsensorer, elhissar runt om och elektrisk manövrerad förarstol. Med andra ord en ganska fulladdad ”jänkare”, men med en obegriplig och allvarlig miss.
Den saknar aktivt antisladdsystem vilket torde göra Epica i det närmaste osäljbar. Till nästa år meddelas dock att den ska få ESP. Tipset är att köpa den då. Den enklare modellen heter Epica LS och kostar 189 900 kronor.

Dodge Avenger 2,0 körs här i det lyxigare SXT-utförandet och som kostar 224 900 kronor. Innehåller bland annat luftkonditionering, lättmetallfälgar, färddator, farthållare, däcktryckdisplay, cd-radio, läderklädsel – och ESP. Detta enligt specifikationen men vår bil saknar både lättmetallfälgar och läderklädsel. Färddator, däcktrycksensor och kompass lyser också med sin frånvaro. Det verkar som om någon vid löpande bandet hade somnat just när detta exemplar passerade.
Den enklare varianten – SE, kostar 199 900 kronor. Till SE och SXT kan köpas komfortpaket som innehåller klimatanläggning och automatiskt avbländbar backspegel för 10 175 kronor. Till SXT finns dessutom sportpaket för 8 673 kronor innehållandes 18-tums alufälgar, dimljus fram, backspeglar i bilens färg samt spoiler bak. Metalliclack kostar 7 000 kronor. Ytterligare utrustning, som navigation, taklucka, videosystem i baksätet och cd-växlare finns som tillval. Beställer man full utrustning hamnar priset på 297 663 kronor.

Medan Avenger har djärva, mustiga och elaka former är Epica mer klassiskt utformad. Ungefär som en Toyota Camry eller i vilket fall lika ospännande, men okej då – snygg på ett obestämt vis. Olikheterna går igen även på insidan. Avenger är mer vågat modern men tyvärr brister det totalt i kvalitetskänsla. Allt är tillverkat i hårdaste plast av billigaste sort. Känns oerhört fattigt, och bakluckans insida har ingen garnering över huvud taget. Bara rå, vass plåt. Det riktig skriker spariver och lågbudget om hela bygget. Vilket det förmodligen också handlar om – att bygga så billigt som möjligt.
Kupén är hyggligt rymlig och stolarna är ganska rejäla, men hårda.
Inne i Epica kan man med lite god vilja kalla det ombonat. Instrumentpanel och annat har en mjuk, stoppad yta och ställd bredvid Avenger känns den faktiskt exklusiv. Stolarna har något mjukare stoppning och hela bilen känns mer ”soft”. Tyvärr är förarstolen för högt placerad redan i sitt nedersta läge, något framför allt längre förare besväras av då de bland annat måste ducka för att se rödljusen. Epica är bättre bullerdämpad och går något tystare, har mer amerikansk (mjukare) fjädring och lite långsammare styrning. Dodge är hårdare fjädrad, spänstigare och med snabbare styrning. Känns mer alert på vägen men utan att inspirera. Över ojämnheter känns fjädringsrörelsen slumpartad och fjädrar lite hur som helst.

Den raka sexan i Epica går mjukt och lent men är tämligen orkeslös under 2 500 r/min, men håller man varvtalet däröver finns inte så mycket att anmärka på. Dodge-fyran går råare och känns något piggare men är långt ifrån någon raket trots sina variabla ventiltider.
Båda bilarna är manuellt femväxlade och båda har ganska träiga och trista lådor utan finess. Avenger 2,0 finns endast med manuell låda medan Epica även finns med automat.
I ärlighetens namn kan vi inte rekommendera någon av dessa bilar. Avenger känns som skräp – rakt igenom. Den ser tuff ut – men det är också allt. Bara yta.
Om Epica haft ett antisladdsystem så skulle den vunnit en solklar seger. Bättre pris och en kvalitetskänsla värd namnet. En på det hela taget trevlig bil. Men vänta med köp tills den får ESP.

Chevrolet Epica

Pris 
209 900 kronor.

Motor
Bensin, 6-cyl tvärmonterad frontmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 75,0/75,2 mm, cylindervolym 1 993 cm3. Max effekt 144 hk (105 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 195 Nm vid 4 600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell (5-växlad automat).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fjäderben fram och bak med undre triangellänkar. Bak även längsgående länkarmar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8/11,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/50 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 481, bredd 181, höjd 145, spårvidd f/b 155/155, Tjänstevikt 1 540, maxlast 410, max släpvikt 1 700. Tank 65 liter.

Fartresurser*
Toppfart 207 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,9 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,14, landsväg 0,63, blandad körning 0,82 l/mil. CO2 = 205 g/km.

* Enligt tillverkaren

Dodge Avenger

Pris 
224 900 kronor.

Motor
Bensin, 4-cyl tvärmonterad frontmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 300 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 5 100 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo (hastighetsanpassad). Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och ESP.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/60 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 485, bredd 184, höjd 142, spårvidd f/b 157/157, Tjänstevikt 1 460, maxlast 480, max släpvikt 1 000. Tank 64 liter.

Fartresurser*
Toppfart 200 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,1 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,07, landsväg 0,61, blandad körning 0,78 l/mil. CO2 = 185 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer