Jänkebilstrenden kommer och går i Sverige, allt beroende på importörernas vilja och styrka. Genom bilhandlarjätten Hedin Bils Klintberg & Way Group finns USA-märken från Fiat Chrysler Automobiles (FCA) paraply. En av värstingarna är sexsitsiga Dodge Durango SRT 392 Hemi. På med cowboyhatten!

Det här är nytt!

Import
KW Cars ägs av Hedin-gruppen och säljer Dodge hos auktoriserade återförsäljare.
Hemi
Från början en teknisk term för cylindertoppens sfäriska utformning. Nu för tiden mest ”buller och bång” för pengarna.
Utrustning
Hos Durango SRT 392 är det typen ”allt ingår” som gäller. Allt från tv-skärmar i andra radens baksäte till rattvärme. Plus lite till.

Gillar man Spielbergs Jurassic Park-filmer så bara måste man gilla Dodge Durango SRT 392 Hemi. Närmare överlevd dinosaurie går nämligen inte att finna. Nuvarande – tredje generationens – Durango-modell är inne på sitt tionde produktionsår. Tekniken delas delvis med FCA-kusinen Jeep Grand Cherokee, bilarna tillverkas på samma lina i Detroit. Men Durango är än mer svullen än Jeepen. Över fem meter lång och med en tjänstevikt på närmare 2,6 ton finns plats för sex åkande, maxlasten är hela 646 kilo.

Dodge Durango SRT 392 6,4 V8 Hemi AWD 2020

Foto: Hans Hedberg

Bakpartiet är stort och svullet för att ge plats åt tredje radens passagerare. Avgassoundet är av cool US-sportbilskaraktär, inget för fegisar som inte vill störa.

För att flytta hela lasset är maskineriet rejält laddat: V8-motor ”Apache” på 6,4 liter (392 kubiktum) som genererar 481 hästkrafter och 637 newtonmeter är starkast – i väntan på nysläppta 2021 års SRT Hellcat, med kompressormatad 6,2-liters vinkelåtta på hela 720 hk och lastbilsmässiga 845 Nm! Frågan är om Hellcat-versionen över huvud taget kommer till Sverige via importören KW Cars. Vi kan i alla fall berätta att provkörda SRT 392 Hemi räcker till och blir över. Eftersom koldioxidutsläppet vid blandad körning är mastiga 389 g/ km renderar detta en årlig skatt på inte mindre än 30 693 kronor! Det blir en matställelunch á 84 kronor per dag, alla dagar i veckan. Efter tre körda år sjunker skatten till ”bara” 6 476 kronor.
Ridå. Eller? Är du Greta-anhängare förmodas du redan ha slutat läsa vid det här laget, för er andra kan berättas att Durango SRT 392 Hemi har några få konkurrenter, men i det mesta går den utanför ramarna. Särskilt när vi slänger in rea-prislappen ”699 900 kronor” i sammanhanget. En tysk premiumsuv med liknande fart– och utsläppsprestanda kostar långt över miljonen.

LÄS MER: Dodge Durango SRT Hellcat är här med 720 hästar

Som alltid är det upplevda kvalitetsintrycket hos USA-byggda Durango inte av högkvalitativ europeisk sort, men knapphysterin och pekskärmen Uconnect (från italienskamerikanska FCA) ger mycket ”mos för pengarna”. Gillar man Las Vegas och dess spel/flipperhallar älskar man Durango 392 Hemis förarplats. Andra sätesradens passagerare sitter i varsin kaptensfåtölj och har egna tv-skärmar med anslutningsmöjligheter. Blu-Ray och gammaldags HDMI (!). Sista baksätesraden (säteskonfigurationen 2+2+2) är lite mer påver utrustningsmässigt men rymmer åtminstone vuxna, även om in/ursteget är i bökigaste laget.

Stor tjockkringlad ratt som inte ger så lite truck-feeling och framstolar som skriker ut sitt sportbudskap, kramgoa som de är. Givetvis elstyrda med multiminnesfunktion.
Jag smäller igång de åtta cylindrarna via den röda startknappen, tomgångsljudet är av fiskebåtskaraktär. Bomp-bomp-bomp. Trycker man till gaspedalen övergår det dova soundet i mer gällt V8-riv. SRT står för Street & Racing Technology och via Uconnects ”Performance Pages” kan man ställa in förvalda lägen Auto, Snow, Tow, Sport och Track. Det finns även ett grönt Eco Mode som innebär cylinderavstängning men är mest till för paragrafryttare.
Hemi ska helst av allt köras barbacka, om ni frågar mig. Det går även att individuellt personifiera drivlina, växellåda, antisladdsystem, fyrhjulsdrift, fjädring och styrning i sann amerikansk nybyggaranda.

Det höga tonnaget till trots ska SRT 392 Hemi fixa acceleration 0-100 km/h på 5,3 sekunder, toppfarten uppges ostrypt till 265 km/h. I Sverige är begränsningen 250 km/h. Växellådan (8-stegs ZF) är rapp och tillåter helt manuell växling via rattpaddlar men fungerar bäst i auto-läge.
Permanent fyrhjulsdrift AWD med elektronisk styrd utsöndring beroende på valt körhumör. Kraftfördelningen är 40/60 fram/bak i Auto-läge, 50/50 vid Snow (snö) och Tow (drag), 36/65 vid Sport och 30/70 vid Track (bana). Det går att göra burnout-hjulspinn men för det mesta håller SRT 392 Hemi greppet om backen.

Dodge Durango SRT 392 6,4 V8 Hemi AWD 2020

Foto: Hans Hedberg

Hans Hedberg rattar en styck amerikansk muskel-suv.

Har du råd och rymligt samvete är Track-läget urkul, motorn liksom spottar och fräser men tankmätarnålen sjunker lika fort som lönen sinar en avlöningsfredag. Aktar du dig inte lär även polisens långa arm sno dig fortare än kvickt. Bättre då att köra mer normalt i Auto– alternativt Sport-läge. Då infinner sig en helhetskänsla som stämmer bättre med SRT Hemi-konceptet i storformat. Och den 93 liter stora (lilla) bensintanken behöver inte soppas upp fullt lika ofta.
Bromsutrustningen har förstärkts med röda ok från Brembo och jättelika ventilerade skivor, Durango SRT 392 Hemi gör halt på rätt sätt. Tio tum breda och 20 tum höga tioekrade fälgar är skodda med Pirelli Scorpion Verde runflat-däck i dimension 295/45 ZR20. Ett så kallat allvädersdäck som inte är godkänt för året-runt-bruk i Sverige. Men sommargreppet är det inget fel på.
Tillåten släpvagnsvikt är hela 3 266 kg och tillsammans med den FCA-Jeep-utvecklade AWD-fyrhjulsdriften och urstarka V8-motorn borde USA-ekipaget stämma bra som dragbil till tunga häst– eller båtsläp.

LÄS MER: Dodge Challenger SRT Demon – 852 hk och ohyggligt snabb

Nersidorna är många men biltypen riktar sig mest till redan infångad publik. Vi tror få eller inga kunder vandrar mellan sportiga suvar från Audi, BMW eller Mercedes-AMG och Durango SRT 392 Hemi. I stället har man redan tidigare frossat i V8-muller och flottiga munkar på bensinmackarnas kaféer. Då är risken extra stor att man trillar dit på ett köp eftersom bilen på sitt speciella sätt visar att Amerika nämligen är störst, bäst – och mullrar mest.

Dodge Durango SRT 392 6,4 V8 Hemi AWD

Pris: 699 900 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 1 överliggande kamaxel per cylinderbank. 2 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Kamrem. Kompression 10,9:1. Borrning/slag 103,9/94,5 mm, cylindervolym 6 417 cm3. Max effekt 481 hk (354 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 637 Nm vid 4 300 r/min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 10 tum, däck 295/45 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 304, längd 531, bredd 193, höjd 183, spårvidd f/b 162/163. Markfrigång 18,5. Tjänstevikt 2 575, maxlast 646, max släpvagnsvikt 3 266. Tank 93 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 487-1 351 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,3 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 2,15 l/mil. 389 g/km.
Garantier: Nybil 2 år.
Skatt: 30 693 kronor per år de tre första åren, därefter 6 476 kr per år.

Rivaler

BMW X5 M50i 2020

BMW X5 M50i
Rak sexcylindrig twinscroll-turbomotor på 530 hk och 298 g/km som erbjuder helt annan grad av raffinemang. Men smakar det så kostar det. Inte ens oäven på racingbanan!
Pris: 917 300 kronor.

Volkswagen Touareg V8 TDI 2020

Volkswagen Touareg 4,0 V8 TDI 4Motion
Wolfsburgs värsting. Diesel-V8 på 422 hk med utsläpp 247 g/km som ”bara” kostar 19 088 kr/år. Enbart femsitsig men komfort och utförande i världklass. Men få Hemi-spekulanter lär snegla åt Touareg.
Pris: 904 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer