Efter ett antal års uppehåll gör FCA-koncernen nu ett nytt försök att etablera märkena Dodge och RAM på den europeiska marknaden. Störst hopp sätts till nya pickupen RAM 1500, men vad gör den som ingen annan redan kan?

Det här är nytt!

Kupé
Kupéutrymmet har växt med 12 procent och nu finns även panoramaglastak som alternativ.
Infotainment
Nya Ram erbjuder stor skärm på 12 tum, Apple Car Play och trådlös laddning.
Säkerhet
360-kamera, filbytesvarning samt parkeringsassistans med mera erbjuds.
Motorer
Det kommer både en V6 samt en V8 med mildhybridfunktion som ger mer vrid.

Det har börjat hända saker på elbilsfronten. Jaguar I-Pace är äntligen här som den första riktiga utmanaren till Tesla, snart kommer­ Audi e-tron och Mercedes EQC och gör detsamma och nu har ju även Tesla Model 3 kommit till Sverige. Dessutom kommer Hyundai och Kia med plånboksvänliga elbilar med imponerande räckviddssiffror. Mitt i allt det här har FCA-koncernen fått för sig att märkena Dodge och RAM ska nylanseras i Europa. Hur genomtänkt är det?

Nåväl, medan Dodge-bilarna Durango, Challenger och Charger är att betrakta som gammal skåpmat är stora pickupen RAM 1500 alldeles ny och det är den som utgör pilspetsen i den satsning som görs nu genom Hedin Bil-ägda importören Klintberg & Way med säte i Schweiz. Klintberg & Way tar in bilarna med båt till Europa, bygger om dem en aning, bland annat med gula blinkers, för att passa europeiska regler och skickar dem sedan vidare till olika marknader.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Foto: Patrik Lindgren

Luftfjädringen gör att komforten­ är bra på slät väg men över stora ojämnheter känns det tydligt hur flaket vrider sig där bak och får kupéutrymmet att skaka till.

I Sverige kommer bilarna att säljas via utvalda Hedin Bil-återförsäljare och anläggningen i Kungens Kurva söder om Stockholm är en så kallad flagship store. Men man måste inte ta sig dit för att köpa en ny RAM 1500, fristående importören Exclusive Cars kommer att ta in både den och konkurrenterna Chevrolet Silverado och Ford F-150 fortsättningsvis.

Bilen som kommer hit till Sverige nu är en helt ny generation RAM 1500 och om man tittar bakåt i historien så har det ofta varit intressant när det kommit en ny RAM. Värsta konkurrenterna Ford F-150 och Chevrolet Silverado har alltid legat före i försäljningsstatistiken och varit konventionellt utformade. Med RAM 1500 har Chrysler (numera FCA) varit modigare och tagit ut svängarna mer.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Foto: Patrik Lindgren

Ett flak kommer lastat med… ingenting. Lastutrymmet är 168 cm långt och 129 cm brett.

Med 1994 års RAM övergav man till exempel den traditionella, boxiga­ designen till förmån för runda former­ och det dröjde inte länge innan Ford och Chevrolet gick samma väg. Nu när den femte generationen lanseras­ är nyheterna inte lika revolutionerande, men de finns där och består framför allt av ny teknik och ny lyx.

För en sådan som jag, som aldrig har kört en amerikansk pickup av den här skolan förut blir upplevelsen ögonöppnande. Den som trodde att pickupen var ett strikt arbetsfordon trodde fel. Det här är en högbyggd lyxbil med flak. Framstolarna är stora som vilofåtöljer och har ett brett mittarmstöd med inbyggt förvaringsfack av garderobslika mått mellan sig. Baksätessoffan är bred nog för fyra och benutrymmet är generöst. Interiören är dessutom nerlusad av ladduttag både här och där. Jag räknar till fem USB-uttag och fyra Typ C-uttag.

Den som extrautrustar sin RAM generöst får en tolv tum stor pekskärm, vilket kan jämföras med den i Tesla Model S/X som är på 17 tum. Den är alltså mer än tillräckligt stor. Provkörningsbilen är dessvärre utrustad­ endast med mellanalternativet som är en 8,4 tum stor skärm. Basalternativet är en femtumsskärm. Man kan också betala extra för att få upp till 19 högtalare och en subwoofer i kupén. I USA är det här förmodligen självklara saker att ha i en pickup, men här i Sverige där biltypen främst är ett arbetsredskap, känns kontrasten svårsmält.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Foto: Patrik Lindgren

Dodge Ram räds inte för lite vatten. Kör inte för djupt bara.

Nytt för RAM 1500 är också möjligheten att få adaptiv farthållare med filhållningshjälp, automatisk parkeringshjälp och inte minst luftfjädring med en ny typ av stötdämpare som kallas FRD (Frequency Response Damping). Det innebär att dämparna reagerar olika på korta och snabba slag eller långa och långsamma. På dålig väg, till exempel en tvättbrädeväg, är slagen i hjulställen snabba och då öppnas en ventil i dämparna som gör att de blir mjuka. Vid kurvtagning på slät väg är rörelserna i hjulställen mjuka och långsamma och då stängs samma ventil för att göra dämpningen hårdare.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Foto: Patrik Lindgren

Modern interiör med massor av knappar och reglage som man snabbt kan vänja sig vid.

Jag klättrar upp i den två meter höga pickupen och hittar snabbt en bra körställning, alla justeringar på stol och ratt görs förstås elektriskt, och vrider det runda växelreglaget på instrumentbrädan till D. Det klonkar till ljudligt i drivlinan under bilen och den vill genast börja rulla framåt om man inte håller bromsen bestämt nertryckt. Till slut tar jag mod till mig och börjar rulla iväg med den nästan sex meter långa och drygt två meter breda bilen. Breddmåttet gäller förresten med infällda ytterbackspeglar. Med de långa speglarna inräknade borde bredden bli närmare 2,5 meter.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Foto: Patrik Lindgren

Möjligheter att ladda saker för passagerarna är många, både via USB och USB-C samt starkström.

Den rör sig som väntat som en väldigt stor och tung bil, den nya konstruktionen är 100 kg lättare än föregående modell men RAM 1500 väger ändå 2,4 ton. Luftfjädringen gör att komforten­ är bra på slät väg men över stora ojämnheter känns det tydligt hur flaket vrider sig där bak och får kupéutrymmet att skaka till.

Nya RAM 1500 finns med en ­bensindriven V6-motor med mildhybridsystem, men i skrivande stund finns endast den traditionella V8-motorn på 5,7 liter att köpa. Det här är inte någon ny motor, tvärtom den klassiska HEMI-motorn som nu ger 395 hästkrafter och 556 newtonmeter. Det låter som att det är mer än nog effekt och vrid, men sanningen är att det är precis i minsta laget. Motorn måste varvas hårt för att den stora pickisen ska röra på sig och då låter det betydligt mer än vad det går.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Foto: Patrik Lindgren

V8 på 5,6 liter med 395 hästkrafter och ett vridmoment på 556 Nm vid 3 950r/min.

Den här motorn kommer framöver att kunna fås i ett eTorque-utförande som betyder att den förses med ett mildhybridsystem på 48 volt som ger 176 extra newtonmeter i vridmoment, med oförändrad bränsleförbrukning. Det borde råda bot på den känsla av orkeslöshet som finns på låga varv nu.

Det har blivit mycket negativt så här långt, finns det inget RAM 1500 gör som ingen annan bil kan? Nej, amerikanen får visserligen dra ett 3,5 ton tungt lass. Men det får en helt vanlig­ Volkswagen Amarok V6 också göra, och det utan att använda en 5,7-litersåtta som sörplar i sig två liter milen. Amarokens flak är dessutom bredare mellan hjulhusen, om än två decimeter kortare på längden.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Foto: Patrik Lindgren

Det kan vara bra med lite markfrigång och fyrhjulsdrift om man ska forcera oceaner fulla med lervälling på väg till jobbet.

Hur man än vrider och vänder på RAM 1500 är det alltså svårt att se vad den har här i Sverige att göra. Den får heller ingen direkt bonus i vårt nya skattesystem, vad sägs om 20 956 kronor per år de första tre åren? Törs vi hoppas på att RAM blir den siste av sin typ som emigrerar från USA?

Sedan 2009 heter pickuperna endast RAM men i folkmun hänger Dodge kvar i namnet.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab Short Box

Pris
643 750 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 2 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 99,5/90,9 mm, cylindervolym 5 654 cm3. Max effekt 395 hk (291 kW) vid 5 600 r/­min, max vridmoment 556 Nm vid 3 950 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med övre och undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 5 längsgående länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 14,1 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 275/55 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 367, längd 591, bredd 208, höjd 197, spårvidd f/b 174/173. Markfrigång 21. Tjänstevikt 2 404, maxlast 1 096, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 87 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 1 526 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 170 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,81 l/mil, landsväg 0,96 l/mil, blandad körning 1,28 l/mil. CO2 298 g/km.


Garantier
Nybil 3 år. Skatt: 20 956 kronor per år de första tre åren, därefter 4 474 kronor per år.

Rivaler

Ford-F-150-2018

Ford F-150 5,0 V8
USA:s mest sålda bil har tagit ett teknikkliv. Nu med aluminiumkaross och tioväxlad automatlåda. Finns med törstig V8, lite mindre törstig V6 och V6-diesel.
Pris: Cirka 730 000 kronor.

2018-Chevy-Silverado-1

Chevrolet Silverado
Även Chevrolet kommer med en helt ny pickup­generation. Finns med två V8-motorer. Och en fyrcylindrig 2,7-litersmotor!
Pris: Ej fastställt.

Visa kommentarer