Det är inga stora ord eller kaxiga affärsplaner. Det handlar inte om att förändra hela bilvärlden eller vända upp och ner på alla begrepp. Det är inte något i stil med Tesla, Lynk & Co, Polestar eller för den delen Cupra. Det är i stället den franska evolutionen.

Det här är nytt!

CMP-plattform
DS 3 Crossback är första bil från PSA på den nya plattformen.
Bensinmotor
En trecylindrig bensinare på 155 hästkrafter är kraftfullast i utbudet som också består av två dieselmotorer på 110 och 130 hästkrafter och ytterligare två bensinare på 100 respektive 130 hästkrafter.
LED-lysen
Nej, DS säger inte att de har tagit över Opels IntelliLux-system, de har byggt ett eget med hjälp av leverantören Valeo.

Matematiken bakom det nya bilmärket DS är enkel och logisk. Så gott som alla analytiker är överens om att det kommer att säljas fler och fler bilar i världen framöver. Och på en ökande marknad ökar de lite dyrare, finare och lyxiga bilarna allra mest. Premiummärken som Mercedes, Audi, BMW och Volvo svarar för cirka 11 procent av all bilförsäljning.

Men samma grupp av märken håvar in 34 procent av vinsten. Det här var förstås en för god tårtbit att välja bort för bilgruppen som 2015 bestod av Peugeot och Citroën. PSA valde att bygga ett helt nytt bilmärke, DS, på gamla klassikern Citroën DS. Där fanns designelement och inspiration att hämta för att skapa något världen inte sett tidigare, ett franskt premiummärke. Och varför inte? Kan Frankrike leverera premiumvaror inom kultur, mat och mode borde det väl fungera även med bilar.

DS 3 Crossback

När det svänger som mest och man pressar på i svängarna blir understyrningen tydlig.

DS 3 Crossback är den andra av totalt sex planerade DS-bilar som ska fylla PSA-gruppens kassakista. Den första bilen kom förra året, DS 7 Crossback. Det är förstås ingen slump att båda är suvar men att DS valde att gå så långt ner i storlek som till en 412 cm kort suv är överraskande. Konkurrensen i B-suvsegmentet är inte direkt mördande och vi spenderar en stor del av provkörningstiden med att spekulera om motståndare, dels i pris och storlek men också som logiska rivaler.

DS tekniker och talespersoner på plats ser gärna Audi som en tydlig konkurrent. Men Audi Q2 är lite större än DS 3 Crossback och någon Q1 ser vi inte förrän tidigast nästa år. Möjligen kan nya Volkswagen T-Cross mäta sig med den lilla DS-bilen. Mini Countryman är en annan. Att jag inte direkt jämför med bilar som Kia Stonic, Seat Arona eller Nissan Juke beror på den fina komforten och detaljkvaliteten i designen.

DS 3 Crossback

Foto: DS

DS 3 Crossback är bil nummer två av totalt sex från PSA-gruppens nya premiummärke.

Ljudnivån är behagligt låg i DS 3 Crossback. Den nya trecylindriga motorn ger sig bara tillkänna när jag låter den arbeta i uppförsbackarna nordväst om Monaco. Då morrar den på sedvanligt trepipsvis men annars hör jag inte av den speciellt mycket. Det finns tre olika körlägen som direkt ändrar respons från motor och den åttastegade fina automatlådan. I sportläget växlar det snabbt och jag får till och med lite tuff mellangas in i hårnålskurvorna. Styrningen blir lite tyngre, speciellt runt nolläget. I Eco eller Normal går det lugnare och då blir också styrningen behagligare. Jag hade gärna sett ett individuellt läge så att jag kunnat få drivlinan från Sport och styrningen från Normal.

Styrningen är lite märklig runt nolläget då ratten hela tiden strävar tillbaka till utgångsposition, även när jag stänger av den vingliga filkörningsassistenten. Det var onödigt att slarva bort köregenskaperna på en dåligt intrimmad styrning. Jag är ingen vän av filkörningshjälp eller för den delen adaptiv farthållare men DS pekar på båda som viktiga nyheter i klassen för småsuvar. Nja. När det svänger som mest och jag pressar på i svängarna blir understyrningen tydlig. Men korta och lite högre bilar som DS 3 Crossback brukar kränga och protestera mer vid sån behandling.

DS 3 Crossback

Foto: DS

Rektanglar och trianglar ska påminna om Louvren och diamanter.

Det är tydligt att PSA-gruppen lyckats bra med sin nya plattform för småbilar, CMP. Det bådar gott för en mer normal – lägre och bredare – bil som Peugeot 208. DS designteam har lagt mycket arbete på detaljerna både på ut- och insidan. Här finns rektanglar och former som ska påminna mig om pyramiden vid Louvren och diamanter. Här finns en typ av stygn i skinnklädseln som ska ha tagit tre år att utveckla.

Touchknapparna hänger snyggt ihop med bildskärmen och det är förvånande logiskt med tanke på att det ändå är en fransk bil. Grillen och de nya led-matrix-lyktorna fram ger bilen ett tydligt ansikte. De stora hjulen och speciella fälgarna ger DS 3 Crossback karaktär och den är snygg på vägen. Men måtten går inte att trolla bort. I baksätet­ är det trångt för ben och fötter och den lilla knorren på bakdörren tar bort mycket sikt. Till höger fram slår jag lätt i knäna i instrumentbrädan och fötterna får plats, men inte mer. Bäst sitter jag bakom ratten.

DS 3 Crossback

Foto: Jan-Erik Berggren

Här är det trångt. Vill du sitta i baksätet behöver du trä in fötterna under framstolarna.

Franska Focal har byggt en ljudanläggning med tolv högtalare i den lilla bilen – en sitter vid den där knorren på bakdörren. En fin finess är att ljudet kan styras till olika platser i bilen. Slut med tjat från baksätet alltså.

DS 3 Crossback

Foto: DS

Kort och hög. Det brukar inte vara en bra kombination. Men DS 3 Crossback ligger bra på vägen.

Precis som storasyskonet DS 7 Crossback är DS 3 Crossback en snygg bil med riktigt bra åkkomfort. Här finns finesser vi bara hittar i större och dyrare bilar – tyvärr kunde vi inte prova den automatiska parkeringen som inte alla testbilarna utrustats med – och drivlinan och växellådan är välbalanserad. Vid lanseringen i Sverige i augusti kan du köpa bensinmotorer på 155 eller 130 hästkrafter. Kanske kommer även en diesel samt en ännu lite svagare bensinare längre fram. I höst lanseras också elversionen av DS 3 Crossback, kallad E-Tense.

DS bygger som bäst också ut sitt nät av återförsäljare i Sverige och har inom kort bra representation i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är en bra början av ett märke som senast 2021 ska ha 700 DS-affärer och finnas i 90 av världens 200 rikaste städer.

DS 3 Crossback

Foto: DS

Snart är fälgarna heltäckta för att få lägre luftmotstånd. Men är det snyggt? Nja.DS 3 Crossback Puretech 155

Priset blir helt avgörande för DS. Om de även i prislistan jämför sig med Audi så tar de sig vatten över huvudet. På en pressad svensk bilmarknad blir det mycket svårt för DS att ta sig in till premiumköparna.


Common Modular Platform

PSA CMP

Foto: DS

I samband med att PSA-gruppen antog sin nya affärsplan Push to Pass utvecklades den nya plattformen CMP, Common Modular Plattform, för de minsta bilarna. För mellanstora och stora bilar används plattformen EMP2. CMP-plattformen delas inom PSA-gruppen där DS 3 Crossback är första bil att lanseras. Senare i år kommer även nya Peugeot 208 samt Opel Corsa.

CMP-plattformen används för el-, bensin-­ och dieselmotorer. I både 208 och DS 3 Crossback ryms ett batteri på 50 kWh. Elbilarna får delvis ny fjädring och en ny bakaxel. Förutom Citroën, Peugeot, DS och Opel har även kinesiska Dongfeng investerat i plattformen.


Tre frågor

DS 3 Crossback

Foto: Jan-Erik Berggren

Marion David – produktchef på DS Automobiles.

Tror du att det är tillräckligt för DS som bilmärke att ha sex olika modeller?
– Ja, för den första generationen av bilar är det det. Med de här sex modellerna vill vi täcka 70 procent av premiummarknaden i världen. Det är ett första steg.
Är det viktigt för er att vara först inom PSA-gruppen med ny teknik?
– Ja, självklart. Våra kunder letar efter innovation och ny teknik, premiummärket i gruppen ska sköta innovationer.
Men är inte det svårt, jag kan tänka mig att alla märken i gruppen vill vara först med till exempel en elbil?
– Jo, men det är en regel inom gruppen. Alla har kommit överens om att det är DS som ska lansera ny teknik.

DS 3 Crossback Puretech 155

Pris
Ej fastställt, men sägs börja på ca 230 000 kronor, säljstart augusti 2019.


Motor
Bensin. Längsmonterad 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Direktinsprutning, Kompression i. u. Borrning/slag 75/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 155 hk vid 5 500 r/­min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Åttastegad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben MacPhearson med undre triangellänk. Bak länkarmar, torsion bar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Däck 215/65 R16-18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 256, längd 412, bredd 179, höjd 153 cm, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång 17 cm. Tjänstevikt ca 1 280 kg, maxlast 500 kg, max släpvagnsvikt iu. Taklast iu. Bagagevolym (VDA-liter) 350-1 050 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,2 s, toppfart 208 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Stad 0.65 l/mil, landsväg iu l/mil, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 126 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 902 kronor per år de första tre åren, därefter 624 kronor per år.

Rivaler

Audi Q2

Audi Q2
Audis hittills minsta suv provkörde vi för första gången för drygt två år sedan. Hyllad för köregenskaperna men något trång, speciellt i baksätet.
Pris: från 260 900 kronor.

Mini Countryman 2017

Mini Countryman
Fler och fler kallar numera Countryman för en suv. Lite speciell design och udda personlighet gör Countryman till en naturlig konkurrent till DS3 Crossback.
Pris: från 269 000 kronor.

Visa kommentarer